کد خبر: ۲۴۵۰۶۲
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵

عباس کمندی هنرمند نامدار کرد بدرود حیات گفت

عباس کمندی هنرمند برجسته و نامدار کردستانی امروز در سن 62 سالگی بر اثر ایست قلبی به دیار باقی شتافت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش مهر عباس کمندی نویسنده،شاعر،نمایش نامه نویس و نقاش برجسته کردستانی ازشامگاه گذشته به دلیل درد کلیه در بیمارستان بستری و صبح امروز پنجشنبه به علت ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.

این هنرمند نام آور کرد درسال 1331 در شهر سنندج دیده به جهان گشود و از دوران کودکی با ادبیات فولکلور کردی آشنا شد و تا آخرین لحظات زندگی خود در عرصه هنر فعالیت کرد و آثار درخشانی از خود به یادگار گذاشت.

عباس کمندی همواره در گفته هایش اعلام می کرد از هیچکسی تقلید نکرده و سبک مخصوص به خود را دارد،این هنرمند برجسته در سال 49 در سن 18 سالگی در مسابقه داستان نویسی رادیو سنندج شرکت و مقام نخست را بدست آورد و بعد از کسب این رتبه از سوی مدیروقت رادیو به کار در رادیو سنندج دعوت شد.

در سال 1350 پس از شرکت در یک شب شعر، مسئولیت ترانه سرایی خانه فرهنگ و هنر به عهده وی گذاشته شد، تا سال 1356 حدود 95 درصد ترانه هایی که در رادیو سنندج ضبط می شد از خانه فرهنگ و هنر ارائه می شد.

عباس کمندی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با همکاری گروه کامکارها کارهای جدیدی را شروع کرد.

سبک شعر و آهنگ های عباس کمندی عاشقانه است و بیشتر آنها از شاعران هورامان گرفته شده است و تاکنون از وی آهنگی راجع به جنگ و کشتار و خون ریزی ثبت نشده است.

از جمله کارهای انجام شده توسط این هم وطن و هنرمند کردستانی می توان به سرودن اشعار بیش از 150 ترانه، ساخت و اجرای بیش از 60 آهنگ و ترانه، اجرا و ارائه مجموعه آهنگ های گلاویژ، پرشنگ، اورامان و کیژی کورد در 3 شماره، گردآوری مظاهر فرهنگ فلکلوریک و گردآوری و تحقیق زندگی نامه شخصیت های کرد و تبدیل آن به فیلمنامه از آن جمله سنجرخان، سید عطا کل، زندگی پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی، غارت آثار زیویه و میر نوروزی اشاره کرد.

فیلم نامه های زیادی نیز توسط این هنرمند نام آور کردستانی شامل اسب، یک سبد علف، پرواز در قفس، ارثیه مامه رحیم، عضو جدید اوپک، نبرد رمادیه، کوچه سرخ، کاروانسرا، وکیل اول، قلم و شیطان و پهلوان پنبه نگاشته شده است.

مراسم تشییع پیکر این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی کردستان امروز از مسجد ملاویسی سنندج با حضور هنرمندان و مسئولان و اقشار مختلف مردم برگزار می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین