مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این سوال مهر که
واردات بنزین بر اساس کدام ردیف بودجه مالی انجام می شود؟ تصریح کرد: منابع
مالی برای واردات بنزین توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی
انجام شده و در واقع از درآمدهای این شرکت بنزین وارد میکنیم.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هیچ گونه مجوزی برای تهاتر نفت خام با
بنزین وجود ندارد، درباره کشورهای صادرکننده بنزین به ایران، توضیح داد: کل
بنزین وارداتی صرفا از یک کشور خاص انجام نمی شود.
قمصری با بیان اینکه بنزین مورد نیاز را از بازار تامین میکنیم، در خصوص
بی کیفیت بودن بنزینهای وارداتی اظهار داشت: واردات بنزین بدون کیفیت را
قبول نداریم و بنزین وارداتی دارای بالاترین استاندارد است.
مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه هم اکنون بنزین
وارداتی دارای 1.4 درصد بنزن، 100 پی.پی.ام گوگرد و 25 درصد آروماتیک است،
تاکید کرد: کیفیت بنزین وارداتی به مراتب بالاتر از بنزین پتروشیمیها است.
حسین ضرابی معاون مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران هم روز گذشته در
یک مناظره در دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه مخالف واردات بنزین هستیم و
دلیل واردات بنزین را باید از شرکت ملی پالایش و پخش نفتی بپرسید، اعلام
کرد: واردات بنزین در دولت قبل صفر شده بود.
واردات بنزین صرفه اقتصادی دارد
عباس کاظمی معاون وزیر نفت در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه یک سیما
با تاکید بر اینکه شرایط تحریم بنزین تمام شد، واردات بنزین از خارج کشور
را دارای توجیه اقتصادی اعلام کرده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی، تاکید کرد: بخشی از تولید
پتروشیمیها به عنوان اکتان افزا برای اختلاط با تولید پالایشگاهها به
منظور تولید نهایی بنزین خریداری می شد که این اتفاق در زمان تحریم
بینالمللی علیه ایران آغاز شد.
این مقام مسئول با اعلام اینکه در طول چند سال گذشته در 3 مجتمع پتروشیمی
تولید بنزین خام آغاز شد، تصریح کرد: این پتروشیمیها بخشی از تولید خود را
به عنوان ریفرمیت یا اکتان افزا برای اختلاط با بنزین داخلی و تامین کسری
مصرف در اختیار پالایشگاههای نفت قرار دهند.
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون دیگر نیازی به تولید این محصول
در مجتمعهای پتزوشیمی نیست، اظهار داشت: این واحدها می توانند به تولید
محصولات صادراتی پتروشیمیایی خود اقدام کنند.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه به علت دخالت در حلقه محصولات پتروشیمی و
جلوگیری بخشی از صادرات آنها در سالهای تحریم، وزارت نفت پول بیشتری
(نسبت به واردات بنزین) به پتروشیمی ها پرداخت کرده است، تبیین کرد: قرار
است همین منابع مالی صرف افزایش واردات بنزین با کیفیت یورو 4 از خارج کشور
شود و در این زمینه هیچ هزینه اضافه ای بر کشور تحمیل نمی شود.