کد خبر: ۲۴۴۹۷۷
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸

مصاحبه یک معترض کنسرت در یاسوج: مجوز تجمع ما قرآن است!

اگر قرار باشد این کنسرت‌ها به این سبک ادامه پیدا کند ما اصلا دیگر نمی‌گذاریم کنسرتی برگزار شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شرق - « معترض هستند و عنوان «خودسر» را به آنها اطلاق می‌کنند؛ عنوانی که در ماههای اخیر بارها در خبرها آمده. دامنه فعالیت شان سرعت گرفته و روزی بدون درج خبر از فعالیت‌هایشان نمی‌گذرد.

روزی خبر از برهم زدن سخنرانی و روزی دیگر جلوگیری از برگزاری کنسرت و تجمع اعتراضی در حاشیه‌اش را می‌شنویم. هر روز از یکی از شهرها خبری مبنی بر تجمعی بدون مجوز برای برهم زدن برنامه‌ای مجوزدار می‌رسد.

روزهای 28 و 29 اردیبهشت جمعی، در اعتراض به وضعیت بدحجابی و همچنین ممانعت از برپایی کنسرت «مجید خراط ها» و «امید جهان» خوانندگان نسل جوان موسیقی پاپ کشور، مقابل دفتر نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و نیز استانداری یاسوج تجمع کرده و خواستار لغو این برنامه شدند؛ تجمعی که برخلاف تجمعات مشابه با کوتاه‌آمدن مسوولان پایان نیافت. در پی انتشار این خبر برای اطلاع از دلایل و انگیزه تجمع‌کنندگان از این حرکت خود به سراغ تعدادی از آنها رفتیم تا گفته‌هایشان را بشنویم. در این میان تعدادی حاضر به گفت‌وگو نشدند و تعدادی نیز در دسترس نبودند.»

 متن پیش رو بخش‌هایی از گفت‌وگوی تلفنی «شرق» با یکی از این معترضان است. او که در این تجمع حضور داشته از دلایلش برای شرکت در آن گفت.

برای دستیابی به چه خواسته‌ای مقابل دفتر نماینده ولی فقیه استان کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردید؟

خواسته ما فقط ممانعت از برگزاری کنسرت نبود. ما فقط با برگزاری کنسرت مخالفت نداریم، بحث ما مواردی است که در کنسرت رعایت نمی‌شود.

دقیقا چه مواردی در کنسرت ها رعایت نمی‌شود؟

بی‌حجابی زن‌ها و رقص خانم‌ها در کنسرت‌ها زیاد است. (صحبتش را قطع می‌کند و می‌گوید: با توجه به شناختی که از رسانه شما و جناح تحت حمایتتان دارم امیدوارم صحبت‌های من سانسور نشود ...)

صحبت‌هایتان منتشر می‌شود...

مقصر اصلی به نظر من بزرگان ما هستند. آقای هاشمی در خطبه‌ای در سال 65، گفتند خانم‌های بی‌حجاب بوی تعفنی می دهند که در روز قیامت هیچکس نمی‌تواند نزدیک آنها شود. اما امسال حرف دیگری می‌زند. خانمی که خوشگل است ما چه مشکلی با او داریم؟ بحث ما خوشگلی این خانم‌ها نیست. خوشگلی خدادادی است. درست است که عده‌ای از بزرگان الان ساکت شده‌اند، ولی ما در یاسوج نمی‌گذاریم کار به جایی برسد که مسوولان ما هم ساکت شوند.

مجید خراط ها در سال 91 هم در یاسوج کنسرت برپا کرده بود. چرا آن زمان برای لغو کنسرتش اعتراض نکردید؟

بله همین طور است. بحث ما کلا مجید خراط ها و امید جهان نیست. دو تا کنسرت در یاسوج برگزار شد. اولی در صحت و سلامت بود اما دومی وضعیت بسیار بدی داشت. الان ما با توجه به شناختی که از کنسرت دومی پیدا کردیم گفتیم که نگذاریم کنسرت سوم برگزار شود که آن وضعیت تکرار شود. برای ما کنسرت در نقطه آخر قرار دارد، بحث ما مقابله با این بدحجابی‌ها و رفتارهایی است که در کنسرت‌ها دیده می‌شود.

فکر نمی‌کنید اگر اعتراضی وجود دارد بهتر است در چارچوب قانون و رعایت مناسبات اجتماعی باشد؟

ما در قرآن داریم که اعتراض و امربه معروف و نهی از منکر یک فریضه واجب است.

به هر حال شما مجوز قانونی برای این تجمع نداشتید...

(با لحن تند) مطمئن هستید که ما مجوز نداشتیم؟ چه کسی گفته ما مجوز نداشتیم؟

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد و فرماندار بویراحمد در خبرها گفته بودند این تجمع اعتراضی، مجوز نداشته است...

فرماندار یاسوج تشریف بیارند ما مجوز را نشان دهیم.

یعنی شما اعلام می‌کنید با مجوز تجمع کردید؟

مجوز ما قرآن است. قرآن هر کجا می‌گوید امر به معروف و نهی از منکر، ما آنجا هستیم. استاندار و فرماندار که بالاتر از قرآن نیستند.

فکر نمی‌کنید اگر قرار باشد هر شخصی در جامعه برای خواسته‌اش تجمع اعتراضی کند این کار مخالف قانون است؟

مخالف قانون؟ (مکث می‌کند) یعنی قانون می‌گوید شما اینجا بنشینید و آنها بیایند هر کاری می‌خواهند انجام دهند و بروند و هر مشکلی هم پیش آمد ما هم هیچی نگوییم؟! شما به عنوان یک رسانه اصلاح‌طلب وقتی این همه آدم ریختند در خیابان و بردند و آتش زدند، نوشتید که اینها مجوز داشتند یا نداشتند؟ (لحن تند) معلوم است که ننوشتید.

الان درباره تجمع اعتراضی شما صحبت می‌کنیم... مگر این خانم‌های بدحجاب فقط در این کنسرت‌ها ظاهر می‌شوند؟ در زمان دیگر در جامعه دیده نمی‌شوند؟

در شهر و استان ما فقط در این کنسرت‌ها دیده می‌شوند. ما جایی سراغ نداریم که این بدحجاب‌ها بیایند.

تاکید شما برای امربه معروف درست است اما این عمل روال خاص خود را دارد. نه اینکه از ابتدا با اعتراض و خشونت همراه شود...

ما همه آن کارها را انجام دادیم. الان به اینجا رسیدیم که تجمع کردیم...

یعنی دقیقا چه کارهایی انجام دادید؟

اول رفتیم گفتیم که شما تضمین می‌کنید این کنسرت‌هایی که برگزار می‌شود مثل قبلی‌ها نباشد. کنسرت سال گذشته چهارشب پشت سر هم بود. شب اول و دوم خراب شد. ما روز بعدش رفتیم اعتراض کردیم که اگر این رفتارها درست نشود ما نمی گذاریم دو شب بعدی برگزار شود. آنها هم گفتند ما تضمین می‌کنیم مثل دو شب گذشته برگزار نشود. اما باز هم همان طوری شد. آنها تضمین‌های ما را رعایت نکردند. الان ما هم تصمیم گرفتیم تجمع اعتراضی کنیم.

منظورتان از آنها چه کسانی است؟

کمالوند مدیرکل ارشاد یاسوج و نیروی انتظامی تضمین کردند.

پس اگر بازهم به تضمین‌ها عمل نکنند شما تجمع می‌کنید؟

بله اگر قرار باشد این کنسرت‌ها به این سبک ادامه پیدا کند ما اصلا دیگر نمی‌گذاریم کنسرتی برگزار شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین