کد خبر: ۲۴۵۹۶۱
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸

گمانه زنی یک کارشناس بین الملل: هشدار ظریف، علت نشست غیررسمی استانبول بود

کارشناس مسایل بین الملل گفت: هشدار ظریف به غربی ها مبنی بر پرهیز از به بن بست کشاندن مذاکرات هسته ای، علت برگزاری نشست غیررسمی محمدجواد ظریف و کاترین اشتون روسای مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 در استانبول بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «حسن بهشتی پور» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان این که برگزاری این نشست غیررسمی با توجه به وجود اختلافات ایران و گروه 1+5 طبیعی بود، گفت: وجود همین اختلافات بسیار سبب شده که پرونده هسته ای ایران 10 سال به طول انجامد.

وی افزود: اما آنچه این مذاکرات و سفر را برجسته کرده، برگزاری آن به صورت از پیش اعلام نشده بود که بر حساسیت برگزاری این گفت و گوهای غیررسمی افزود و سرانجام دو طرف آن را موفقیت آمیز و مثبت ارزیابی کرد.

این تحلیل گر مسایل بین المللی، برگزاری این نشست را پاسخی به هشدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره آینده این مذاکرات دانست و اظهار داشت: ظریف گفته بود که 1+5 اشتباهات سال 2005 را که منجر به بن بست کشاند مذاکرات شد، تکرار نکند.

بهشتی پور گفت: به نظر می رسد اتحادیه اروپا به این هشدار واکنش نشان داد و به همین خاطر بود که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خود را برای ملاقات با ظریف به استانبول ترکیه رساند.

بهشتی پور اظهار داشت: با توجه به اختلافاتی که دو طرف برای رسیدن به توافق جامع نهایی دارند، به نظر می رسد که در این نشست غیررسمی کلیات طرح جدیدی ارایه شده باشد که هنوز دو طرف آن را علنی نکرده اند.

وی افزود: به همین خاطر است که دو طرف توافق کرده اند تا برگزاری نشست وین 5 در تاریخ 26 خرداد، نشست هایی در سطوح مختلف اعم از سیاسی و کارشناسی برگزار کنند زیرا ممکن است در این نشست ها طرح های جدید تهیه شده به بحث گذاشته شود.

این تحلیل گر مسایل بین المللی یادآور شد: در دوره های نخست برگزاری مذاکرات هسته ای که از سال 2003 آغاز شد، طرف غربی با زیاده خواهی هایی که داشت، در سال 2005 این مذاکرات را به بن بست رساند و از این رو این بار ظریف به طرف مقابل هشدار داد که اشتباه دوره گذشته را تکرار نکند.

بهشتی پور با یادآوری این که ایران و گروه 1+5 بر سر میزان محدویت ها بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و چگونگی لغو تحریم ها از سوی غرب اختلاف نظر دارند، گفت: اگر ایران محدودیت های تعیین شده را بپذیرد، مشکل اصلی در شیوه لغو تحریم ها است زیرا تحریم ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل، کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا وضع شده اند.

وی افزود: اکنون این سوال اساسی وجود دارد که با توجه به پروسه ای که تصویب این تحریم ها طی کرده، آیا می توان به صورت آنی و یک شبه همه تحریم ها را لغو کرد.

این کارشناس مسایل بین المللی تاکید کرد: برای نمونه لغو تحریم های شورای امنیت نیازمند آرای این شورا است یعنی به جز 5 عضو دایمی شورای امنیت باید 9 عضو دیگر نیز در این زمینه اعلام نظر کنند.

بهشتی پور افزود: سوال دیگر این است که آیا دولت اوباما اختیار لازم را برای لغو تحریم های وضع شده از سوی کنگره آمریکا دارد و یا خانم اشتون می تواند تحریم های اتحادیه اروپا را لغو کند.

وی نحوه تداوم فعالیت های هسته ای ایران در زمینه سانتریفیوژهای فعال، ذخایر اورانیوم غنی شده و تاسیسات هسته ای را از دیگر موارد اختلافی دو طرف در مذاکرات عنوان کرد و گفت: این گونه مسایل باید در نشست های کارشناسی و سیاسی به نتیجه برسد و به همین خاطر دو طرف برای برگزاری چنین نشست هایی تا پیش از نشست وین 5 اعلام آمادگی کردند.

این کارشناس مسایل بین المللی با تاکید بر این که با گذشت 10 سال از پرونده هسته ای ایران، این موضوع ابعاد حقوقی و سیاسی مختلفی دارد واختلاف نظر برای باز کردن گره ها از این پرونده طبیعی است، اظهار داشت: دو طرف تا این جای کار پشرفت خوبی داشتند و امیدوارم که در آینده نیز این روند و فضای مثبت تداوم یابد.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روزهای پنجم و ششم خرداد سه دور مذاکره غیر رسمی برای «چگونگی مدیریت مذاکرات آینده با 1+5» و «روش های پیش رو» داشتند که حدود هشت ساعت به طول انجامید.

همزمان با این مذاکرات غیررسمی سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت و گو کرد، ضمن آن که حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه نیز با استفان کلمنت دستیار کاترین اشتون گفت و گوهایی داشت.

به گفته محمدجواد ظریف مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، دو طرف در این نشست ها توافق کردند همزمان با اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکرات کارشناسی در وین اتریش برگزار شود.

همچنین توافق شد مذاکرات رسمی میان ایران و گروه 1+5 اواخر ماه جاری و در فاصله زمانی 26 تا 31 خرداد ماه مجددا در وین برگزار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین