کد خبر: ۲۴۴۰۰۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷

دردسرهای فرزندان چاوز

ونزوئلا که دارنده یکی از غنی‌ترین ذخایر نفتی جهان است و سالانه یکصد میلیارد دلار از بابت فروش نفت درآمد کسب می‌کند در چند ماه اخیر دچار بحران اقتصادی همراه با افزایش نرخ تورم شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ونزوئلا که دارنده یکی از غنی‌ترین ذخایر نفتی جهان است و سالانه یکصد میلیارد دلار از بابت فروش نفت درآمد کسب می‌کند در چند ماه اخیر دچار بحران اقتصادی همراه با افزایش نرخ تورم شده است. اعتراضات علیه حاکمان این کشور در هفته‌های اخیر وارد مرحله جدید و البته خطرناکی شده است. معترضان به تورم بالا، جرم و جنایت گسترده و کمیاب بودن کالاهای اساسی و سرکوب‌های سیاسی در کشورشان اعتراض دارند. بدنبال دور جدید تنش میان معترضین با دولت حاکم، نیروهای امنیتی ونزوئلا صدها تن از دانشجویان این کشور را که با هدف اعتراض به نیکولاس مادورو، اقدام به برپایی کمپ‌هایی در مکان‌های عمومی کرده بودند، بازداشت کرد. نیروهای امنیتی با هدف برچیدن این کمپ‌ها که یکی از آن‌ها مدت‌ها رفت‌و‌آمد را یکی از خیابان‌های اصلی کاراکاس مختل کرده بود،‌ به آن‌ها حمله کردند.در این ناآرامی‌ها حدود 800 نفر زخمی و 3000 تن دیگر بازداشت شدند که 400 تن از آن‌ها همچنان در زندان به سر می‌برند.

میگوئل رودریگوز، وزیر کشور ونزوئلا که بخشی از دستگیری‌ها را تائید می‌کند،اعتقاد دارد دانشجویان معترض با استفاده از این کمپ‌ها به عنوان مقری برای عملیات و برگزاری اعتراضات خشونت‌بار در سایر نقاط کاراکاس استفاده نمود. به گفته وی،نظامیان در حملات خود مواد مخدر، سلاح و مواد منفجره و تمامی وسایلی را که هر روز توسط این معترضان استفاده می‌شد، ضبط کردند. اتهامی که از سوی مخالفین بشدت رد می‌شود.

از چهارم فوریه که ونزوئلا به صحنه اعتراضات سیاست‌های نیکلاس مادورو رییس جمهور سوسیالیست این کشور تبدیل شده است دولت ونزوئلا از طرق مختلف سیاسی و امنیتی بدنبال کنترل این اعتراضات است. دیوسدادو کابیو رئیس پارلمان این کشور اعتقاد دارد معترضین خیابانی توسط رهبران مخالف دولت هدایت می‌شوند. به همین دلیل هیچ کدام از آنها اقدامات خشونت‌آمیز خیابانی را محکوم نمی‌کنند. اعتراضات خیابانی صلح آمیز نیستند و همه ما باید اقدامات خشونت آمیز را محکوم کنیم. اکنون زمان بخشش نیست بلکه زمان اجرای عدالت است. مخالفان راستگرا قصد ندارند از راههای دموکراتیک به قدرت برسند، آنها می‌خواهند با کودتا رئیس جمهور قانونی را سرنگون کنند. طبق اطلاعات نیروهای امنیتی، رهبران مخالف دولت در خطر هستند و ما با آنها تماس گرفته‌ایم و اخطارهای لازم را داده‌ایم.

رویدادهای داخلی ونزوئلا البته با واکنش‌هایی در آمریکا روبرو بود. مقامات وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا گزارش جدیدی را در مورد نقض تظاهرات خیابانی در ونزوئلا که در هفته‌های اخیر در این کشور آغاز شده است، به کمیته مجلس سنا ارائه کردند و قرار است گروهی از نمایندگان نسخه‌ای از تحریم‌ها را علیه کاراکاس نهایی کنند.هر دو گروه نمایندگان آمریکا در زمینه اعطای پانزده میلیون دلار کمک جدید این کشور به منظور پیشبرد دموکراسی و حکومت قانون در ونزوئلا اتفاق نظر دارند. نمایندگان آمریکا اعطای روادید به مقامات ونزوئلا را که در سرکوب تظاهرات ضد دولتی توسط دانشجویان و رهبران مخالف این کشور دست دارند، ممنوع کرده و دارایی این افراد را نیز مسدود کرده‌اند. تحرکات جدید کنگره آمریکا نشانگر این واقعیت است که این کشور به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه دولت ونزوئلا نزدیک‌تر می‌شود.

سناتور مارکو روبیو از مجلس سنای آمریکا مدعی است این پیامی بسیار مهم برای ونزوئلا است و زمانی این مجازات‌ها برای مقامات این کشور در نظر گرفته می‌شود که گروههای حقوق‌بشر مقامات امنیتی ونزوئلا را به بازداشت، شکنجه و حتی قتل تظاهرکنندگان بدون سلاح متهم می‌کنند. تحریم‌ها باید هر فردی را که مسئول نقض حقوق بشر است، هدف قرار دهد.در گزارش مجلس سنا آمده است قضات و دادستان‌های ونزوئلا بارها به صورت نظام‌مند از نقض حقوق بشر و بدرفتاری نیروهای امنیت این کشور چشم پوشی کرده‌اند.مادورو و مقامات ونزوئلا معترضان را به اعمال خشونت در این کشور متهم کرده و اعلام می‌کنند این تظاهرات به صورت هماهنگ شده و به منظور سرنگون کردن دولت برگزار می‌شود.

بی‌شک اختلافات ونزوئلا و آمریکا وارد مرحله جدیدی شد. مادورو رئیس جمهور ونزوئلا هشدار می‌دهد اگر آمریکا اقدام به تحریم ونزوئلا بکند ما نیز مجبور خواهیم شد پاسخ قاطعانه‌ای بدهیم و هیچ ترسی از این بابت نداریم. هر گونه تلاش و تصمیم در راستای اعمال تحریم منفی است . اگر ما مجبور به بستن کنسولگری‌ها و سفارت خانه خود در آمریکا شویم، چه کسی متضرر می‌شود. مسلما اتباع ونزوئلایی که در آمریکا زندگی می‌کنند متضرر خواهند شد. به گفته رئیس پارلمان،ونزوئلا آماده است تا همین فردا بمنظور گفتگو در خصوص روابط دو جانبه به آمریکا سفر کند و با نماینده این کشور گفتگو کند.قرار است کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای آمریکا جلسه‌ای بمنظور بررسی شکایت‌هایی که در خصوص نقض حقوق‌بشر در دوران اعتراضات خیابانی اخیر در ونزوئلا صورت گرفته، برگزار کند.

ونزوئلا اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص وضعیت سیاسی این کشور را رسما مداخله‌گری در گفتگو میان دولت و مخالفان عنوان می‌کند و مدعی است آمریکا قصد مشروط کردن موضع دولت را در گفتگوها دارد. این گونه اظهارات در واقع با هدف تحریک کردن مخالفان تندرو برای ادامه دادن به اقدامات خشونت آمیزی که مغایر قانون اساسی هستند، صورت می‌گیرد.در واقع، مقامات آمریکایی با این گونه اظهارنظرها می‌خواهند به آتش کشیده شدن دانشگاه‌ها، اموال عمومی و کامیون‌های حمل مواد غذایی را نوعی خواسته‌های مشروع مخالفان جلوه دهند. 

وزیر امور خارجه آمریکا نیز نگرانی عمیق خود را از وخیم تر شدن وضعیت سیاسی موجود در ونزوئلا ابراز و خواستار پیشرفت بیشتر در گفتگوها میان دولت و مخالفان شد. به گفته جان کری مردم ونزوئلا باید سرنوشت خود را تعیین کنند. مردمی که در خیابان های ونزوئلا اعتراض می‌کنند خواسته‌ای مشروعی دارند که باید دولت به آنها توجه کند. آمریکا به دفاع خود از حقوق بشر و آزادی بیان که پایه و اساس هر حکومت دموکراتیکی است، ادامه خواهد داد. قاره آمریکا ظرفیت ساختن آینده‌ای روشن برای این منطقه را دارد.

‌رئیس جمهوری ونزوئلا که به درخواست‌های آمریکا برای اعمال تحریم علیه دولتش با عصبانیت و خشم واکنش نشان داد و آنرا «احمقانه» دانست و مدعی است آن‌ها با این ایده احمقانه گرد هم جمع شدند که ما را تحریم کنند. واکنش بسیار شدیدی در انتظار این اقدامات احمقانه سردمدار امپریالیست در آمریکای شمالی است. آن‌ها می‌توانند به تهدیدها و حماقت‌های خود ادامه دهند.علی‌رغم حوادث روزهای اخیر،مادورو رئیس جمهور ونزوئلا اطمینان دارد «اگر مجددا در ونزوئلا انتخابات برگزار شود بار دیگر انقلاب پیروز خواهد شد». وی خطاب به مخالفین دولتش معتقد است شما دلتان را به نظرسنجی‌ها خوش کنید زیرا در انتخابات مجلس در سال 2015 بار دیگر شکست سنگینی را متحمل خواهید شد. ما کشور را از بحران خارج کرده‌ایم. مخالفان بدنبال ایجاد تفرقه میان نیروهای انقلابی هستند ولی هرگز موفق نخواهند شد. 

مادورو رئیس جمهور 51 ساله ونزوئلا بار دیگر از دولت آمریکا خواست تا با هدف برقراری روابط دو جانبه،در راستای مدل جدید روابط سیاسی، کمیسیونی متشکل از مقامات بلند پایه بمنظور انجام گفتگو میان دو کشور تشکیل شود. مادورو با انتصاب دیوسدادو کابیو رئیس مجلس بعنوان نماینده ونزوئلا بمنظور انجام این گفتگوها از دولت آمریکا دعوت نمود تا نمایندگانش را در چارچوب احترام متقابل برای انجام این گفتگوها معرفی نماید. مادورو مدعی است ما حتی سفیر خود را در آمریکا انتخاب کرده‌ایم و از دولت اوباما می‌خواهیم با پذیرش وی موافقت کند. 

مقامات دولت آمریکا از جمله رئیس جمهور و معاون وزیر امور خارجه این کشور از وضعیت موجود در ونزوئلا ابراز نگرانی کرده‌اند. مادورو با اشاره به تهدیدات واشنگتن مبنی بر اعمال تحریم علیه ونزوئلا خاطر نشان کرد که اگر آنها ما را تحریم کنند ما نیز بصورت قاطعانه پاسخ آنها را خواهیم داد. اگر آنها از طریق کانال دیپلماتیک به ونزوئلا تعرض و علیه ما تحریمی تصویب کنند ما نیز مجبور خواهیم شد پاسخ آنها را بدهیم. در همین رابطه من از دادستان کل کشور خواسته‌ام تحقیقاتی در خصوص افرادی که دولت اوباما را تشویق و یا ترغیب به اعمال تحریم علیه ونزوئلا می‌کنند شناسایی تا در زمان مقتضی مجازات شوند.

به گزارش خبرآنلاین، مجموعه حوادث ونزوئلا نشان می‌دهد چاویست‌ها که اعتراضات اخیر را بخشی از تلاش‌های گسترده امریکا برای کودتا علیه خود می‌دانند، نه تنها تمام قدرت دولتی را در اختیار ندارند بلکه تنها بخشی از قدرت در اختیار آنهاست. بخش‌های قانون گذاری و حقوقی، نیروهای مسلح و برخی حکومت‌های محلی و موسسات خصوصی صحنه رقابت و پیشبرد اهداف و برنامه‌های مخالفین این کشور با فرزندان چاوز است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین