کد خبر: ۲۴۵۵۷۰
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۷

اوباما: امیدوارم رئیس‌جمهوری آینده افغانستان توافقنامه امنیتی را امضا کند

رئیس‌جمهوری آمریکا که در چارچوب سفری غیرمنتظره شبانه وارد فرودگاه هوایی بگرام در شمال کابل شد، اعلام کرد: مأموریت رزمی آمریکا در افغانستان در پایان سال 2014 به پایان خواهد رسید.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بر اساس گزارش‌ها، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای نظارت بر روند فعالیت نیروی نظامی کشورش به افغانستان رفته و برنامه‌ای برای دیدار با مقامات افغان ندارد.

اوباما ساعاتی پس از ورودش به پایگاه هوایی بگرام برای نیروهای آمریکایی مستقر در این پایگاه سخنرانی کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا متعهد شد که درباره تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان بعد از سال 2014 تصمیمی «منصفانه و سریع» اتخاذ کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی به جوزف دانفورد، ژنرال بلندپایه آمریکایی در افغانستان و همچنین جیمز کانینگهام، سفیر آمریکا در کابل گفت، پس از پایان سال 2014 که همه نیروهای خارجی افغانستان را ترک می‌کنند، درباره وضعیت نظامیان آمریکایی در این کشور با تصمیم‌های دشواری مواجه است.

او گفت، به بگرام رفته است تا از نیروهای آمریکایی که هزاران فرسنگ دور از آمریکا برای کشورشان خدمت می‌کنند، تشکر کند.

اوباما افزود: هیج چیزی برای من به عنوان فرمانده کل قوا به اندازه خدمات شما با ارزش نیست. خدمت شما به من الهام می دهد که چطور به کشورم خدمت کنم. من به نمایندگی از ۳۰۰ میلیون آمریکایی اینجا هستم تا از شما قدردانی کنم.

وی تصریح کرد: در میان همه افتخاراتی که من در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا دارم، هیچ افتخاری قابل مقایسه با خدمت کردن به شما به عنوان فرمانده کل نیست. می‌خواهم به شما بگویم مردم آمریکا در حمایت از شما و خانواده‌های شما، متحد و هم‌نظر هستند. ما از شما حمایت می‌کنیم و به شما افتخار می‌کنیم.

اوباما همچنین از خانواده سربازان آمریکایی در افغانستان تجلیل کرد و افزود: تا آخر امسال تمام سربازان آمریکایی از افغانستان خارج می‌شوند و افغان ها خود امنیت کشورشان را در دست می‌گیرند. ما توانستیم سران القاعده را از افغانستان خارج کنیم و به مناطق قبایلی بفرستیم. با همه مشکلات موجود، حالا افغان‌ها امید بیشتری به آینده کشورشان دارند.

رئیس‌جمهوری آمریکا از نیروهای افغان تمجید کرد و گفت، در همین انتخابات ریاست‌جمهوری نیروهای امنیتی از امنیت کشور دفاع کردند و مردم برای رأی دادن صف کشیدند که نتیجه کار و فداکاری‌های نیروهای آمریکایی هم هست.

وی خاطرنشان کرد: پس از یک دهه جنگ در افغانستان ما در لحظه‌ای مهم قرار داریم. در سال 2013 گام بزرگی برداشته شد و در این سال نخستین بار نیروهای افغانی برای تامین امنیت کشورشان پیشتاز شدند. امروز شما نظامیان آمریکایی در نقش حمایتی هستید و به آموزش نیروهای افغانی کمک می‌کنید. برای بسیاری از شما این سفر آخرین سفر به افغانستان خواهد بود اما در پایان سال 2014 مرحله گذار در افغانستان کامل خواهد شد، افغان‌ها مسئولیت کامل تأمین امنیت خود را برعهده خواهند گرفت و مأموریت رزمی آمریکا در افغانستان به پایان خواهد رسید. جنگ آمریکا در افغانستان به یک پایان مسئولانه خواهد رسید.

او گفت که حالا دختران افغان به مدارس بازگشته‌اند. اوباما از نامه یک نماینده زن مجلس افغانستان سخن گفت که به رئیس‌جمهوری آمریکا نوشته بازگشتن دختران به مدارس بزرگترین دستاورد حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان است.

اوباما گفت: امیدوارم در نخستین روزهای کاری، رئیس‌جمهوری جدید افغانستان پیمان امنیتی با آمریکا را امضا کند.

اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله که هر دو به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند، از قبل اعلام کرده‌اند که در صورت پیروزی، این توافقنامه را امضا خواهند کرد.

کرزای به رغم تائید لویه‌جرگه مشورتی و فشار نهاد های مدنی و رسانه ها، حاضر به امضای این موافقتنامه نشد و در نهایت اعلام کرد که آمریکا برای امضای توافقتنامه باید منتظر رئیس جمهوری بعدی باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از بی.بی.سی، این چهارمین سفر اوباما به افغانستان و نخستین سفر او پس از انتخاب مجددش به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۲ است.

هواپیمای اوباما در پایگاه بگرام که به نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تعلق دارد و در 40 کیلومتری شمال کابل واقع شده است، به زمین نشست.

یک مقام آمریکایی گفته که حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان در واکنش به پیشنهاد ملاقات با باراک اوباما در پایگاه هوایی بگرام در خارج از کابل، این پیشنهاد را رد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین