کد خبر: ۲۴۲۹۲۳
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶

مرگ روزانه 5 نفر در کارگاههای ساختمانی کشور

رییس سازمان نظام مهندسی و ساختمان کشور گفت: روزانه پنج نفر در کارگاه های ساختمانی کشور جان خود را از دست می دهند، یعنی در کنار مصرف مصالح ساختمانی، در ساخت و سازها جان انسان هم مصرف می شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، ˈاکبر ترکانˈ، عصر سه شنبه در دیدار با هیات رییسه سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان فارس که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس و مدیرکل راه و شهرسازی این استان برگزار شد افزود: به رغم تاکیداتی که در بحث ضرورت رعایت اصول ایمنی در کارگاههای ساختمانی می شود اما باز هم شاهد هستیم که 47 درصد از حوادث مربوط به این کارگاهها است.

وی، ورود افراد از صنوف مختلف در عرصه ساختمان سازی را یک معضل در کشور دانست و گفت: وقتی در یک کار تخصصی مانند ساختمان سازی افراد صاحب صلاحیت و تخصص وارد نمی شوند نتیجه آن می شود که عمر ساختمان ها از 30 سال تجاوز نمی کند.

او اضافه کرد: این در حالی است که اگر در یک ساختمان تمام اصول و مقررات ساخت و ساز و استانداردها رعایت شود عمر آن ساختمان به 150 سال هم خواهد رسید.

وی ادامه داد: همین تفاوت ها تایید می کند که صاحب صلاحیت و توان و تخصص بودن در هر فعالیتی تا چه میزان موثر است.

ترکان اظهار کرد: اگر کار ساخت و ساز هم به افراد متخصص در این حوزه سپرده شود بسیاری از مشکلات این بخش رفع خواهد شد.

رییس سازمان نظام مهندسی و ساختمان کشور گفت: در کشور ما شرایط به گونه ای است که هر فردی در هر تخصص و حرفه ای اجازه ساختمان سازی دارد و صلاحیت ساخت و ساز پیمانکار اصلا ملاک نیست.

وی ادامه داد: از آن طرف در برخی ساخت و سازها، ناظر و پیمانکار و عوامل دیگر هم با هماهنگی یکدیگر برخی تخلفات را در ساخت و ساز مرتکب می شوند.

ترکان گفت: البته انجام این تخلفات برای شهرداری ها تبدیل شده به یک منبع درآمد، اگر فردی تخلفی مرتکب شود در نهایت در یک کمیسیون به پرداخت جریمه محکوم می شود و تمام.

او اضافه کرد: در کشورهای اروپایی، شهرداری ها هزینه بهره مندی از خدمات شهری را تمام و کمال از شهروندانشان می گیرند اما در کشور ما هنوز عادت نکرده ایم که هزینه استفاده از امکانات و خدمات شهر را پرداخت کنیم.

وی، پدیده مهر فروشی را نیز از دیگر معضلات بخش ساخت و کشور دانست و گفت: ان مهندسی که در هیچ یک از مراحل احداث یک بنا حضور و نقشی نداشته، مشخص نیست برای کدام خدمت باید دستمزد دریافت کند؟

ترکان بر ضرورت تدوین نظام فنی اجرایی ساخت و ساز بخش خصوصی با همکاری اعضای سازمان نظام مهندسی تاکید کرد و ادامه داد: نباید در برابر تخلفات مهندسان کوتاهی کرد چرا که فرد متخلف تنها به موقعیت و آبروی خود لطمه نمی زند بلکه این لطمه به آبروی تمام اعضای سازمان نظام مهندسی وارد می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین