کد خبر: ۲۴۲۳۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴

تحلیل المانیتور از سیاست‌های ایران درباره انتخابات عراق

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی تحلیلی نوشت: اگر فکر کنیم که ایران در انتخابات پارلمانی عراق منافعی ندارد کتمان حقیقت است و هم‌چنین اگر تصور کنیم که تهران برای بار سوم به دنبال حمایت از نور‌ی‌ المالکی، نخست‌وزیر کنونی عراق است، ساده‌انگارانه برخورد کرده‌ایم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: پایگاه خبری المانیتور در ادامه نوشت: روابط ایران و عراق متشکل از موزاییک‌هایی پیچیده تاریخ، سیاست، جنگ، مذهب و مهم‌تر از همه عمق استراتژیک ایران در مواجهه با جنگ داخلی سوریه و مناقشاتش با عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌ (فارس) است.

یک منبع ایرانی در گفت‌وگو با المانیتور به شرط این که نامش فاش نشود، گفت که درک ایران از عراق تاثیر گرفته از نقش آمریکا در منطقه است.

او تشریح کرد: دشمنان ایران در خاورمیانه و در سراسر جهان این خیال را دارند که سقوط بعدی بعد از بغداد در تهران خواهد بود. سقوط مجسمه‌های صدام حسین دیکتاتور عراق در سراسر شهرهای این کشور سبب شد تا پیروزی آمریکا بزرگ و ناگزیر به نظر بیاید. در سال 2009 زمانی که ارتش آمریکا از این کشور عقب‌نشینی کرد مسائل طور دیگری اتفاق افتاد بدین معنی که باورهای اولیه منزوی شدن و سقوط به پیروزی ایرانی‌ها مبدل شد.

در ادامه گزارش المانیتور آمده است: اکنون به طرز شگفت‌آوری ایران و آمریکا در منافع ثبات سیاسی عراق مشترک هستند اما در شرایطی که نفوذ آمریکا در عراق به دلیل خروج نیروهایش از این کشور کم شد، نفوذ تهران در تمام جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افزایش پیدا کرد.

این منبع ایرانی هم‌چنین گفت: عوامل مشترک بسیار زیادی وجود دارد که عراق و ایران را به یکدیگر وصل می‌کند که شامل منافع مشترک و صدها هزار عراقی که در طول جنگ در ایران ساکن شدند می‌شود.

وی اضافه کرد: دیگر کشورهای منطقه از پشت به عراق خنجر زدند. تصمیم ایران این بود که به عراقی‌ها در تمام زمینه‌های مورد نیازشان کمک کند و این دلیلی است که امروزه ایران و عراق معاملاتی بالغ بر 12 میلیارد دلار دارند و در چند سال آینده این تبادلات به 30 میلیارد دلار نیز خواهد رسید.

در حقیقت مساله حائز اهمیت منافع مشترک است. ایران از طرز عمل سیاسی آمریکا که توسط گروه‌های شیعه عراقی در دوران دیکتاتوری صدام حسین به کار گرفته می‌شد حمایت می‌کرد اما پس از آن نیز از شورش‌های ضد اشغال آمریکا نیز حمایت کرد.

در این زمان آن چه تمام ایرانی‌ها می‌خواستند این بود که دوباره عراق را از دست ندهند. این یک بازی پیچیده بود و بسیاری فکر می‌کردند که ایرانی‌ها گیچ شده و یا راه خود را گم کرده‌اند اما نتایج چیز دیگری نشان داد. بنابراین سوالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که امروز ایرانی‌ها در عراق از چه کسی حمایت می‌کنند.

المانیتور هم‌چنین نوشت: برخی معتقدند که آن فرد به طور ناگزیر نوری‌المالکی است. اگرچه وی می‌تواند اولین انتخاب ایران باشد اما روش ایران این نیست که خود را به یک گزینه محدود کند.

این منبع ایرانی علاوه بر این مدعی شد که آن فرد مالکی نیست و گفت هر آن کس که عراقی‌ها به عنوان نخست‌وزیر خود انتخاب کنند ایران اعلام کرده که از وی حمایت خواهد کرد و از همکاری با او خرسند خواهند شد.

بسیاری از سیاستمداران کنونی عراق شامل ابراهیم جعفری نخست‌وزیر پیشین عراق، عمار حکیم رییس مجلس عالی اسلامی عراق و بسیاری دیگر در طول ماه‌های گذشته به ایران سفر کرده‌اند. هم‌چنین مالکی یک سفر رسمی به تهران داشته است.

این منبع ایرانی در ادامه فاش کرد که مساله انتخاب مالکی به عنوان نخست‌وزیر عراق برای سومین بار در دیدارهای رسمی مقامات ایرانی و عراقی مطرح شده بود.

وی در این باره گفت: برخی از مالکی حمایت کردند در حالی که برخی دیگر معتقد بودند اکنون زمان تغییر است. گروهی می‌گویند که مالکی دیگر از سوی عراقی‌ها پذیرفته شده نیست.

او افزود: مقامات ایرانی تاکید داشتند که در این مساله دخالت نخواهند کرد و این مردم عراق خواهند بود که رهبر خود را انتخاب می‌کنند. عراقی‌ها از شنیدن چنین چیزی خوشحال بودند.

یک روز پس از برگزاری انتخابات وزارت امور خارجه ایران بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن ابراز امیدواری کرد که انتخابات عراق به موج ترورها در این کشور و منطقه پایان دهد.

هم‌چنین در این بیانیه آمده بود: ما امیدواریم انتخاب عراقی‌ها موجب برقراری دموکراسی و اتحاد در این کشور شده و به تشکیل یک دولت جدید که خواست عموم مردم را فراهم می‌کند کمک کند.

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران متذکر شد که این انتخابات به مبارزه با تروریسم و افزایش همکاری‌ها میان ایران و عراق کمک خواهد کرد.

المانیتور در ادامه آورده است: برخی معتقدند که این مسائل عمیق‌تر از آن است که بتوان در مورد آن بحث کرد اگرچه این مساله حقیقت دارد که بازیگران اصلی همگی از دوستان ایران هستند و اغلب آن‌ها در جریان جنگ صدام علیه ایران طرف ایران بودند اما این به این معنی نیست که تهران هیچ نگرانی‌ای ندارد. یکی از این نگرانی‌ها می‌تواند رویکرد دولت جدید عراق در مواجهه با جنگ علیه دولت اسلامی شام و عراق، جنگ سوریه و روابط با عربستان سعودی باشد. این سه مساله همگی با هم مرتبط هستند.

جنگ با گروه اسلامی شام و عراق نیازمند الزام کامل عراق به رویکرد مشابه‌اش در ریشه‌کن کردن این گروه از سوریه است که به موجب آن عراقی‌ها و دولت سوریه اطلاعات‌شان را به اشتراک می‌گذارند و زمانی که پای عملیات در مرزهای مشترک‌شان به میان می‌آید از خود انعطاف نشان می‌دهند.

به گزارش ایسنا، وجه دیگر این مساله در آن طرف مرزهای این کشورها یعنی در عربستان است که اولویت اصلی‌اش سقوط بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین