کد خبر: ۲۴۷۴۱۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸

سیداحمدخاتمی: با کسانی که به جای نقد به من توهین کردند،برخورد قانونی می کنم

آیت‌الله سیداحمد خاتمی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از ویژگی‌های یک جامعه فرهیخته نقد فرهنگی در فضای مناسب فرهنگی است، اظهار داشت: اخیراً نظریه‌ای مبنی بر اینکه نباید به زور مردم را راهی بهشت کرد، به عنوان یک نظریه فرهنگی مطرح شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله خاتمی تحلیل این نظریه را یک امر طبیعی دانست و افزود: اینجانب در خطبه نمازجمعه گفتم این نظریه سه معنا می‌تواند داشته باشد؛ یک معنا این است که برای دعوت مردم به معنویت باید منطقی برخورد کنیم و این همان معنای درست است.

امام جمعه موقت تهران معنای دوم را تعطیل کردن حدود و قوانین الهی برشمرد و گفت:‌ این نظریه نادرست بوده و هیچ مسئولی نیز به دنبال تعطیل کردن قوانین الهی نیست.

وی معنای سوم این نظریه را این نکته دانست که ما حتی جاده معنویت و عشق به خدا و بهشت را هم برای مردم هموار نکنیم که این نظریه با رسالت و وظیفه حکومت دینی سازگار نیست چرا که حکومت دینی باید زمینه‌ساز بهشت و معنویت این جهانی و آن جهانی مردم باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان لازمه ابراز نظر را نقد کردن دانست و در عین حال گفت:‌ ما در این زمینه با دو نوع واکنش مواجه بودیم؛ یک واکنش مؤدبانه و تحلیلی بود و واکنش دوم هتاکانه که در برخی سایت‌ها برخی افراد و حتی برخی مصاحبه‌کنندگان اینگونه واکنش نشان دادند.

وی با تأکید بر اینکه بنده انتظار انتقاد تحلیلی و مؤدبانه را داشتم تصریح کرد: برخورد هتاکانه با یک نظریه فرهنگی در شأن یک انسان فرهیخته و جامعه فرهیخته نیست چرا که باید سخن را نقد کرد نه گوینده آن را و این آموزه دینی را اهل بیت(ع) به ما یاد دادند.

آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: بنده نقدهای واقعی را به جان و دل می‌خرم اما حق شکایت از سایت‌ها و گویندگان هتاک را برای خود باقی می‌گذارم چرا که اهانت جرم محسوب می‌شود و فرد اهانت‌کننده از جهت قانونی باید پاسخگو باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بنده به سایت‌های اهانت‌کننده می‌گویم که اگر به این روش خود ادامه دهند مطمئن باشند که با آنها برخورد قانونی خواهد شد چرا که خدا و پیغمبر(ص) به ما اجازه نمی‌دهند که کسانی به ما اهانت کنند و در برابر آنها ساکت باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بنده در این مرحله این هشدار را می‌دهم اما اگر این روند ادامه یابد برخورد قانونی خواهیم کرد.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: گوینده محترمی گفته است که چرا در زمان دولت قبلی که انحرافات فرهنگی آن از امروز بیشتر بود کمتر انتقاد می‌شد و این درباره برخی ائمه جمعه صدق می‌کند؛ ای کاش نهاد امامت جمعه از گوینده این سخن می‌پرسید مقصودتان چه کسی است، چرا که یکی از وظایف ذاتی سیاست‌گذاری ائمه جمعه این است که اجازه ندهد ائمه جمعه مظلوم واقع شوند.

وی افزود: بنده به عنوان امام جمعه موقت تهران می‌گویم که اگر مقصودتان سید احمد خاتمی است بنده مفتخرم که در خطبه‌های خود در زمان دولت نهم و دهم نقدهای فرهنگی داشته‌ام.

آیت‌الله خاتمی در همین زمینه به برخی از نقدهای فرهنگی در دولت احمدی‌نژاد اشاره کرد و یادآور شد: وقتی مشایی بحث دوستی با مردم اسرائیل را در دولت نهم مطرح کرد بنده در خطبه‌های نمازجمعه به شدت آن را مورد نقد قرارداده و گفتم ما مردمی به اسم مردم اسرائیل نمی‌شناسیم و این رژیم یک رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به معاون اولی مشایی در آغاز دولت دهم، گفت: پس از آن اتفاق این موضوع را به خطبه‌ها کشاندم و از احمدی‌نژاد خواستم که او را معاون اول قرار ندهد و انتقاد دیگرم نیز از دولت احمدی‌نژاد مسئله یازده روز خانه‌نشینی او بود که بنده آن را در خطبه‌ها مطرح کردم.

وی با بیان اینکه در رابطه با مسائل دیگر دولت قبل نقدهای دیگری نیز داشتیم، تصریح کرد: ما منتقد حرفه‌ای نیستیم از این رو از خوبی‌ها تجلیل کرده و نارسایی‌ها را نقد می‌کنیم.

آیت‌الله خاتمی در همین زمینه برنامه سلامت دولت یازدهم را قابل تشویق و ستودنی عنوان کرد و یادآور شد: اینکه رئیس‌جمهور به دیدار خانواده شهدا و جانبازان می‌رود ستودنی و ارزشی است اما از آن طرف اگر نقدی به عرصه فرهنگی و ارشاد داریم آن را مطرح می‌کنیم چرا که وظیفه ما امر به معروف و نهی از منکر است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان گفت: برخی انتظار دارند که ما دائماً نقد کنیم، بله ما اینگونه نبودیم همانطور که نسبت به دولت یازدهم نیز دائم نقد نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که ما باید مسائل اصلی را ببینیم و آنها را فدای مسائل فرعی نکنیم، تصریح کرد: در مسائل فرهنگی نیز ما نباید جبهه‌بندی داشته باشیم از این رو نقد دولت به معنای جبهه گرفتن در برابر دولت نیست همانطور که برخی دفاعیات هواداران دولت از آن نیز نادرست به نظر می‌رسد.

به گزارش فارس، آیت‌الله خاتمی در پایان متذکر شد: ما به هتاکان می‌گوییم که اهانت آنها نشانه این است که کف‌گیر استدلال و برهانشان به ته دیگ خورده چرا که کسی به هتاکی روی می‌آورد که منطق نداشته باشد لذا به همه اهل قلم و سایت‌ها می‌گوییم نقد کنید اما نه گزنده و نیش‌دار بلکه نقد باید منصفانه باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین