کد خبر: ۲۴۶۵۹۸
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد

مذاکرات سران ایران و کویت فصل جدیدی در روابط همسایگان در سراسر خلیج فارس می گشاید

خبرگزاری فرانسه از تهران، سفر اخیر امیر کویت به تهران را در برگیرنده شرایط جدیدی توصیف کرد که فصل جدیدی در روابط کشورهای همسایه در سراسر خلیج فارس می گشاید.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: این خبرگزاری گزارش داده است: شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت روز یکشنبه در چارچوب یک سفر مهم وارد تهران شد که محور آن رفع اختلافات بین ایران و حکومت های سلطنتی است.

براساس این گزارش، این سفر دو روزه در بحبوحه آب شدن یخ روابط تهران و 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از زمان انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری ایران انجام می شود.

شیخ صباح درنخستین سفرش به تهران به عنوان رییس دولت کویت، در راس یک هیات بلندپایه شامل وزرای خارجه، نفت، دارایی، صنعت و بازرگانی راهی ایران است.

تهران می گوید این سفر فصل جدیدی در روابط بین همسایگان در سراسر خلیج فارس را خواهد گشود.

در همین حال، مقامات کویتی اعلام کردند که این سفر همچنین بر موضوعات منطقه ای جنجال برانگیزی از جمله سوریه، اوضاع عراق و مصر و روند سازش خاورمیانه معطوف خواهد بود.

خالد الجارالله معاون وزیر امور خارجه کویت به روزنامه الحیات گفت که روابط بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس به عبارتی دیگر نشانه هایی از آشتی بین ریاض و تهران نیز در جریان این سفر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: کویت که ریاست دوره ای شورای همکاری را برعهده دارد، روابط هماهنگی با ایران دارد و مایل است بین ریاض و تهران میانجیگری کند.

در ادامه گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: شاهزاده سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی هم ماه گذشته محمدجواد ظریف همتای ایرانی اش را دعوت کرد تا از ریاض دیدن کند که پذیرفته شد، اما هنوز تاریخی برای این سفر تعیین نشده است.

عربستان سعودی همچنین از ایران دعوت کرده است در نشست دو روزه سازمان همکاری اسلامی که 18 ژوئن (28 خرداد ماه) درجده آغاز می شود، شرکت کند.

تهران از این دعوت استقبال کرده و آن را نشانه ای از روی دوستی می داند.

ظریف چندی پیش از کویت، امارات عربی متحده، عمان و قطر دیدن کرد، اما از سفر به بحرین و عربستان سعودی صرف نظر کرد.

مجید الظفیری سفیر کویت در تهران به خبرگزاری رسمی کویت (کونا) گفت که شیخ صباح و روحانی درخصوص شماری از ˈطرح های راهبردیˈ مفید برای کل منطقه بحث و تبادل نظر خواهند کرد. وی در این مورد وارد جزئیات نشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین