کد خبر: ۲۴۲۷۳۱
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶

آیت‌الله هاشمی: ايران مصمم به تعامل منطقه‌ای و بين‌المللی است

آيت الله هاشمي رفسنجاني صبح امروز در ديدار اعضاي هيأت پارلماني ايتاليا، تاريخ باستاني را وجه مشترك دو كشور خواند و گفت: سابقه ديرينه ايران و ايتاليا در تاريخ جهان، آينده‌‌اي را براي مسؤولان دو كشور ترسيم مي‌نمايد كه براي همكاري عميق‌تر، فكر و برنامه‌ريزي بيشتري كنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به تقاضاي سرپرست هيئت ايتاليايي در خصوص ترسيم دورنماي سياست خارجي ايران، گفت: نگاه دولت فعلي كه برخاسته از آراي مردم است، در تعامل و همكاري براساس احترام متقابل با دنيا جدّي است و تصادفي نيست كه حل مسايل هسته‌اي در اولويت  برنامه‌هاي دولت براي سياست خارجي قرار مي‌گيرد.

به گزارش آفتاب، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، فضاي باز را اساس برنامه‌هاي دولت در سياست داخلي دانست و گفت: موافقان و مخالفان ابراز عقيده مي‌كنند و دولت با ثبات سياسي و بر اساس اصل قرآني همه حرف‌ها را مي‌شنود و بهترين‌ها را انتخاب مي‌نمايد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به سفر قبل از انقلاب خود به ايتاليا و ارائه تحليلي از عملكرد دولت‌هاي متعدد ايتاليا در دوره‌هاي مختلف، گفت: در زمان جنگ ايتاليا به تعهداتش عمل نمي‌كرد، امّا در دوران سازندگي، همكاري‌هاي خوبي در تقويت صنعت و توليد فولاد داشت و براي الان و آينده هم منافع دو كشور در همكاري بيشتر است.

ايشان در پاسخ به سؤال خانم سناتور لوكوتز باريكيوتي در خصوص پرونده هسته‌اي، جايگاه زن در جامعه و آينده روابط ايران با جهان، گفت: با توجه به جامعه تحصيلكرده، مخصوصاً حضور خانم‌ها در مقاطع عالي تحصيلي و حاكميت تعقل و تدبير ديپلماتيك در فضاي مذاكرات، به آينده مسايل هسته‌اي و روابط با جهان خوشبين هستيم.

همچنين در پاسخ به سؤال سناتور وينچنزو آمندولا درباره روابط ايران و عربستان، گفت: راه حل مسايل دو كشور با توجه به مشتركات منطقه‌اي و اسلامي و تجربه عملي گذشته كه يخ‌هاي روابط را آب كرده بود، خيلي آسان است.

ايشان افزود: مذاكره من و ملك عبدالله در مقاطع برگزاري كنفرانس اسلامي در سنگال و سپس در سفر ايشان به ايران، اختلافات دو كشور درباره ميزان توليد نفت و روابط كشورهاي اسلامي را تبديل به همكاري و همدلي كرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره تحولات كشورهاي شمال آفريقا و نوع نگاه ايران، گفت: تندروها حركت انقلابي مردم آن كشورها را منحرف كردند و نارضايتي مردم از هرج و مرج‌هاي سياسي و اجتماعي باعث برگشت نظامي‌ها شده است.

ايشان افزود: استبداد، استعمار و افراط سه ضلع يك مثلث شوم هستند كه مردم آن مناطق را گرفتار كرده است.

آيت الله هاشمي رفسنجاني، در پاسخ به سؤال آقاي گرگوريو جيتي درباره خصوصي سازي، گفت: مشكلات فعاليت بخش خصوصي با اصلاح اصل 44 قانون اساسي در مجمع تشخيص مصلحت نظام برطرف شد كه اگر درست اجرا مي‌شد، شاهد درخشش آن در جامعه و همكاري بخش خصوصي بين‌المللي بوديم.

ايشان با اشاره به تصويب محل‌هاي مصرف براي درآمدهاي حاصل از واگذاري‌ها به بخش خصوصي گفت: در مصوبات مجمع، درآمدها در خدمت تقويت بخش خصوصي و تعاوني‌ها و معيشت نيازمندان است كه اميدواريم دولت آقاي روحاني، آن سياست را به مسير درست خويش برگرداند.

در آغاز اين ديدار، سناتور اتئوره روزاتو نيز با تأكيد بر روابط عميق دو كشور، گفت: حضور اين هيأت در راستاي تحولاتي است كه با آغاز دولت آقاي روحاني در روابط جمهوري اسلامي با اروپا ايجاد شده است.

نماينده مجلس سنا از حزب دموكراتيك با ارائه گزارشي از تنوع قوميت‌ها در جغرافياي ايتاليا و تعدد افكار و احزاب سياسي، گفت: خواستار گسترش روابط ايران و ايتاليا در عالي-ترين سطوح هستيم.

وي با بيان اهداف برگزاري نمايشگاه سال 2015 ايتاليا در ميلان گفت: فضاي وسيعي در قلب نمايشگاه براي ايران در نظر گرفته شد تا هم بهتر خود را معرفي كند و هم مردم ما بيشتر توانايي‌هاي كشور شما را بشناسند.

آقاي روزاتو با ستايش از روحيه مدنيت و فرهيختگي فرهنگي ايران گفت: براي شناسايي هر كشوري بايد با مردم آن كشور گفت وگو كرد و ايران مردمي متمدن و با فرهنگ دارد.

وي با يادآوري سوابق همكاري آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با دولت‌هاي ايتاليا گفت: نقش جنابعالي و جايگاه ايران در مسايل منطقه‌اي و بين‌المللي هميشه مورد توجه مسؤولان كشور متبوعم خواهد بود.   


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین