کد خبر: ۲۴۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۸۴ - ۱۰:۰۰

ايران زوج بريتانيايی را آزاد کرد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش بی بی سی ،روپرت و ليندا وايز، زوج بريتانيايی ساکن دوبی، روز 28 اکتبر و هنگامی که با قايق تفريحی عازم جزيره ابوموسی در خليج فارس بودند همراه با پل شولتون، شهروند استراليايی که هدايت قايق را برعهده داشت، توسط نيروی دريايی جمهوری اسلامی بازداشت شدند و سيزده روز در بازداشت بودند.

گفته می شود که نفرات نيروی دريايی ايران اين سه نفر را با تهديد اسلحه دستگير کردند و به بندر عباس انتقال دادند.

به ادعای بی بی سی در بندر عباس، ماموران ايرانی برای چندين بار از آنان بازجويی به عمل آوردند و برای چند روز اجازه ارتباط با سفارت بريتانيا را به آنان ندادند.تنها پس از چند روز بازجويی بود که اين زوج بريتانيايی امکان يافتند با فرزندان خود در دوبی تماس تلفنی بگيرند و از اين طريق بود که مقامات سفارت بريتانيا در تهران از وضعيت آنان آگاه شدند.

در پی آگاهی از بازداشت شهروندان بريتانيايی، سفارت اين کشور در تهران مذاکرات فشرده ای را با مقامات ايرانی برای کسب آزادی آنان آغاز کرد.

در پی اين مذاکرات، به بازداشت شدگان اجازه داده شد روز دوشنبه، 7 نوامبر، ايران را ترک کنند اما هر سه نفر مجددا در فرودگاه تهران بازداشت شدند.

آقا و خانم وايز و پل شولتون همچنان در بازداشت بودند و سرانجام روز جمعه، 11 نوامبر، اجازه خروج از ايران را يافتند.

آنان پس از سيزده روز بازداشت در ايران، بامداد روز جمعه به محل اقامت خود در دوبی پرواز کردند.

وايز در گفتگو با راديو بی بی سی گفته است که در تمام مدت بازداشت وی، همسرش و پل شولتون، ماموران مسلح در داخل و خارج محل نگهداری آنان حضور داشتند.

در مورد ممانعت از خروج آنان از تهران در روز دوشنبه نيز وی گفته است که پس از ورود به فرودگاه و کوتاه مدتی قبل از سوار شدن به هواپيما، به دستور قوه قضاييه بازداشت و به اتومبيلی که پنجره های آن را با پرده هايی پوشانده بودند سوار شدند و پس از تغيير اتومبيل، به يک هتل پنج ستاره در تهران انتقال يافتند اما در مورد علت جلوگيری از خروج از ايران به آنان توضيحی داده نشد.

وايز ادعا کرد که در مدت بازداشت در ايران مورد آزار بدنی قرار نگرفت اما با آنچه که وی "شکنجه روحی" خوانده مواجه بود.

همزمان، غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات ايران، علنا بريتانيا را به دست داشتن در انفجارهای خوزستان متهم کرده است.

اژه ای در سخنانی در روز پنجشنبه، 10 نوامبر، اظهار داشت که "دخالت برخی شبکه ها در حوادث بمب گذاری های اهواز و ارتباط آن با عوامل خارجی به ويژه انگليس به اثبات رسيده است."

وی گفت که همه عوامل بمب گذاری دستگير شده اند و وزارت اطلاعات تعدادی از پرونده ها را تکميل کرده و در اختيار مقامات قضايی قرار داده و تعدادی ديگر نيز هنوز در دست تحقيق است.

پيشتر مقامات ايرانی، از جمله محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری، احتمال ارتباط تشکيلات اطلاعاتی بريتانيا با بمب گذاری های اهواز را مطرح کرده بودند اما اين نخستين باری است که يک مقام ارشد دولتی از به اثبات رسيدن اين ارتباط سخن گفته است.
تحولات اخير در حالی گزارش می شود که روابط بين جمهوری اسلامی و بريتانيا رو به تيرگی داشته است.

در هفته های اخير، برخی مقامات بريتانيايی ارتباط گروه های شورشی عراقی با مراکزی در ايران يا مرتبط با ايران و دريافت کمک از آنها در برنامه ريزی و تدارک حملات عليه نيروهای بريتانيايی در جنوب عراق را مطرح کرده بودند.

همچنين، بريتانيا يکی از سه کشور اروپايی شرکت کننده در مذاکرات هسته ای با ايران بوده که از ماه اوت سال جاری به حالت تعليق درآمده است و پيش نويس دو قطعنامه اخير شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، که مقامات ايرانی آنها را مردود دانسته اند، با مشارکت اين کشور تهيه شده است.

اژه ای همچنين آنچه را که ريشه های قاچاق سوخت و مواد مخدر می خواند به خارج از مرزها نسبت داد و گفت که پس از استقرار آمريکاييان در افغانستان، قاچاق مواد مخدر و موارد شرارت در ايران افزايش يافته است.

وزير اطلاعات جمهوری اسلامی اظهار نظر کرد که ايالات متحده برای توجيه حضور خود درافغانستان از نا امنی و قاچاق مواد مخدر حمايت می کند اما افزود که از نيمه سال گذشته از شدت ارتکاب به اين جرايم کاسته شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین