کد خبر: ۲۴۲۴۶۵
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰

جنتی: زخمه تار استاد لطفی، بیان سخن مردم بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: محمدرضا لطفی موسیقیدان فقید که با زخمه تار سخن مردم را به منصه ظهور می رساند، یکی از نمادهای بارز موسیقی فاخر ایران است که درگذشت وی برای همه مردم هنر دوست و جامعه هنری ایران ضایعه ای بزرگ و جبران نشدنی است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا ، علی جنتی صبح امروز ( یکشنبه ) با حضور در مراسم تشییع پیکر محمدرضا لطفی موسیقیدان و هنرمند کشورمان در تالار وحدت گفت: راز محبوبیت استاد لطفی در باورهای اعتقادی او و ارتباط تنگاتنگش با مردم بود.

وی دراین مراسم که با حضور علی مرادخانی معاون هنری، جمعی از هنرمندان و دوستداران استاد لطفی برگزار شد، افزود: لطفی سخن مردم و آنچه در قلب مردم بود را با زخمه تار خود به منصه ظهور می رساند و در طول بیش از چهار دهه ارتباط با مردم آثار فاخری را از خود به یادگار گذاشت و عمر خود را در خدمت مردم و آرمان های انقلاب اسلامی صرف کرد.

جنتی گفت: امروز این جمعیت عظیمی که برای بدرقه استاد محمدرضا لطفی در اینجا جمع شده اند گوشه ای از علاقه و محبت و عشقی است که مردم ایران به این هنرمند دارند.

وی ضمن تاکید بر بی نظیری تار لطفی ادامه داد: لطفی یکی از چهره های ماندگار موسیقی ایران بود و بی شک هنرمندان ما وظیفه دارند راه او را ادامه دهند و ارتباط مردمی را با آحاد ملت ایران حفظ کنند تا به محبوبیتی مثل وی برسند.

وی در پایان علو درجات و غفران رحمت الهی را برای آن مرحوم از خداوند منان خواستار شد و درگذشت وی را به خانواده وی و تمامی جامعه هنری کشورمان تسلیت گفت.

در این مراسم ˈعلی مرادخانیˈ معاون امور هنری، ارشاد و جمعی از هنرمندان و هنر دوستان کشورمان نیز حضور داشتند.

زنده یاد لطفی جمعه 12 اردیبهشت ماه سال 1393 در سن 68 چشم از جهان گشود .این هنرمند فقید خالق بسیاری از قطعات زیبا و به یادماندنی تاریخ موسیقی سنتی، ردیفی و مقامی ایران است.

وی که سال 1354 گروه موسیقی چاووش را راه اندازی کرد ، با پیروزی انقلاب اسلامی و در سال های نخست آن از اعضای اصلی کانون موسیقی چاووش بود و قطعات زیبا و به یادماندنی از جمله شهید و ایران خورشیدی تابان دارد را ساخت و نواخت و به تاریخ تقویم هنر ایرانی و خاطرات مردم ایران زمین آثارش را سنجاق کرد.

وی در ادامه سفر هنری خود در سال های 1354 و 1355 در همکاری با حسین علیزاده دیگر نوازنده برجسته تار کشور با هدف بازخوانی آثار گذشتگان موسیقی ایرانی گامی حیاتی و موثر برای حفظ آن نغمات موسیقیی ملی ایران برداشت.

لطفی سپس کانون موسیقی چاووش را با همکاری هنرمندانی مثل حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و علی اکبر شکارچی راه اندازی کرد و طی یک دوره فعالیت چشمگیر آثاری از این گروه به جا ماند که به گفته بسیاری استادان از بهترین کارهای موسیقی ایران به شمار می روند.

استاد محمدرضا لطفی پس از انحلال گروه چاووش و بعد از سفرهای زیادی که برای کنسرت به ایتالیا، فرانسه و آلمان انجام داد، در سال 1365 به آمریکا رفت.

وی در این سفر طولانی مدت علاوه بر کنسرت های متعدد در سراسر آمریکا، مرکز فرهنگی هنری شیدا را در واشنگتن بنیان گذاشت. از خوانندگانی که در این سال ها با او همکاری کرده اند می توان به محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و محمد معتمدی اشاره کرد.

حسین علیزاده ، داریوش طلایی ، هوشنگ ظریف، حمید متبسم، علی اکبر شکارچی و حسین فریدون (برادر رییس جمهوری ) از دیگر شرکت کنندگان این مراسم بودند .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین