کد خبر: ۲۴۴۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵

حادثه مرگبار معدن در ترکیه؛ اعتراض‌ها به خشونت کشیده شد

در اعتراض به حادثه مرگبار انفجار معدن در غرب ترکیه، اتحادیه‌های کارگری این کشور یک روز اعتصاب عمومی اعلام کرده‌اند و معترضان در شهرهای مختلف دست به تجمع و راهپیمایی زده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: انتشار عکس مشاور نخست‌وزیر ترکیه در حال کتک زدن یک معترض در سوما جنجالی شده است. شمار تلفات حادثه اخیر در معدن شهر سوما به ۲۸۲ نفر رسیده و در ترکیه سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

انفجار روز سه شنبه زمانی رخ داد که ۷۸۷ معدنچی در داخل معدن مشغول کار بودند. بنا بر آمار رسمی ۳۶۳ نفر در ساعات اولیه بعد از حادثه نجات داده شدند، اما از چهارشنبه صبح هیچ‌کس از معدن بیرون نیامده است.

عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه روز پنج‌شنبه برای دیدار از محل حادثه به سوما سفر کرد و در سخنانی در جمع مردم خواهان حفظ وحدت و یکپارچگی شد.

در شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر و چند شهر دیگر ترکیه هم اعتراض‌هایی به شرایط کارگران معدن و شمار بالای تلفات این برگزار شده که در بعضی نقاط با خشونت همراه شده است.

در ازمیر پلیس برای متفرق کردن معترضان از گار اشک‌آور و ماشین‌های آب‌‌پاش استفاده کرده است. حدود ۵ هزار معترض گفته‌اند تا زمان آزاد شدن معترضان دستگیرشده به تجمع در مرکز شهر ادامه خواهند داد.

مقام‌های اتحادیه‌های کارگری می‌گویند خصوصی‌سازی بخش معدن شرایط کار را خطرناک‌تر کرده است.

دولت ترکیه متهم شده که اخیرا پیشنهاد تحقیقات پارلمانی درباره حوادث معدن در منطقه محل حادثه را رد کرده است، هر چند که دولت می‌گوید معدن سوما مرتب مورد بازرسی قرار می‌گرفته که تازه‌ترین آن به حدود دو ماه پیش برمی‌گردد.




انتقاد از اردوغان

عملیات امداد و نجات همچنان در جریان است، اما به دلیل ادامه آتش‌سوزی در زیر زمین این عملیات با مشکل روبروست و چند بار متوقف شده است.

روز چهارشنبه در جریان دیدار نخست‌وزیر ترکیه از محل حادثه معترضان او را هو کردند و خواهان استعفای او شدند. دفتر محلی حزب حاکم عدالت و توسعه هم مورد حمله قرار گرفت و در مقطعی محافظانش برای جلوگیری از درگیری احتمالی او را به داخل یک فروشگاه هدایت کردند.

روز پنج‌شنبه تصاویری از یوسف یرکل، مشاور آقای اردوغان منتشر شد که او را در حال کتک زدن یکی از معترضان در سوما نشان می‌داد. این تصاویر به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها پخش شد و واکنش‌های زیادی به دنبال داشت.

به گزارش بی بی سی، رجب طیب اردوغان هم به دلیل اظهاراتش در یک کنفرانس خبری در روز چهارشنبه به شدت در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت.

آقای اردوغان در دفاع از عملکرد دولت تریکه در ارتباط با حوادث معدن، به سوانح مختلف در سرتاسر جهان از جمله حادثه‌ای در قرن نوزدهم در بریتانیا اشاره کرده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین