کد خبر: ۲۴۵۶۴۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱

حفظ منافع ملی یا حفظ شرایط تحریم...

پس از مذاکرات مربوط به پایان جنگ ایران و عراق که با گنجاندن تمامی حقوق مشروع ایران اسلامی در قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل و تصویب آن، نقطه عطفی در دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی به شمار می رود، بدون تردید مذاکرات هسته ای با قدرت های بزرگ جهان، مهمترین عرصه دیپلماسی کشور در چهار دهه اخیر بوده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - حسین نوبخت - در تمامی کشور های جهان منافع ملی، صرف نظر از تفاوت در محتوا، همواره تعهدات جدی و سنگینی را برای شهروندان و مسوولان به همراه دارد. در این میان در کشوری همچون ایران اسلامی که نظام ارزشی برگرفته از آموزه های اسلامی بر آن ها حاکم است این موضوع پررنگ تر هم می شود چراکه حفظ مقتدرانه نظام مقدس جمهوری اسلامی، نه فقط یک وظیفه قانونی، بلکه یک تعهد ارزشی نیز تعریف می شود و تردیدی نیست که چنین خواست مهمی در گرو حفظ منافع ملی و البته حمایت از ارکان اصلی این نظام، عملی خواهد شد.

تجربه نشان داده است که در طول بیش از سه دهه از عمر انقلاب اسلامی، هرگاه گروه هایی در داخل کشور منافع ملی را تنها در محدوده منافع گروهی خود تعریف کرده اند، با فاصله گرفتن از منافع ملی کشور، نه تنها نقشی در پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایفا نکرده اند بلکه در بسیاری موارد ضربات جبران ناپذیری به کشور وارد کرده اند.

سخت است بپذیریم که وقتی عده ای منافع جناحی را در تضاد با منافع ملی می بینند، در راه نیل به منافع خویش حتی ارکان اصلی نظام را مورد هجمه و تخریب قرار می دهند. بارها شاهد بوده ایم که جای رسانه های وابسته به قدرت های بزرگ با برخی گروه های داخلی عوض شده و از درون، توانمندی ها و موفقیت های نظام مقدس جمهوری اسلامی را زیر سووال برده اند. نمود عینی این ادعا را می توان در موضع گیری برخی جریان ها در قبال مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 مشاهده کرد. مذاکراتی که مدیرت آن، همواره مورد تایید بزرگان نظام و بویژه رهبر معظم انقلاب بوده است.

نباید فراموش کرد که تمامی جناح ها و طیف های مختلف درون نظام، فارغ از خط و مشی خود، قبل از هر چیز دیگری متعهد به حفظ اصول و ارکان نظام هستند و این از جنس همان تعهداتی است که منافع ملی هر کشوری برای تمامی شهروندان به همراه دارد و مهمتر اینکه، شرط پذیرفته شدن در بطن این نظام مقدس، رعایت این اصول و چارچوب های تعریف شده است.

موضوع دیگری که بسیار مهم می نماید شرایط حال حاضر کشور است که دولت یازدهم در حال چانه زنی با قدرت های بزرگ جهان به منظور پس گرفتن حقوقی است که از یک دهه قبل و به ناحق از ما دریغ شده است. در شرایطی که به اعتقاد هر ایرانی عاقل و متعهدی، حفظ اقتدار نظام جهت حضور پرقدرت در عرصه مذاکرات هسته ای، یک تکلیف به شمار می رود، جای بسی تاسف است که در درون کشور، برخی اینچنین بی مهابا، همسو با خواست قدرت های زیاده طلب جهان، سعی بر حفظ وضعیت فعلی و استمرار شرایط سخت تحریم ها دارند. چرا باید منافع برخی جریان ها با ادامه تحریم کشور گره خورده باشد! به تعبیر درست تر، منافع این گروه ها در تضاد با منافع ملی کشور تعریف شده است و این موضوعی بسیار نگران کننده است.

تحولات اخیر نشان داده است که چنانکه با هوشمندی و اقتدار در عرصه های مختلف بین المللی حضور یابیم تثبیت موقعیت برتر منطقه ای و اعتبار بین المللی ایران اسلامی در کوتاه ترین زمان، ممکن خواهد بود، اما لازمه آن ترجیح منافع ملی بر منافع گروهی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین