کد خبر: ۲۴۵۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۵

ایرانی‌ها 3.5 سال پس از ازدواج بچه‌دار می‌شوند

وقتی خانمی 23 یا 24 سالگی ازدواج می‌کند و اولین فرزند خود را پس از 3.5 سال به دنیا می‌آورد، سن طلایی بارداری را با لحاظ این فاصله از بین می‌برد و فرصت‌ها را از دست می‌دهد. بنابراین قید سلامتی برای این فاصله‌ها وجود ندارد. ‌
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حفظ سلامت مادران، کودکان و خانواده، افزایش نرخ باروری کلی در کشور را موجب می‌شود.

 دکتر محمد اسلامی در نشست منطقه‌ای آشنایی با رویکردهای ارتقای نرخ باروری که امروز، یکشنبه (4 خردادماه) در مرکز بهداشت خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: فاصله 3.5 سالی که زوجین پس از ازدواج تا تولد اولین فرزندشان لحاظ می‌کنند، بسیار طولانی است.

 از طرفی چون این افراد دیر ازدواج می‌کنند، به طور متوسط 28 تا 29 سالگی اولین فرزندشان را به دنیا می‌آورند و طبیعتا بچه دوم را بعد از 30 سالگی خواهند داشت. ما هیچ دلیل سلامتی و پزشکی برای به تاخیر انداختن باردار شدن و فرزندآوری به مدت 3.5 سال پس از ازدواج نداریم، مگر این که فرد خود مشکلاتی داشته باشد که اقدام به این کار کند.

وی ادامه داد: مهمترین مساله این است که حوزه سلامت با این امر موافق نیست، وقتی خانمی 23 یا 24 سالگی ازدواج می‌کند و اولین فرزند خود را پس از 3.5 سال به دنیا می‌آورد، سن طلایی بارداری را با لحاظ این فاصله از بین می‌برد و فرصت‌ها را از دست می‌دهد. بنابراین قید سلامتی برای این فاصله‌ها وجود ندارد.

مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: مساله دوم این است که تولد فرزند اول تا دوم 5 سال و نیم شده که این فاصله زیادی است. در مباحث اسلامی به خانواده‌ها تاکید می‌کنیم که این فاصله زیر 3 سال و بالای 5 سال نباشد.

اسلامی اظهار کرد: وقتی فاصله بالای 5 سال می‌شود بدن مادر عادتی که به بارداری دارد را کم کم از دست می‌دهد و بارداری بعدی برای او تجربه یک بارداری جدید می‌شود که این برای مادر خوب نیست. ضمن اینکه با این فاصله به میزان 5.5 تا 6 سال به عمر مادر افزوده و مادر مسن‌تر شده است که باید بدانیم بسیاری از بیماری‌ها در سنین میانسالی ایجاد می‌شوند، بیماری‌های دیابت و فشارخون از جمله این بیماری‌ها هستند.

وی اظهار کرد: بهتر است مادران تا زمانی که به این سن نرسیده‌اند باردار شوند و بچه‌های خود را به دنیا بیاورند چرا که در این شرایط مادر در بهترین وضعیت، بچه خود را به دنیال خواهد آورد.

مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مساله سقط در کشور اشاره کرد و گفت: محققان مختلف عددهای مختلفی از آمار سقط اعلام می‌کنند، ولی عددی که اخیرا روی آن تاکید می شود 220 هزار سقط غیرقانونی در سال است. غیرقانونی یعنی اینکه افراد برای سقط در چارچوب قانون پیروی نکرده‌اند، غیرقانونی با غیرشرعی فرق دارد و حدود 7 هزار مورد قانونی و با مجوز پزشکی قانونی بوده است.

اسلامی افزود: لازم است عواملی که مانع سقط می‌شوند و عواملی که موجب می‌شود افراد به دنبال سقط بروند، شناسایی کنیم، به عبارتی باید در جامعه عوامل بازدارنده و حمایت کننده در مسئله سقط شناسایی و عوامل تشدید کننده سقط تضعیف و موانع سقط تقویت شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر اعتقادات مذهبی در جامعه موجب می شوند مردم به سقط گرایش پیدا نکنند، باید از صدا و سیما و ائمه جمعه بخواهیم که در سخنان خود درباره سقط هم در حد 2 دقیقه صحبت کنند که این تاثیر خوبی می‌تواند بر مخاطبان خود داشته باشد.

مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مساله دیگری که در بحث ارتقای نرخ باروری کلی وجود دارد، ناباروری است. آمار وجود سه میلیون زوج نابارور عدد بسیار بزرگی است که اگر شرایط فراهم شود که اینها بتوانند حتی یک فرزند بیاورند می‌توانند به افزایش نرخ باروری کلی در جامعه کمک کنند.

اسلامی عنوان کرد: البته عواملی وجود دارد که آدم‌ها در طول زندگی کسب می‌کنند و موجب ناباروری آنها می‌شود و به این دلیل است که شیوه زندگی سالم را اتخاذ نمی‌کنند. به طور نمونه از مواد محرک برای رشد عضلات، استفاده می کنند، موبایل خود را به کمر می بندند یا قهوه و سیگار به میزان زیاد مصرف می‌کنند. بنابراین ما باید به افراد جامعه شیوه زندگی سالم را بیاموزیم تا بدانند که از چه سموم و مصرف چه داروهایی پرهیز کنند.

وی گفت: همچنین یکی از رویکردهای ما در اصلاح موارد ناباروری، رویکرد پیشگیرانه است. درباره کسانی هم که نابارور می‌شوند بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که بر تحت پوشش قرار دادن خدمات درمان ناباروری تاکید کرده‌اند، عمل می‌کنیم که این امر می‌تواند کمک بسیاری در درمان ناباروری کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین