کد خبر: ۲۴۶۶۵۹
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴

نظر غرویان درباره زور و اجبار در ایمان

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قُم درباره اجبار و ارعاب در دیندار کردن مردم گفت: ایمان و دینداری یک امر قلبی است و اما مؤمن ساختن و دیندار کردن یک شخص امری نیست که دیگری بتواند با تحکم این کار را انجام دهد؛ در همین جهت اگر بنده از نظر شناختی و معرفتی به درجه‌ای رسیدم که به یک عقیده‌ای ایمان بیاورم، با جان و دل آن را می‌پذیرم، اما فرد دیگری نمی‌تواند بنده را مؤمن کند و فقط می‌تواند زمینه‌ساز این شناخت باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
 آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمین "محسن غرویان"  با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور، با ذکر آیه‌ای از کلام‌الله مجید، گفت: قرآن که می‌فرماید: «لا اکراه فی الدین» یک تفسیرش همین موضوع است که دینداری اکراه بردار نیست و این جمله‌ای که آقای دکتر روحانی گفتند، تفسیر همین آیه قرآن است و واقعا "با شلاق نمی‌شود کسی را دیندار کرد".
 
وی در تشریح وظیفه حکومت در قبال دینداری مردم اظهار داشت: حکومت وظیفه دارد و فقط باید با استفاده از ابراز تبلیغاتی فراوانی که در دست دارد، دعوت‌کننده باشد و بیش از این در اختیار دولت نیست که بخواهد به زور شلاق و ترس، مردم را وادار به خواندن نماز جماعت یا نماز شب و یا حضور در مسجد کند؛ اینها اموریست که به اختیار خود انسان است و اگر حکومتی بخواهد با ترس و ارعاب مردم، آنها را دیندار کند، نتیجه عکس خواهد داد.
 
محسن غرویان تأکید کرد: آن دیندار بودنی که به خاطر ترس از قطعی حقوق و انفصال از خدمت و شغل باشد، اصلا دینداری نیست و در پیشگاه خداوند ارزشی ندارد.
 
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به برخوردهای سلبی صورت گرفته در موضوع حجاب گفت: عرف غالب جامعه باید رعایت شود و اگر رفتارها به حد ناهنجاری اجتماعی برسد، دولت‌ها ورود می‌کنند، اما اینکه عرف غالب جامعه و مصادیق حجاب و عفت را چگونه و از طرف چه کسی تعیین می‌شود، موضوعی‌ست که اختلاف نظرهایی بین مقامات وجود دارد و از ابتدای انقلاب اظهارنظرهای مختلفی در این باره شده و می‌شود.
 
غرویان در پایان گفت‌وگو با روزنو، افزود: دولت و حکومت سعی می‌کند هنجارها و عرفیات اجتماعی را حفظ کند و در حال حاضر این موضوع بستگی به تعریفی که وزارت کشور و نیروهای انتظامی از هنجار اجتماعی دارند و اینکه ناهنجاری را چه تعریف می‌کنند دارد؛ که البته این بحث مصداقی را نه من و نه هیچ کس دیگری نمی‌توان به صورت یکطرفه و یکسویه انجام دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین