کد خبر: ۲۴۳۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸

وزیر خارجه فرانسه: توافق با ایران در لحظه آخر خواهد بود

وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران آمریکایی در واشنگتن گفت: یک توافق هسته‌ای با ایران زمانی حاصل خواهد شد که به طور جدی به مساله مقیاس سانتریفیوژهای ایران رسیدگی کند و به سوالات مربوط به اتهامات وجود ابعاد نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران پاسخ دهد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین پایتخت اتریش به خبرنگاران آمریکایی گفت که نمی‌تواند پیش‌بینی کند آیا این مذاکرات تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه که پایان توافق اولیه است به موفقیت می‌رسد یا نه؟

بر اساس گزارش پایگاه خبری المانیتور، وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت: اگر این مذاکرات به توافق برسد خوب است. اگر نرسد باز هم خوب است. ما باید محکم، جدی و شفاف باشیم.

وی ادامه داد: اگر ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 به گونه‌ای مدیریت کنند که به توافق برسند این توافق در لحظه آخر خواهد بود.

لوران فابیوس که در توافق اولیه خود موجب یک تعویق چند هفته‌ای شده بود در سخنانش سه شرط را برای یک توافق بلندمدت‌تر تعیین کرد و گفت: چنین توافقی باید جامع، شفاف در مورد گذشته باشد و مساله گریز هسته‌ای را حل کند. وی در خصوص مساله آخر تشریح کرد که ما باید گام‌هایی را تعیین کنیم که بتوانیم در صورت خروج آنها از تعهداتشان واکنش نشان دهیم.

وزیر خارجه فرانسه همچنین تاکید کرد ایران باید با کاهش تعداد سانتریفیوژهایش که هم اکنون حدود 19 هزار تاست موافقت کند اما وی مشخص نکرد که تعداد آن‌ها چه میزان باید کاهش یابد.

وی گفت: سانتریفیوژها یک مساله اساسی هستند.

فابیوس در ادامه بدون در نظر گرفتن ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران یادآور شد: اگر قصدی برای داشتن بمب اتم وجود ندارد دلیل داشتن این تعداد سانتریفیوژ چیست؟ ما باید اصولی را ارائه کنیم که صادق هستند.

وی ادامه داد: ایران می‌گوید به هزاران سانتریفیوژ نیاز دارد تا سوخت مورد نیاز راکتورهای غیرنظامی خود را پس از اینکه سوخت کنونی راکتور بوشهر که طی 9 سال پایان می‌یابد و توسط روسیه تامین می‌شود خود تولید کند. تهران قصد دارد راکتورهای بیشتری را خریداری کند تا بتواند سوخت مورد نیاز خود را تولید کند.

فابیوس در پاسخ به این سوال المانیتور که ایران با جایگزین کردن تعداد کمتر سانتریفیوژها، فرانسه و دیگر کشورهای عضو 1+5 را راضی خواهد کرد یا نه پاسخ داد: این مسائل تکنیکی باید به کارشناسان و متخصصان واگذار شود.

وزیر خارجه فرانسه در جمع این خبرنگاران همچنین در مورد مساله اوکراین و سوریه گفت‌وگو کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین