قطار شناور مغناطیسی یا مگلو (MAGLEV) با ریل تماس نداشته و تنها با
استفاده از نیروی الکترومغناطیسی در هوا شناور شده و به جلو هدایت میشود.
در
حال حاضر سریعترین قطار مسافربری جهان، قطار مغناطیسی شانگهای (Shanghai
Maglev) است که سال 2004 به بهرهبرداری رسید و سرعتی بالغ بر 431 کیلومتر
در ساعت دارد.
آسیا - بویژه کشورهای ژاپن و چین - شاهد توسعه
نمونههای بسیار پیشرفتهای از قطارهای شناور مغناطیسی است، اما قطار
ابرمغناطیسی (super-maglev) دستیابی به سرعتهای بسیار بالاتر را
امکانپذیر میکنند.
نخستین مسیر/ خط حلقوی (loop line) قطار ابررسانای مغناطیسی چین توسط محققان دانشگاه جیاوتانگ با موفقیت آزمایش شد.
این
فناوری که توسط دکتر «دنگ ژیگانگ» سرپرست تیم تحقیقاتی این دانشگاه ابداع
شده است، در مارس 2013 در نخستین آزمون حلقه مغناطیس ابررسانا در دمای
بسیار بالا - بدون بسته بودن این محفظه لولهمانند - آزمایش شد.
اما
در مرحله جدید تحقیقات، این خط حلقوی به شکل یک تونل کاملا بسته به قطر 12
متر مورد آزمایش قرار گرفت که امکان حرکت سریعتر قطار را فراهم کرد.
با استفاده از یک لوله خلأ، محدودیت سرعت که ناشی از مقاومت اعمال شده توسط هوا بر قطار است، کاهش پیدا میکند.
چنین
سیستم حملونقل خلأ (EET) امکان دستیابی به سرعتهای بسیار بالا – بالغ
بر 3000 کیلومتر در ساعت – را در آینده فراهم کرده و کاربرد نظامی یا فضایی
خواهد داشت.