کد خبر: ۲۴۴۸۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱

آیت‌الله‌هاشمی: نبايد بگذاريم عراق مأمن ويروس تروريست شود

آيت الله هاشمي رفسنجاني، پيش از ظهر امروز در ديدار رئيس ديوان عالي فدرال و رئيس شوراي عالي قضائي عراق، رفت وآمدهاي مسؤولان دو كشور را موكّد روابط برادرانه دو ملت خواند و گفت: منطق ديني، مذهبي و سياسي ايجاب مي‌نمايد كه براي تقويت همكاري ها، بكوشيم كه ضرورت دستيابي به آرامش منطقه‌اي، در جهت تقويت پايه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس سیاسی: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با توجه به قدمت حوزه‌هاي علميه عراق، به خصوص حوزه علميه نجف و وجود عتبات عاليات در عراق، گفت: خودسري‌ها و زياده‌خواهي هاي حزب بعث اگر چه جنگي طولاني را بر دو ملت تحميل كرد، امّا دين، مذهب و فرهنگ مشترك، ريشه در تاريخ تمدن دو كشور دارد و پس از هر وقفه‌اي، دوباره در مسير درست قرار مي‌گيرد.

به گزارش آفتاب، ايشان با ابراز خرسندي از حركت تدريجي عراق به سوي دموكراسي واقعي، گفت: عراق به عنوان همسايه‌اي واحد و آرام، آرزوي جمهوري اسلامي است و غبار نا امني‌هاي عراق، فضاي ايران را نيز آلوده مي‌نمايد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با بيان خاطراتي از سفر خويش به عراق گفت: اميدواريم ايران و عراق مجموعه‌اي واحد و مركزي ثقل براي حل مشكلات منطقه باشند كه امكانات و ظرفيت-هاي اين امر فراهم است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، علاقه دو ملت ايران و عراق به هم را تاريخي دانست و گفت: هر وقت نا امني¬ها كم و موانع برطرف مي¬شود، موج علاقه¬مندان ايراني و عراقي براي سفر به دو كشور افزايش مي‌يابد.  

ايشان با يادآوري دشمني‌هاي بعضي از كشورهاي ضد اسلام، به ويژه اسرائيل نسبت به جهان اسلام، گفت: دشمنان، با همه توان براي القاي اختلاف و دامن زدن به مسايل تفرقه‌انگيز مي‌كوشند و بعضي‌ها هم به بهانه‌هاي واهي، بر طبل اختلافات شيعه و سني مي‌كوبند، در حالي كه مسلمانان يك امت واحده هستند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، با ابراز نگراني از اختلافات مذهبي، قوميتي و سياسي در عراق، گفت: بدخواهان مردم عراق مي‌كوشند تا اقدامات تروريستي را در عراق نهادينه كنند كه آتش اقدامات آنان دامن همه مردم شيعه، سني، كرد و ديگر اقوام را مي‌گيرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تقويت تندروها در كشورهاي اسلامي را برنامه طراحي شده دشمنان ملت‌هاي مسلمان دانست وگفت: نبايد بگذاريم عراق مأمن ويروس تروريسم شود كه نتيجه طبيعي نا امني‌ها، برگشت استبداد است.

ايشان با تشريح اتفاقات سال‌هاي اخير در كشورهاي اسلامي مصر، ليبي، يمن، افغانستان، سوريه، بحرين و عراق، گفت: مي‌خواهند مفاهيم و تعاليم اسلامي را براي اداره جامعه ناكارآمد جلوه دهند و با نوشتن همه تندروي‌ها به پاي اسلام، امت‌ها و ملت‌ها را نسبت به مسلمانان بدبين نمايند.

در اين ديدار آقاي مدحت محمود نيز با ابراز رضايت از دستاوردهاي سفر هيأت عالي¬رتبه قضايي عراق به ايران، گفت: تبادل تجربيات قضائي دو كشور مي¬تواند باعث ارتقاي كمّي و كيفي قضاوت¬ها باشد كه اساس عدالت است.

رئيس ديوان عالي فدرال و رئيس شوراي عالي قضائي عراق با اشاره به تاريخ مسايل قضائي در آن كشور گفت: براي گسترش روابط در همه سطوح علاقمنديم و ميدانيم توسعه همكاري‌ها باعث ثبات آرامش در منطقه مي‌شود.

وي با تشريح اوضاع سياسي عراق در تاريخ معاصر، گفت: يك عنصر جنگجو و جنايتكار سقوط كرد و يك تفكر صلح طلب، حاكميت را در قواي مختلف به دست گرفت.

آقاي مدحت محمود تجربيات جمهوري اسلامي را براي اداره عراق سودمند دانست وگفت: كشمكش‌هاي داخلي ريشه در دخالت بعضي‌ها دارد كه فكر مي‌كنند با سقوط استبداد جايگاهی در عراق به دست می‌آورند.

وي سفرهاي زيارتي مردم دو كشور را ضامن روابط ايران و عراق دانست وگفت: بايد مقدمات سياسي، امنيتي و رفاهي مسافرت‌ها را فراهم نماييم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین