کد خبر: ۲۴۴۰۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۸۴ - ۰۹:۲۳

ایوانف برای حل گره اتمی وارد تهران شد

آفتاب‌‌نیوز : به گفته مقام های روسيه در مسکو، طرح پيشنهادی روسيه به ايران اجازه خواهد داد برنامه فراوری اورانيوم را در خاک خود دنبال کند، اما حساسترين قسمت چرخه سوخت هسته ای يا غنی کردن اورانيوم در روسيه انجام خواهد شد.

در تهران علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی و سرپرست مذاکرات اتمی، با ذکر اينکه «برای ايران داشتن غنی ‌سازی برای خودش مطرح است» گفت در صورتی که روسيه چنين پيشنهادی ارايه دهد، جمهوری اسلامی آن را بررسی خواهد کرد.

در مسکو، کنستانتين کوساچيف، سرپرست کميته امور بين المللی پارلمان روسيه، می گويد نشانه های دلگرم کننده ای به چشم می خورد داير بر اينکه روسيه، آمريکا و سه قدرت اروپايی که درگير مذاکرات اتمی با ايران بوده اند، بالاخره پيرامون راه حلی برای مساله به توافق رسيده اند.

به گفته بی بی سی جزئياتی که آقای کوساچيف از پيشنهاد روسيه ارائه کرد در مجموع با گزارش هايی که در روزهای اخير در رسانه های غربی منتشر شده است همخوانی دارد.

برخی از آن گزارش ها پيشنهاد مزبور را طرحی منحصرا روسی می دانند اما روزنامه نيويورک تايمز ادعا کرد که واشنگتن و سه کشور اروپايی اين پيشنهاد را تاييد کرده اند.

آمريکا وجود هرگونه پيشنهاد مشترک آمريکايی-اروپايی برای ارائه به ايران را رد کرده است.

آقای کوساچيف طی سخنانی در راديوی ملی روسيه از اظهار نظر در مورد ميزان نقش آمريکا يا اروپا در اين طرح خودداری کرد.

وی گفت: اخيرا نشانه های اميدوارکننده ای ظاهر شده که نشان می دهد روسيه، آمريکا و سه کشور اروپايی بالاخره پيرامون سازشی که همچنين برای تهران قابل قبول خواهد بود به توافق کامل رسيده اند.

وی افزود: ما در مورد جزئيات دقيق آن توافق نکرده ايم. اما بدان معنی خواهد بود که تهران اجازه خواهد يافت نخستين مرحله غنی سازی اورانيوم - يعنی تبديل اورانيوم خام به گاز - را مستقلا دنبال کند. اما غنی سازی بيشتر، برای توليد سوخت مورد نياز نيروگاه های اتمی، در روسيه و در يک مرکز مشترک ايرانی-روسی انجام خواهد شد.

آقای کوساچيف گفت چنين پيشنهادی بدان معنی است که ايران به شورای امنيت سازمان ملل ارجاع نخواهد شد و اشاره کرد که آژانس بين المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل، هنوز آنچه را وی «تخطی جدی يا چشمگير ايران از تعهدات بين المللی اش» خواند نيافته است.

رسانه های روسيه گزارش می دهند که ايگور ايوانف، يک مقام بلندپايه امنيتی روسيه، هم اکنون وارد تهران شده است تا اين پيشنهاد را تسليم دولت ايران کند.

وزارت خارجه روسيه نيز امروز گفت انتظار واکنشی سريع و مثبت را دارد.

يک سخنگوی وزارت خارجه بريتانيا گفت لندن اميدوار است مقامات روسيه، ايران را به طرح های خود علاقه مند کنند و منتظر است ببيند چه اندازه پيشرفت می کنند.

او اخطار داد که هرگونه ايده ای از اين نوع دارای پيچيدگی های فنی خواهد بود و نيازمند بررسی دقيق بين المللی است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین