کد خبر: ۲۴۶۰۹۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱

هر 15 ثانیه یک نفر بر اثر بیماری سل در جهان می‌میرد

وی با اشاره به وجود 9 میلیون حاشیه‌نشین در کشور بیان داشت: حاشیه‌نشینی یکی از عواملی است که ریسک ابتلا به سل را در کشور بالا می‌برد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در هر چهار ثانیه یک نفر به سل مبتلا می‌شود و هر 15 ثانیه یک نفر براثر ابتلا به این بیماری فوت می‌کند. 
 
به گزارش فارس، محسن اعرابی ظهر امروز در کنگره سراسری بیماری‌های عفونی مقاوم به آنتی میکروبیال در دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: بیماری سل یک تراژدی بزرگ در جهان است. 
 
وی ادامه داد: در هر چهار ثانیه یک نفر به سل مبتلا می‌شود و هر 15 ثانیه یک نفر براثر ابتلا به این بیماری در جهان فوت می‌کند. 
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به شیوع سل در کشورهای در حال توسعه، گفت: عوامل موثر بر سلامت در شیوع این بیماری نقش دارند، به همین علت کشورهای در حال توسعه که وضعیت مساعدی ندارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. 
 
وی با اشاره به وجود 9 میلیون حاشیه‌نشین در کشور بیان داشت: حاشیه‌نشینی یکی از عواملی است که ریسک ابتلا به سل را در کشور بالا می‌برد. 
 
این مسئول افزود: مقاومت دارویی، پوشش بهداشتی نامناسب و تاثیر پاندمی ایدز از دیگر عوامل بالا رفتن شیوع بیماری سل است. 
 
وی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی زابل و گلستان به ترتیب بیشترین تعداد بیماران مبتلا به سل را ثبت کردند، گفت: با توجه به همسایگی ما با استان گلستان لازم است به صورت ویژه به این بیماری توجه شود. 
 
اعرابی میانگین درصد ابتلا به سل را در مازندران حدود 13.5 درصد اعلام و تصریح کرد: این میزان یک درصد کمتر از میانگین کشوری است. 
 
وی با بیان اینکه در سال گذشته 390 نفر بیمار مسلول در مازندران داشتیم، گفت: تعداد این بیماران در استان در حال افزایش است. 
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: 80 درصد از بیماران مسلول را مردان تشکیل می‌دهند. 
 
وی با اشاره به اینکه 18 درصد از بیماران مبتلا به سل از زندانیان هستند، بیان داشت:  برنامه فعالی را در بهداشت و درمان زندان‌ها برای کاهش ابتلا به این بیماری در نظر گرفتیم. 
 
وی از درمان رایگان بیماری سل در کشور خبر داد و افزود: درمان کامل در این بیماری از اهمیت بسیاری برخوردار است. 
 
این مسئول ادامه داد: درمان ناکامل و ناقص بیماری سل به مراتب از درمان نکردن بدتر است. 
 
وی هزینه موارد حساس به دارو را حدود 400 هزار تومان اعلام کرد و گفت: این هزینه در مورد افراد مقاوم به دارو تا حدود 250 میلیون تومان نیز می‌رسد. 
 
اعرابی با اشاره به عوامل شکست جهانی در برابر تهاجم سل بیان داشت: عدم استفاده از آزمایش‌های میکروبی خلط، درمان ناقص و درمان با دوزهای اشتباه، بیماران را با خطر جدی مواجه می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین