کد خبر: ۲۴۶۸۷۲
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹

آغاز دور جدید مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین

دور جدید مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 با حضور کارشناسان دو طرف از دقایقی پیش در وین اتریش آغاز شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ریاست هیات کارشناسی مذاکره کننده ایران را در این دور از مذاکرات «حمید بعیدی نژاد» و ریاست هیات کارشناسی 1+5 را «استفان کلمنت» دستیار کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده دارند.

بعیدی نژاد رییس هیات کارشناسی مذاکره کننده هسته ای ایران و مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: دور جدید مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری (14 و 15 خرداد ماه) همزمان با برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار می شود.

وی از موضوعات مورد بررسی در این دور از مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 را مسایل و موضوعات مختلف فنی بیان کرد.

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد در نشست کارشناسان ایران و 1+5 طرفین تلاش می کنند راه حل هایی برای نزدیک کردن دیدگاه های هیات ها پیدا کنند.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه افزود: در نشست کارشناسان ایران و گروه 1+ 5 بیشتر مسایل و موضوعات در سطح کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و هدف از این نشست بررسی جزییات مسایل فنی به منظور دستیابی به راه حل های کارشناسی و فنی است که طرفین مذاکره کننده تلاش خواهند کرد راه حلی را برای نزدیک کردن دیدگاه های هیات های مذاکره کننده پیدا کنند. 

این مقام ارشد وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: تصمیم های نهایی در سطح سیاسی گرفته می شود.

ایران و 1+5 در مذاکرات وین 4 که روزهای 23 تا 26 اردیبهشت ماه برگزار شد، گفت و گوهای خود را برای آغاز نگارش متن پیش نویس توافق نهایی آغاز کردند؛ مذاکراتی سخت، پیچیده و فنی که به دلیل اختلاف نظرهای بسیار طرفین «بدون پیشرفت محسوسی» پایان یافت.

سپس محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور غیررسمی روزهای پنجم و ششم خرداد ماه در استانبول ترکیه به مدت هشت ساعت گفت و گو کردند. 

در این مذاکرات علاوه بر ظریف و اشتون، سید عباس عراقچی و هلگا اشمید معاونان ظریف و اشتون و حمیدی بعیدی نژاد و استفان کلمنت نیز با یکدیگر بصورت دو جانبه مذاکره کردند تا نحوه پیشرفت و مدیریت مذاکرات آتی ایران و 1+5 را بررسی کنند.

طرفین در مذاکرات استانبول تصمیم گرفتند که دور جدید مذاکرات کارشناسی در وین و همزمان با نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شود.

به گزارش ایرنا، قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 (وین 5)در سطح سیاسی به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از 26 خرداد ماه در وین اتریش برگزار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین