آفتابنیوز : آفتاب: وی در پاسخ به این سوال که با توجه به خط قرمزهای موجود به ویژه میان تهران و واشنگتن که اغلب برطرف نشدنی به نظر میآیند، دستیابی به یک توافق تا چه اندازه سخت میباشد؟ گفت: چنین توافقی هم میتواند آسان باشد و هم سخت.
به گزارش ایسنا، ظریف تشریح کرد: آسان چون به طور ظاهر ما دیدگاههای مشابهی در مورد اهداف این توافق داریم. ما سلاح هستهای نمیخواهیم و آنها میگویند که هدف تضمین این مساله است که ایران به دنبال سلاح هستهای نیست بنابراین از نظر من چنین هدفی هم اکنون به دست آمده است و ما باید فقط مکانیزم مورد نیاز برسر این پروسه را پیدا کنیم.
ظریف تاکید کرد: اما جزئیات میتواند طاقتفرسا و سخت باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: همچنین به دلیل وجود کسانی که توافق را نمیخواهند و آنهایی که منافعشان را در بیاعتمادی بیشتر و مناقشه میبینند کار را سخت میکنند و تمام تلاششان را برای ممانعت از این توافق به کار میگیرند.
وی گفت: اکنون آنها زمان داشتند تا خود را جمع و جور کنند و احتمالا با تاکتیکهای جدید به میدان بیایند. من هنوز معتقدم که آنها شکست میخورند اما آنها زندگی را برای کسانی که چیزی مثبت میخواهند سختتر میکنند.
ظریف تاکید کرد: تنها درونمایه مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی احترام است. احترام برای حقوق ایران.
وزیر خارجه کشورمان همچنین اظهار کرد: مذاکرات هستهای در مورد ظرفیت هستهای نیست این مذاکرات در مورد شرافت و شان ایران است.
وی ادامه داد: اگر طرف مقابل اهمیت این شرافت و شان را برای مردم ایران درک کند و این حقیقت را که ایرانیان مختلف که حتی تاسیسات نطنز، اراک یا فردو را ندیدند معتقدند که این شرافت و تکنولوژی و توسعه آنها قابل فروش نیست در این صورت آنها میتوانند به یک درک مشترک با ما برسند.
ظریف همچنین در سخنانش آورده است که مذاکرات هستهای در میان دولت ایران یک مباحثه است که این مباحثه سالم و گرم است. این یک موضوع بسیار بسیار مهم است و تعابیر مهمی دارد به همین دلیل تصمیمگیری در مورد آن سخت است. همچنین بیاعتمادی زیادی نسبت به غرب وجود دارد بنابراین هر قدمی که برداشته میشود، با احتیاط و ملاحظات است.
خبرنگار نیویورکر در ادامه گفت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با محمود احمدینژاد به ویژه در مواجهه با سیاست خارجی متفاوت است و وزیر امور خارجه کشورمان در این باره گفت: ما دورنمای متفاوتی از دنیا داریم. ما جهان را لزوما به صورت سیاه و سفید نمیبینیم. ما معتقدیم که امکان مشارکت و همکاری وجود دارد. ما معتقدیم که برای اینکه بتوانیم با کسی مذاکره کنیم، با آنها مشارکت داشته باشیم و به یک درک برسیم لزوما نباید با آنها موافق باشیم.
ظریف تاکید کرد: ما در واقع اعتماد به نفس بیشتری داریم بنابراین معتقدیم که میتوانیم مذاکره کنیم و به اهدافمان دست پیدا کنیم چون قابلیت اینکه بتوانیم به صورت منطقی نظرمان را بگوییم و طرف مذاکره کنندهمان را متقاعد کنیم که میتوانند با ما به توافق برسند، داریم. با این همه هیچ چیز نمیتواند مانع از بازگشت جمهوری اسلامی ایران به موضع تندروها شود.
محمدجواد ظریف تشریح کرد: رایدهندگان میتوانند ما را به خانه بازگردانند. من خیلی زود و در سن 47 سالگی بازنشسته شدم بنابراین میتوانم دوباره نیز بازنشسته شوم و فکر میکنم مردم حق دارند که اینگونه انتخاب کنند.
این مجله آمریکایی همچنین نوشت: ظریف انتخاب احمدینژاد به عنون رئیس جمهور ایران در سال 2005 را به عدم پاسخگویی غرب به امدادرسانی دیپلماتیک در دوران ریاست جمهوری محمدخاتمی نسبت داد و گفت: ایران یک دیپلماسی صادقانه و مشارکتی انتخاب کرد اما واکنش غرب براساس توهمات بود و متاسفانه کسانی در کاخ سفید نشسته بودند که درک و دانشی محدود از واقعیتهای جهان داشتند. واکنش به این صداقت، متکبرانه، غیرممکن و توهمآمیز بود. مردم ایران معتقد بودند که شرافت آنها به خطر افتاده و این صداقت دولت آنها با دشمنی و خواستههای غیرممکن مواجه شده است. بنابراین آنها کسی را انتخاب کردند که کاملا با این رویکرد مخالف بود.
وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: حس قربانی شدن، افکار ایرانیها را دربرگرفته است. هر صحبتی که از واشنگتن بیرون میآید غیرمحترمانه است، تلاش میکند تا مردم ایران را تهدید کند و ایرانیها را تحت فشار قرار دهد از اینرو آنها خیلی فوری واکنش نشان میدهند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مردم ایران در نمازهای جمعه علیه آمریکا شعار میدهند و چرا از آمریکاییها میخواهند در مورد چیزی که خودشان حساس نیستند، حساس باشند اظهار کرد: ما در مورد چیزی که عموم مردم انجام دادهاند در مقابل آنچه که رئیس جمهور آمریکا انجام داده صحبت میکنیم.
ظریف به سخنان باراک اوباما و جورج بوش که گفتهاند حمله نظامی علیه ایران هنوز یک گزینه است اشاره کرد و گفت: مردم ایران به تهدید و فشار به طور منفی پاسخ میدهند و تقریبا به آن حساس شدهاند. این مساله موجب آزردگی مردم ایران شده و به همین دلیل شما شاهد شعارهای برخی مردم در نمازهای جمعه هستید.
وی ادامه داد: من به شما اطمینان میدهم این مردم همان کسانی هستند که بعد از حادثه 11 سپتامبر با آمریکاییها ابراز همدردی کردند و حتی برای ابراز یک همدلی و یگانگی خود با آمریکاییها با در دست گرفتن شمع در خیابان راهپیمایی کردند. اما در دو نماز جمعه هیچ شعاری داده نشد اما چه چیز تغییر کرد؟ اظهارات رامسفیلد و کاندولیزا رایس آزاری بود برای مردم ایران.
ظریف تاکید کرد: آمریکا باید در طول 35 سال گذشته بیش از این فهمیده باشد که ایرانیها به احترام پاسخی مثبت میدهند. آن را امتحان کنید، شما را نخواهد کشت.
وزیر خارجه کشورمان در ادامه یادآور شد: در اینجا دو چشمانداز وجود دارد؛ یک چشمانداز مناقشه بیشتر، تنشهای بیشتر و بیاعتمادی بیشتر حتی از آنچه در گذشته داشتهایم خواهد بود اما چنین وضعیتی اگر از گذشته بدتر شود به راحتی قابل مدیریت نخواهد بود و حتی میتواند بدتر و خطرناکتر شود. بنابراین یک گزینه وجود دارد که من امیدوارم مقابل ما نباشد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورکر در این مورد که با توجه به تهدیدهای اسرائیل و آمریکا در مورد باقی بودن گزینه جنگ در صورت شکست خوردن دیپلماسی آیا چنین نتیجهای جنگ دیگر در خاورمیانه خواهد بود؟ گفت: من تا این اندازه در مورد جنگ نگران نیستم. ناامنی واژهای است که من از آن برای ناامنی،تنش و جنگ استفاده میکنم. من فکر میکردم مردم متمدن جنگ را کنار گذاشتهاند، اما برخی اوقات مردم تصمیمات معقول نمیگیرند.
ظریف در ادامه دومین چشمانداز موردنظر خود را امیدوارکنندهتر توصیف کرد و گفت: چنین چشماندازی علیرغم وجود تفاوتها این است که قدرتهای جهانی بتوانند در مورد مسائل جدی نگرانیهای مشترکشان با هم همکاری و تلاش کنند و آنها را پایان دهند. این مسائل شامل مشکلات عدم ثبات، افراطگرایی و تروریسم در خاورمیانه و افغانستان و یکسری دیگر از احتمالات شامل پذیرفتن ایران به عنوان منبع قابل اعتماد انرژی اروپا است.
وزیر خارجه کشورمان در پایان در پاسخ به این سوال که آیا ایران و آمریکا پس از 35سال قطع روابط دیپلماتیک اکنون منافع مشترکی دارند یا خیر؟ گفت: آیا من گفتم که منافع مشترکی وجود دارد؟ ایران در منع اشاعه سلاحهای کشتار دسته جمعی دارای منافع امنیت ملی است بنابراین اگر آمریکا نیز در منع اشاعه این سلاحها دارای منافعی است، این یک مساله است. ایران در آزادی کشتیرانی در خلیج فارس دارای منافع امنیت ملی است ما در مبارزه با تروریسم و عدم ثبات در افغانستان دارای منافع ملی هستیم.
وی ادامه داد: ما در ایجاد ثبات و برقراری دولتهای پایدار در منطقه دارای منافع امنیت ملی هستیم. ما همچنین برای پایان دادن به خونریزیها در سوریه دارای منافع امنیت ملی هستیم. اگر من آنچه را که آمریکا در ظاهر میگوید بپذیرم، در این صورت نزدیکی وجود دارد.