کد خبر: ۲۴۲۲۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵

‌طلاق عاطفی، جدایی خاموش زوجین

روان‎شناس مرکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق، طلاق عاطفی را جدایی خاموش و جبر دو طرف برای ادامه زندگی مشترک عنوان کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: "شهین موسوی"، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هیچ ‌آمار رسمی از میزان طلاق عاطفی در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: وقتی صحبت از طلاق به میان می‎آید ذهن انسان به سمت دادگستری و فسخ عقد رسمی و شرعی سوق پیدا می‌کند و این در حالی است که امروزه طلاق عاطفی بیشترین آمار غیررسمی را از آن خود کرده است.

وی ادامه داد: طلاق عاطفی زمانی رخ می‎دهد که زن و مرد عواطف خود را از طرف مقابل دریغ کرده و با از دست دادن اعتمادی که نسبت به هم داشتند، دیگر جذابیتی برای یکدیگر ندارند.

این کارشناس گفت: در طلاق عاطفی، علی‎رغم اینکه زن و مرد ظاهراً با یکدیگر زندگی مشترک دارند، از نظر عاطفی و اجتماعی از هم جدا بوده و احساس رضایت‌مندی در قبال یکدیگر ندارند.

وی اظهار کرد: متاسفانه زوج‌های زیادی هستند که تمایلی به ادامه زندگی مشترک با یکدیگر ندارند، اما به دلایل مختلف از جمله نگرانی از بابت پیامدهای عاطفی، مالی، اجتماعی و فرهنگی حاضر به جدایی نیستند و به اجبار به زندگی مشترک ادامه می‎دهند.

موسوی افزود: طلاق عاطفی زمانی صورت می‎گیرد که افراد از مرحله دعوا، کشمکش، دشمنی و تنفر عبور کرده‎اند و به نوعی بی‎تفاوتی نسبت به هم رسیده‎اند.

وی ادامه داد: در واقع دو طرف از این مرحله به بعد فقط به خاطر فرزندان، منافع هر یک از خود و احساس اجبار به ادامه زندگی می‌پردازند و این درحالی است که دیگر بود و نبود طرف مقابل تفاوتی ندارد و تنها مسئله‎ای که اهمیت دارد قبح طلاق، نگرانی در خصوص شرایط فرزندان، مسایل مالی بعد از طلاق و همچنین عدم امنیت اجتماعی است که این مسئله بیشتر در خانم‎ها مشهود است و موجب احساس نیاز به ادامه زندگی مشترک می‌شود.

موسوی اظهار کرد: متاسفانه با طلاق عاطفی، بین زن و مرد گسست روانی و اجتماعی ایجاد شده و در خیلی موارد این اشتراک ظاهری تا جایی ادامه می‎یابد که دو طرف به سمت طلاق قانونی می‌روند.

وی با بیان اینکه انتخاب نادرست همسر با معیارهای غلط، ازدواج‎های اجباری و عوامل اقتصادی، اجتماعی، شخصیتی و جنسی بعد از ازدواج از علل مهم در صورت گرفتن طلاق عاطفی است، گفت: منظور از ازدواج اجباری فقط اجبار خانواده‎ها نیست و در مواردی هم که فرد علی‎الخصوص دختران مجرد با سن بالا، به خاطر فرار از شرایط نامناسب اجتماعی و نگاه‎های پرسش‎گرانه اطرافیان، علی‌رغم عدم آمادگی و نبود زمینه مناسب برای انتخاب درست اقدام به ازدواج کنند، احتمال سقوط به ورطه طلاق عاطفی بالا‌ست.

موسوی با توصیه به مشاوره قبل از ازدواج، تاکید کرد: برای پیشگیری از طلاق عاطفی، بهتر است دو طرف مدت زمانی را قبل از اقدام به ازدواج و با حمایت خانواده‎‏ها به قصد آشنایی طی کنند و در نظر داشته باشند که بعد از ازدواج هم اولین راه درمان برای زوجینی که احساس می‌کنند قادر به تامین طرف مقابل نیستند، مراجعه به مشاور است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین