کد خبر: ۲۴۴۳۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹

تهاجم قاتل خاموش به ۴ ارگان حیاتی بدن

بیماری فشار خون از بدو تولد تا کهنسالی می‌تواند ظاهر شود به طوریکه ممکن است یک کودک ۷ ساله هم مبتلا به فشار خون بالا باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: فشار خون بالا، از بیماریهای شایع قلبی و عروقی است که ابتلا به آن در جوامع، طبق آمار، یک نفر از هر پنج نفر و یا به عبارتی ۲۰ درصد از افراد جامعه، است.

محمدرضا حسنی متخصص قلب و عروق، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ضمن اینکه بیماری فشار خون بالا را "قاتل خاموش" خواند، گفت: بیماری فشار خون بالا، کاملا بی‌علامت است ولی خبر خوب این است که به راحتی و با اندازه‌گیری فشار خون با یک دستگاه فشار سنج ساده و دقیق می‌توان به بیماری فشار خون پی برد.

فشار خون طبیعی در یک فرد بالغ، ماکزیمم ۱۲۰ میلی‌متر جیوه و مینیمم ۸۰ میلی‌متر جیوه و در اصطلاح عام، ۱۲ روی ۸ است که بالا‌تر از این مقدار، غیرطبیعی است.

اگر فشارخون فردی زیر ۱۴ روی ۹ باشد می‌توان با رژیم غذایی مناسب و انجام ورزشهای منظم روزانه، این افزایش فشار را کنترل کرد ولی زمانی خطرناک می‌شود که فشار خون بالای ۱۴ روی ۹ باشد و در این زمان است که حتما تحت نظر متخصص و معمولا تا آخر عمر نیاز به مصرف داروهای کنترل کننده فشار خون است.

دکتر حسنی با بیان اینکه آغاز فشار خون بالا محدود به گروه سنی خاصی نیست، گفت: بیماری فشار خون از بدو تولد تا کهنسالی می‌تواند ظاهر شود به طوریکه ممکن است یک کودک ۷ ساله هم مبتلا به فشار خون بالا باشد.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: رعایت رژیم غذایی کم نمک و کم شکر، مصرف کم کربوهیدرات‌ها، کاهش وزن در افراد چاق، ترک سیگار در افراد سیگاری و انجام ورزش منظم و پیاده‌روی روزانه در کنترل و کاهش فشار خون بالا، بسیار مهم و موثر دانست.

دکتر حسنی در پایان تاکید کرد: عوارض فشار خون بالا و کنترل نشده بسیار خطرناک است و چهار ارگان مهم بدن از جمله مغز، قلب، کلیه‌ها و چشم‌ها را مورد تهاجم قرار داده و منجر به سکته‌های مغزی، عوارض شدید قلبی – عروقی، نارسایی‌های کلیوی و آسیب‌های جدی به چشم می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین