آفتابنیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار «گسترش دیپلماسی انرژی و تقویت تولید داخلی» از 16 تا 19 اردیبهشت ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار شد.
در این دوره از نمایشگاه، 1800 شرکت از 33 کشور جهان، دستاوردها و توانمندی های خود را به نمایش گذاشتند.
انگلیس، استرالیا، اتریش، آلمان، بلژیک، آلبانی، الجزایر، کانادا، آمریکا، چین، فرانسه، هند، هنگ کنگ، عراق، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی، مالزی، لهستان، رومانی، روسیه، سنگاپور، اسپانیا، سوئیس، تایوان، تایلند، ترکیه، امارات متحده عربی، اوکراین و افغانستان از جمله کشورهایی بودند که توانمندی های خود را در این دوره از نمایشگاه در معرض دید کارشناسان صنعت نفت قرار دادند.
به گفته مسوولان برگزار کننده این نمایشگاه، تعداد شرکت کنندگان خارجی نسبت به سال گذشته، حدود سه برابر افزایش یافته و به 600 شرکت از 32 کشور جهان رسید؛ این در حالی است که در نمایشگاه هجدهم تنها 195 شرکت از 15 کشور حضور داشتند.
** دیپلماسی دولت، شرکت های اروپایی را به ایران کشاند
برخی از شرکت های خارجی برای اولین بار در نمایشگاه نفت تهران حضور یافته اند و دلیل حضور خود را تغییر رویکرد جدید سیاست خارجی ایران و بهبود فضای سیاسی اعلام کردند.
هرچند در این دوره از نمایشگاه بین المللی نفت، شرکت های چینی حضور قابل توجهی داشته و بیشتر فضای نمایشگاه را به خود اختصاص داده بودند، اما تعداد شرکت های اروپایی و غیرچینی نسبت به سال قبل افزایش بیشتری داشت.
به عقیده نمایندگان شرکت های خارجی حاضر در نمایشگاه در صورت تداوم سیاست تنش زدایی، شرکت های معتبر بین المللی بیشتری وارد ایران شده و بازار ایران را از دست شرکت های چینی خارج خواهند کرد.
مسعودی نژاد نماینده شرکت آلمانی جی.سی.ای در گفت و گو با ایرنا از علاقه مندی شرکت های آلمانی برای سرمایه گذاری در ایران در صورت بهبود سیاست خارجی خبر می دهد و می گوید: از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ایران و بهبود وضعیت سیاست خارجی، موج خوبی در بین شرکت های آلمانی برای حضور و سرمایه گذاری در ایران شکل گرفته است.
وی اظهار داشت: با توجه به رویکرد جدید دولت در افزایش تعامل با سایر کشورها، انگیزه شرکت های اروپایی برای حضور و سرمایه گذاری در ایران بیشتر شده است.
این فعال بین المللی صنعت نفت، افزود: سیگنال های خوبی از ایران به سایر کشورها منتقل شده و بدین ترتیب آنها علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران شده اند.
نماینده شرکت آلمانی جی.سی.ای تاکید کرد: برای ترغیب شرکت های معتبر اروپایی برای حضور در ایران باید رویکرد مثبت سیاست خارجی تداوم داشته باشد.
نماینده شرکت تکنو ویدئوی ایتالیا نیز می گوید: با بهبود شرایط سیاسی و افزایش تعامل با شرکت های معتبر بین المللی جایگاه صنعت نفت ایران ارتقا می یابد.
نماینده این شرکت ایتالیایی اضافه می کند: شرکت های اروپایی علاقه مند به بازار ایران هستند اما فعلا منتظر لغو تحریم ها مانده اند.
میلانی نماینده شرکت رکس اویل ترکیه نیز معتقد است: در حال حاضر در بین شرکت های اروپایی انگیزه و رقابت زیادی برای همکاری با ایران ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه افزایش حضور شرکت ها در ایران به دلیل تغییر دولت است، گفت: بهبود شرایط سیاست خارجی به خوبی در بهبود تعامل شرکت ها با طرف های ایران تاثیرگذار است.
وی اظهار داشت: برای تداوم حضور شرکت های اروپایی در ایران باید شرایط سیاسی مناسبی فراهم شود.
نماینده شرکت جی کو ایتالیا نیز اعتقاد دارد: تغییر رویکرد سیاست خارجی، شرکت های اروپایی را به ایران کشانده است.
وی خاطرنشان می کند: سیاست خارجی ایران تغییر یافته که تاثیر آن در تغییرنگاه شرکت های بین المللی به ایران مشخص است.
نماینده این شرکت ایتالیایی تاکید می کند: با تغییر جهت گیری سیاست خارجی ایران، تمایل شرکت های خارجی برای حضور در ایران افزایش یافته است.
** رایزنی و مذاکره با شرکت های خارجی
در جریان برگزاری این دوره از نمایشگاه مذاکراتی میان شرکت های خارجی و مسوولان وزارت نفت و شرکت های داخلی انجام شد.
مدیران شرکت ملی نفت از مذاکرات جدی و مثبت با شرکت های معتبر خارجی خبر می دهند، اما خاطرنشان می کنند به دلیل دغدغه ها و ملاحظات مربوط به تحریم نمی توانند اسامی شرکت ها و مفاد توافقات را اعلام کنند.
علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز اعلام کرد که شرکت ایتالیایی ˈاس.آیˈ در جریان مذاکره در حاشیه نمایشگاه، خواهان واردات گاز ایران پس از تکمیل خط لوله صادرات گاز به اروپا شده است.
وی همچنین از مذاکره با شرکت ژاپنی سوجیتسو یکی از بزرگترین شرکت های ژاپنی خبر داد و گفت: این شرکت مقام دوم از نظر سهم ال.ان.جی را در ژاپن دارد.
کاملی خاطرنشان کرد: سوجیتسو پیش از این نیز مذاکراتی را با شرکت ملی نفت ایران در زمینه ساخت ال.ان.جی در منطقه پارس شمالی و همچنین پروژه ایران ال.ان.جی داشته است.
همچنین در روزهای برگزاری این نمایشگاه، قراردادها و موافقتنامه هایی میان شرکت های خارجی و ایران منعقد شد به طوری که شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت از توافق با سه شرکت هلندی، مجارستانی و چینی خبر می دهد و اعلام می کند در زمینه تامین کالا به شرط انتقال فناوری تفاهم نامه همکاری امضا شده است.
** حضور گسترده چینی ها
در شرایطی که به دلیل تحریم ها، شرکت های بزرگ نفتی نتوانستند در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت حضور بیابند، چینی ها از فرصت حداکثر استفاده را کرده و به امید پیداکردن جایگاهی بهتر در صنعت نفت ایران، بیشتر غرفه های نمایشگاه را به خود اختصاص دادند.
جنت چن مدیر صادرات شرکت شنیانگ دیبنگ استین که برای نخستین بار به عنوان تولیدکننده انواع لوله های فولادی صنایع نفت و گاز در نمایشگاه تهران حضور یافته، بازاریابی و سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران را مهمترین عامل حضور در تهران اعلام کرده و می گوید: این شرکت به دنبال جذب مشتری و دستیابی به فرصت های سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران است.
ویجون آن مدیر بازرگانی شرکت کواسیک چین نیز از تحریم غرب به عنوان فرصتی برای حضور در نمایشگاه نفت تهران یاد می کند و می گوید: بازرگانان چینی، تحریم های غرب را فرصتی برای گسترش حضور خود در ایران می دانند.
وی با تاکید بر اینکه بازرگانان چینی، به مسائل سیاسی توجهی نمی کنند و منافع تجاری خود را در همکاری با ایران در اولویت قرار می دهند، تصریح کرد: کواسیک در نخستین حضور خود در تهران، مشتریان بالقوه بسیاری یافته و امیدوار است بتواند با مشارکت ایرانی ها، تجارت خود را توسعه دهد.
** افزایش تعداد شرکت کنندگان داخلی و کاهش فضای تخصیصی به سازندگان ایرانی
در این دوره از نمایشگاه نفت، 1200 شرکت داخلی نیز شرکت داشتند در حالی که در دوره هجدهم تنها 850 شرکت از کشورمان به عرصه تولیدات و خدمات خود پرداختند.
با وجود افزایش تعداد شرکت های داخلی شرکت کننده در این نمایشگاه، انتقاداتی نیز توسط آنها مبنی بر کاهش فضای اختصاص داده شده به آنها مطرح شد.
به گفته سعید آهنگران دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، فضای اختصاص یافته به تولیدکنندگان و سازندگان داخلی در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.
وی می گوید: با وجودی که سازندگان و تولیدکنندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت درخواست داده بودند که 13 هزار مترمربع از فضای نمایشگاه برای عرضه توانمندی ها و ظرفیت داخلی به آنها اختصاص داده شود اما تنها 3400 مترمربع به سازندگان داخلی اختصاص داده شد.
دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران خاطرنشان کرد: در سال گذشته 70 درصد فضای مورد نیاز سازندگان داخلی تامین اما متاسفانه در نمایشگاه سال جاری تنها به 25 درصد درخواست های آنها پاسخ مساعد داده شد.
وی اضافه کرد: سهم انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت به عنوان بزرگترین تشکل داخلی این بخش از کل فضای نمایشگاه کمتر از چهار درصد است.
** بی نظمی در برگزاری نمایشگاه
موفقیت دولت یازدهم در عرصه دیپلماسی و کشاندن 600 شرکت خارجی به نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت نباید ما را از وجود برخی بی نظمی ها و ناهماهنگی ها در روند برگزاری این نمایشگاه که مسوولیت آن به مسوولان برگزارکننده بازمی گردد، غافل کند.
نمایشگاه بین المللی نفت به عنوان محلی برای عرضه توانمندی های کشورمان به شمار می رود که وجود بی نظمی و ناهماهنگی در روند برگزاری آن، چهره نامطلوبی را نزد چشم میهمانان خارجی به تصویر کشید و اسباب نارضایتی خبرنگاران و بازدیدکنندگان داخلی را فراهم کرد.
بی نظمی در مراسم افتتاحیه، ضعف در اطلاع رسانی در مورد مکان غرفه ها، ابهام در نحوه توزیع غرفه ها و قرار گرفتن برخی شرکت های داخلی در بخش های حاشیه ای نمایشگاه از نقاط ضعف این دوره از نمایشگاه بین المللی نفت بود.