کد خبر: ۲۴۳۴۱۰
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸

رسیدگی به شکایت مجلس از احمدی نژاد در چه مرحله ای است؟

آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مجتبی ملک افضلی، نماینده حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره موضوع شکایت از رییس‌جمهور سابق به روزنامه اعتماد گفت:


6ماه از نیامدن آقای احمدی‌نژاد به جلسه دادگاه قبلی می‌گذرد و سوالی که این روزها مطرح است، این است که پرونده شکایت مجلس از رییس‌جمهور سابق دقیقا در چه مرحله‌یی قرار دارد؟


ما هنوز منتظر تعیین وقت جلسه بعدی دادگاه از سوی قوه قضاییه هستیم تا آقای احمدی‌نژاد برای پاسخگویی حاضر شود. با توجه به اینکه آقای احمدی‌نژاد به جلسه پیشین دادگاه نیامد باید جلسه دادگاه برای حضور ایشان تجدید شود تا پرونده مورد رسیدگی قرار بگیرد.

شما متوجه شدید که چرا آقای احمدی‌نژاد به جلسه قبلی دادگاه نیامدند؟

ظاهرا آقای احمدی‌نژاد اینگونه اعلام کرده بودند که برگه احضاریه برای حضور در دادگاه به دست‌شان نرسیده است و به همین علت به جلسه دادگاه نیامده بودند.

فکر می‌کنید مطرح کردن این علت که احضاریه به دست آقای احمدی‌نژاد نرسیده است، قابل قبول باشد یا خیر؟ با توجه به اینکه خبر جلسه دادگاه برای آقای احمدی‌نژاد در همه رسانه‌ها منتشر شده بود؟


به هر حال پاسخگویی در این مورد که شیوه ابلاغ احضاریه قانونی بوده است یا خیر برعهده قوه قضاییه است اما تا آنجایی که ما خبر داریم احضاریه دادگاه به کارگزینی نهاد ریاست‌جمهوری ارسال شده بوده است و این شیوه ارسال از نظر قانونی کفایت می‌کند.

شکایت مجلس دقیقا در مورد چه مسائلی بود؟

موضوع اصلی شکایت تاخیر در اجرای قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان بود. مجلس طبق مصوبه‌یی دستور داده بود که سازمان‌های ملی جوانان و تربیت‌بدنی با یکدیگر ادغام شده و وزارتخانه تشکیل دهند اما این قانون هیچگاه از سوی رییس‌جمهور برای اجرا به روزنامه رسمی ابلاغ نشد و رییس‌جمهور سابق از اجرای آن قانون استنکاف ورزید. زمانی هم که قوه قضاییه وارد شد و با فشارهای مالی به این دو سازمان باعث شد که رییس‌جمهور با انتشار نامه‌یی به مجلس نخستین نامزد را به عنوان وزیر ورزش معرفی کند بازهم شاهد بودیم که آقای احمدی‌نژاد در نامه خود آورده بود که قصد اجرای این قانون را نداشته است اما فشارهایی که به دوستانش وارد شده او را وادار به اجرای این قانون کرده است.

البته ظاهرا به جز وزارت ورزش، شکایت‌های دیگری هم از طرف مجلس از آقای احمدی‌نژاد شده است، این طور نیست؟

بله، موارد دیگری هم بود. از جمله شکایت کمیسیون اصل90 از رییس‌جمهور در مورد علت عدم تخصیص اعتبار مترو.

چندی پیش خبری مطرح شد که رییس‌جمهور در پرونده‌یی که شاکی خصوصی داشت تبرئه شده است. این در حالی است که بنا بود همه این پرونده‌ها به صورت دسته‌جمعی بررسی شود. امکان بررسی جداگانه این شکایت‌ها وجود داشته است؟

خیر تا آنجایی که ما اطلاع داریم بنا بود به همه این شکایت‌ها به صورت یکجا رسیدگی شود.

شما همچنان بر شکایت‌تان از آقای احمدی‌نژاد اصرار دارید؟

بله، حرف مجلس حرف ملت است و مجلس نمایندگی ملت را برعهده دارد و بعید می‌دانم که مردم هم در مورد عدم اجرای قانون گذشت کنند. ما منتظر هستیم که قوه قضاییه زمان جلسه بعدی دادگاه را مشخص کند تا تحقیقات مقدماتی از آقای احمدی‌نژاد صورت بگیرد. ما همچنان بر شکایت‌مان از احمدی‌نژاد اصرار داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین