کد خبر: ۲۴۳۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴

دلایل افت دلار و ریزش قیمت سکه

کارشناسان معتقدند در روزهای آینده با توجه به افت شدید قیمت در سررسیدهای مختلف، بازار آتی با موج جدید فروش ناشی از تلاش خریداران برای بستن موقعیت‌های خرید خود مواجه خواهد بود؛ چرا‌که افت قیمتی حدود یکصد هزار تومانی از سقف قیمتی، به کال مارجین شدن بسیاری از خریداران منجر خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش دنیای اقتصاد، دیروز بازار آتی متاثر از افت دلار و افزایش حباب منفی سکه که موجب ریزش قیمت سکه نقدی شد، شاهد روند کاهشی در همه سررسیدها بود؛ هرچند این روند در سررسیدهای اردیبهشت و آبان، بیشتر و مشهودتر بود. 

گفتنی است سررسید اردیبهشت که چند روزی است در حدود ۴ تا ۵ هزار تومان بالاتر از قیمت سکه نقدی معامله می‌شود، دیروز مجددا به سطح قیمتی نقدی برگشت. همچنین اختلاف قیمتی سررسیدهای آبان با شهریور هر روز در حال کمتر شدن است و دیروز به حدود ۵۵ هزار تومان رسید.

همان‌طور که در گزارش قبل نیز گفته شد از امروز سررسید دی ماه راه‌اندازی خواهد شد و آماده معامله است. این موضوع می‌تواند به انتقال بخشی از موقعیت‌های باز بازار از سایر رسیدها به سررسید جدیدالورودی منجر شود؛ به‌خصوص آن که اقبال بازار به سررسیدهای جدید معمولا بیشتر است. 

کارشناسان معتقدند این انتقال عمدتا از سررسید اردیبهشت که نزدیک‌ترین سررسید است و تنها چند روز تا پایان آن بیشتر باقی نمانده و همچنین از سررسید آبان که دورترین و خوش اقبال ترین سررسید حال حاضر بوده و به‌زودی جای خود را به دی می‌دهد، انجام خواهد شد.

در این بین همچنان در کوتاه‌مدت روند حباب منفی سکه و روند قیمتی دلار، متغیرهای تاثیرگذار در بازار آتی خواهند بود. بررسی‌ها نشان می‌دهند که بازار سکه با حباب منفی دست و پنجه نرم می‌کند و این حباب، برخلاف پیش‌بینی‌ها و انتظارات؛ مرتبا در حال افزایش است. با این حال اگر نگاهی به تغییرات حباب سکه طی سال‌های اخیر داشته باشیم خواهیم دید که حباب منفی در حال رسیدن به رکوردهای جدیدی است.

به گفته یکی از کارشناسان بازار، طی سال‌های اخیر بارها پیش آمده که سکه با حباب منفی درگیر شود، اما به ندرت این حباب با این سرعت رشد کرده است. پیش از این در نهایت حباب منفی به یک درصد رسیده بود؛ این در حالی است که دیروز این حباب تا ۵/۱ درصد نیز رشد داشت که این موضوع نشان‌دهنده فشار بیش از حد فروش در بازار سکه است و نیز از برتری عرضه بر تقاضا حکایت دارد. 

نوسانات اخیر بازار تا جایی است که حباب منفی در محدوده ۱۵ هزار تومان قرار دارد. به نظر می‌رسد این حباب تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای همچنان دامن گیر سکه باشد؛ اما مطمئنا در میان مدت و بلندمدت این مشکل مرتفع خواهد شد.

کارشناسان معتقدند در روزهای آینده با توجه به افت شدید قیمت در سررسیدهای مختلف، بازار آتی با موج جدید فروش ناشی از تلاش خریداران برای بستن موقعیت‌های خرید خود مواجه خواهد بود؛ چرا‌که افت قیمتی حدود یکصد هزار تومانی از سقف قیمتی، به کال مارجین شدن بسیاری از خریداران منجر خواهد شد.

دیروز در بازارهای جهانی اما با توجه به تعطیلات آخر هفته، تحرک خاصی در اونس رخ نداد. اما امروز دوشنبه به چند دلیل ممکن است بازارهای جهانی با نوسان بازگشایی شوند.

اولین دلیل روند، حواشی و از همه مهم‌تر نتیجه همه‌پرسی اوکراین خواهد بود.

دومین عامل خبر منتشر شده در مورد آمار نرخ تورم چین است که با روندی کاهشی روبه‌رو بوده است. آمار اعلام شده تورم در حال حاضر ۸/۱ درصد است که این رقم از عدد ۲/۲ درصد مورد انتظار کارشناسان پایین‌تر است.

این آمار به خوبی از موفقیت چین در زمینه کنترل و مهار تورم حکایت دارد. در نتیجه اعلام این خبر، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا این کشور برای بازگرداندن نرخ رشد به سطوح بالا، یک سری سیاست‌های انبساطی اقتصادی اتخاذ خواهد کرد.

دلیل سوم در این رابطه؛ اعلام گزارش‌های اقتصادی آمریکا از جمله شاخص خرده فروشی، نرخ تورم و تولیدات صنعتی در هفته جاری است. 

این سه عامل مهم همراه با سایر فاکتورها، مهم‌ترین‌ عوامل موثر بر عرضه و تقاضای جهانی طلا و قیمت این فلز زرد بوده و می‌توانند اونس طلا را دستخوش تغییر و افت و خیز نمایند. 

قیمت طلا در حالی هفته میلادی را با قیمت ۱۲۸۸ دلاری به پایان رساند که درطول هفته با افت ۲/۱ درصدی روبه‌رو شده بود. قیمت اونس دوشنبه گذشته با ۱۳۰۰ دلار کار خود را آغاز کرد و طی هفته حداکثر تا مرز ۱۳۱۵ دلار در هر اونس پیش رفت، اما توان عبور از این سطح مقاومتی را نداشت و دوباره نزول کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین