کد خبر: ۲۴۵۷۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۸۴ - ۱۷:۳۷

ضايعات صنايع غذايي در ايران 35 برابر معادل جهاني

آفتاب‌‌نیوز :  وحيد ابوطالب دبير اتحاديه بارفروشان تهران در نشست كميسيون اقتصادي مجمع امورصنفي توزيعي و خدماتي تهران با اشاره به ضايعات دو هزار و 600 ميليارد توماني سبزي، ميوه وتره بار اظهارداشت: ضايعات مواد غذايي در ديگر كشورها به ازاي هر يك تن ، 10 كيلواست.
وي از مساله تامين غذا دركنار تامين امنيت و بهداشت به عنوان يكي از مهمترين دغدغه هاي حكومت ها نام برد درحاليكه در كشور ما به اين مساله توجهي نمي شود.
ابوطالب تصريح كرد: با وجود اين همه حساسيت شوراي نگهبان براي عدم تصويب قوانين خلاق دين و فقه، هيچ نهادي اين حساسيت را در مورد سلامت جامعه و حيات اجتماعي از خود بروز نمي دهد.
در حاليكه با تشكيل شوراي متخصص مي توان از عمل واقدامي كه مخالف بهداشت خانواده وبهداشت عمومي است، جلوگيري كرد.
وي با تاكيد بر توزيع اجباري سيب زميني و پياز در ميدان مركزي ميوه وتره بار از سوي فروشندگان، يادآورشد: عرضه اين محصولات در بسته بندي هاي يك و يك ونيم كيلويي ضايعات كمتري را به همراه داشت چرا كه مصرف كنندگان بر مبناي نياز خود اين مواد غذايي را تهيه و مصرف مي كرد و قيمت هم كنترل مي شد.
ابوطالب تصريح كرد: در اين مواد غذايي با اينكه توليد اضافي نداشتيم با كمبود هم مواجه نشديم.
به گفته وي، با شناسنامه دار كردن ميوه وتره بار و سبزي آگاهي هاي لازم به مصرف كننده داده مي شود و از هرج و مرج در اين زمينه جلوگيري مي شود.
وي با بيان اين مطلب كه بايد" تعداد ماشين ها ومراكز بسته بندي را افزايش دهيم" ، تصريح كرد: ظرفيت هاي قانون نظام صنفي به ما اين اجازه را مي دهد كه از توزيع كنندگان غيراستاندارد جلوگيري كنيم.
وي با تاكيد بر اجباري كردن استاندارد دركشور، خبر از برنامه جامع در اين زمينه در جهت الزامي كردن استاندارد داد و ادامه داد: با بستر سازي و فرهنگ سازي در كشور مي توانيم در يك دوره 4 تا 5 ساله كار بسته بندي را دركشور نهادينه كنيم .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین