کد خبر: ۲۴۴۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰

خلیفه حفتر کیست؟

اوضاع لیبی اخیراً ناآرام شده است و شخصی به نام خلیفه حفتر که پیشتر از مسئولان نظام قذافی بوده و سپس با پیوستن به انقلابیون علیه قذافی دست به سلاح برد، اکنون هدایت ناآرامی‌های لیبی را بر عهده دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به دنبال آغاز موج جدید درگیری‌های مسلحانه در لیبی اسم خلیفه حفتر بار دیگر در میان لیبیایی‌ها مطرح می‌شود اگرچه از زمان سرنگونی معر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی اسم وی گاه و بی‌گاه بر سر زبان‌ها بوده است.

خلیفه حفتر در سال 1949 به دنیا آمد. وی منسوب به قبیله "الفرجانی" است و از جمله نظامیان لیبیایی است که در سال 1969 با شرکت در کودتا به نظام ادریس السنوسی، پادشاه وقت لیبی پایان داد.

به گفته برخی منابع، حفتر همچنین در جنگ اعراب و اسرائیل در اکتبر 1973 به همراه ارتش لیبی در جنگ مشارکت کرده است.

وی یکی از فرماندهان نظامی لیبی در جریان دخالت نظامی این کشور در چاد در پایان دهه‌های هشتاد میلادی بود. در این زمان لیبی و چاد بر سر منطقه "اوزو" اختلافات شدیدی داشتند.

با دگرگونی اوضاع در چاد، نیروهای لیبیایی با نظامیان چاد که بر سر به دست گرفتن اداره حکومت با هم می‌جنگیدند، اختلاف پیدا کردند و حفتر به همراه دیگر نظامیان لیبیایی به وسیله هواپیماهای نظامی آمریکایی به کشور زائیر رفت.

وی پس از خروج از چاد در سال 1988 از ارتش لیبی نیز جدا شد و حدود دو دهه در آمریکا زندگی کرد. حفتر در زمان انقلاب لیبی در سال 2011، به کشورش بازگشت.

سرهنگ حفتر مانند دیگر افرادی که مخالف القذافی بوده و از نظام وی جدا شده بودند، مشهور نبود و به همین دلیل چندان از سوی نظام قذافی مورد پیگرد و تعقیب قرار نگرفت.

وی به بهانه اینکه قذافی هیچگاه نیرویی تحت عنوان "ارتش لیبی" تشکیل نداده، به همراه جمعی از نظامیان لیبیایی "ارتش ملی لیبی" را تشکیل داد. این تشکل نظامی با "جبهه نجات ملی"، از نهادهای مخالف دولت قذافی در داخل، همکاری نزدیکی داشت.

با آغاز انقلاب مردمی علیه نظام قذافی در سال 2011 حفتر از آمریکا بازگشت و منصب فرماندهی نیروی زمینی مخالفان لیبی را به دست گرفت.

با سرنگونی نظام قذافی در آگوست 2011 سرنوشت حفتر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. بگونه‌ای که اخباری مبنی بر بازنشستگی وی منتشر شد.

با آغاز سال 2012 حدود 150 نظامی عالی رتبه لیبی خواستار ریاست خلیفه حفتر بر ستاد ارتش این کشور شدند اما مقامات سیاسی با این مسأله مخالفت کردند.

حفتر چندی پیش با ظاهر شدن در تلویزیون و درخواست برای اتخاذ اقدامات نظامی علیه مقامات سیاسی لیبی و برکناری دولت، بار دیگر در رسانه‌ها مطرح شد. وی در این سخنان "نقشه راه" جدیدی برای آینده سیاسی لیبی ترسیم کرد اما تلاش‌هایش به ثمر ننشست.

اکنون نیز وی بار دیگر به کانون توجه در عرصه سیاسی - نظامی لیبی باز گشته و نیروهای تحت امرش شب گذشته با حمله به مقر پارلمان اعلام کردند، این نهاد که عالی ترین ارگان تصمیم‌گیرنده در لیبی محسوب می‌شود، منحل شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین