آفتابنیوز : آفتاب: اخیرا رسانه های عربی گزارش دادند که دانشگاه الازهر و وزارت اوقاف مصر، شیخ "فرج الله الشاذلی" قاری برجسته قرآن و یکی از اساتید دانشکده اصول الدین الازهر را به دلیل تلاوت اذان به سبک شیعیان در یکی از مساجد کوفه عراق از کار برکنار کرده است.
به گزارش ایسنا، حسن هانیزاده در ادامه یادداشت خود در وبلاگ خبرآنلاین نوشت: شیخ فرج الله الشاذلی اخیرا به دعوت برخی علمای نجف به این شهر سفر کرده بود و در مسجد کوفه به سبک شیعیان اذان گفته و این اذان از رادیو نجف پخش شده .
پس از بازگشت شیخ فرج الله الشاذلی به قاهره، مسولان الازهر، وزارت اوقاف و سندیکای قاریان قرآن نشست مشترک فوق العاده ای تشکیل می دهند و شیخ الشاذلی را به دلیل ارتکاب این جرم بزرگ! از دانشگاه الازهر اخراج و وی را از قرائت قرآن در اماکن رسمی ممنوع ساختند.
هر چند شیخ الشاذلی رسما عذرخواهی کرد اما از آنجائی که بردن نام مبارک مولای متقیان در اذان از نظر الازهر "ذنب لایغفر" تلقی می شود لذا عذرخواهی شیخ الشاذلی مورد قبول قرار نگرفت. این امر نشان می دهد که الازهر به جولانگاه وهابی های سلفی که تنها هدف آنها تخریب وحدت اسلامی است تبدیل شده در حالی که بنیانگذاران الازهر هدفی جز ایجاد وحدت بین مسلمین جهان نداشتند.
این مکان علمی و دینی، یکهزار سال پیش توسط فاطمیون که در آن زمان بر مصر حاکمیت داشتند تاسیس شد و هدف آنان تقریب مذاهب اسلامی و فراهم ساختن زمینه وحدت اسلامی بود.
در طول این مدت بویژه از اوایل قرن 17 میلادی که انگلیسی ها به اهمیت جایگاه علمی و دینی الازهر پی بردند، سعی کردند در میان مشایخ الازهر شکاف ایجاد کنند.
اختلافات از آن زمان بین مشایخ وابسته به 3 مذهب شافعی، حنفی و مالکی پررنگتر شد زیرا شافعی ها پذیرش بیشتری نسبت به سایر مذاهب زیر مجموعه اسلامی از جمله مذهب تشیع داشتند.
مشایخ الازهر در آن زمان مانند شیخ عبدالله الشبراوی، محمد سالم الحفنی، احمد الدمنهوری، شیخ محمود شلتوت، محمد الخضر و حسن احمد عبدالجواد تلاش کردند تا الازهر را به کانون تعامل مذاهب اسلامی تبدیل کنند.
اختلاف دیدگاه درباره سیاستهای کلان الازهر در طول 2 قرن گذشته بارها انتخاب شیخ الازهر را با مشکل مواجه ساخت .
در نتیجه در پاره ای موارد، ارتباط حوزه علمیه نجف به عنوان کانون تشیع و الازهر به عنوان کانون اهل سنت معتدل برای مدتی قطع شد.
اوج همکاری دو کانون بزرگ اسلامی یعنی حوزه های علمیه نجف و قم و جامعه الازهر در زمان شیخ محمود شلتوت "1958-1963" شکل گرفت که در آن زمان، مرجع بزرگ شیعیان وقت آیت الله العظمی بروجردی ارتباط نزدیکی با شیخ شلتوت برقرار کردند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تاثیر خارق العاده این انقلاب بر منطقه، وهابیت عربستان سریعا وارد عمل شد و عوامل خود را در جامعه الازهر نفوذ داد.
روزنامه الوطن مصر در فوریه سال 2013 همزمان با سفر رئیس جمهوری وقت ایران به قاهره برای شرکت در نشست سران سازمان همکاریهای اسلامی گزارش مشروحی به نقل از مراکز پژوهشی آمریکا در مورد نفوذ وهابیت در مصر منتشر کرد. در این گزارش تاکید شده که عربستان سعودی از سال 1980 سالانه نزدیک به دو میلیارد دلار کمک مالی در اختیار الازهر قرار داده و این کمکهای مالی موجب شده تا وهابیون عربستان سیاستهای تفرقه آمیز خود را بر الازهر تحمیل کنند.
فضای ضد شیعی و مقابله با مکتب اهل البیت علیهم السلام در طول 3 دهه گذشته به طرز بی سابقه ای در مصر گسترش یافت که نتیجه آن ترور دردناک شیخ "حسن شحاته" رهبر شیعیان مصر بود. با این که این قتل دردناک رهبر شیعیان مصر در روز روشن صورت گرفت اما هیچ دادگاهی در مصر قاتلان شیخ شحاته را تحت تعقیب قرار نداد. اعتقاد شیعیان مصر این است که قتل دردناک شیخ حسن شحاته پس از شکست فضاحت بار مصر از اسرائیل در جنگ ژوئن 1967 لکه ننگی در تاریخ مصر تلقی می شود. به همین دلیل، الازهر، وزارت اوقاف و مراکز دینی مصر حساسیت فوق العاده ای نسبت به مذهب تشیع از خود نشان می دهند و حضور شیعیان در مصر را برای امنیت ملی این کشور خطرناک می دانند!
سوال اینجاست که اگر الازهرکه خود را قلعه نفوذ ناپذیر اهل تسنن جهان می داند چرا از تشیع اینقدر وحشت دارد تا جایی که این حساسیت هیچگاه در مورد نفوذ صهیونیستها در مصر وجود ندارد. بر اساس گزارش های موجود سالانه 160 هزار یهودی به عنوان گردشگر وارد مصر می شوند و شمار زیادی از جوانان مصری برای بهبود وضعیت زندگی خود ناچار می شوند همسر یهودی اختیار کنند. هزاران جوان مصری هر هفته در شهر اسکندریه مراسم خاص شیطان پرستی را در برابر چشم مشایخ الازهر برگزار می کنند زیرا شیطان پرستی در مصر بشدت رواج پیدا کرده. اما اگر یک شیعه به عنوان گردشگر وارد فرودگاه قاهره شود ماموران امنیتی ساعتها از او بازجوئی می کنند زیرا ممکن است این شیعی علیه الازهر کودتا کند!
این اقدامات نشان میدهد که تشیع در روح، وجدان و ضمیر ملتهای اسلامی ریشه دوانده اما پترودلارهای عربستان و رسانه های گسترده این کشور جریان سازی های گسترده ای علیه این مذهب انسانی می کنند.
مذهبی که جوانان آن در جنوب لبنان در جنگ 33 روزه اشک ژنرال های صهیونیستی را درآوردند و برای نخستین بار در طول جنگهای اعراب و اسرائیل، ارتش این رژیم را شکست دادند.
این در حالی است که در جنگ ژوئن 1967 ژنرال های دو ستاره ارتش مصر از ترس سربازان ارتش رژیم صهیونیستی خود را زیر خروارها ماسه در العریش و صحرای سینا پنهان کرده بودند و این است تفاوتها .
لذا اخراج یک قاری برجسته قرآن از دانشگاه الازهر به جرم گفتن "اشهد ان علیا ولی الله" یکی از مشکلات بزرگ جهان اسلام است که همچنان از وجود برخی رهبران سطحی نگر و وابسته به پترودلارهای عربستان رنج می برد.