کد خبر: ۲۴۷۴۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
سفر روحانی به ترکیه و هیات ایرانی به ژنو

روزنامه لبنانی: ایران طرف اول معادلات بین المللی در خاورمیانه شده است

سفر « حسن روحانی » رییس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه با چند پرونده مهم از جمله سوریه، عراق ، توافقنامه های اقتصادی بویژه در زمینه انرژی و همکاری های امنیتی همزمان با سفر هیات ایرانی به ژنو سوئیس برای مذاکرات مستقیم با هیات آمریکایی مورد توجه رسانه های لبنانی قرار گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی « الاخبار» در شماره روز دوشنبه خود در گزارشی مبسوط تحت عنوان « ایران و آمریکا ، زمان تحولات» نوشت: روابط ایران و آمریکا وارد مرحله « تحولات بزرگ» شده و مقامات ایرانی و آمریکایی به مدت دو روز در ژنو سوئیس دیدار و هیات ایرانی سپس در رم پایتخت ایتالیا با هیات روسی پشت میز مذاکرات می نشیند و این نشان می دهد که تهران به طرف اول معالات بین المللی در خصوص منطقه خاورمیانه تبدیل شده است.

الاخبار تاکید کرد که همپیمانان ایران در منطقه از جمله سوریه ، عراق و حزب الله لبنان اکنون از یک احساس اطمینان بالایی برخوردار شده و به پیروزی خود در مرحله جدید اطمینان دارند و این اطمینان در اظهارات اخیر « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان موج می زند که گفت فقط انتقال مذاکرات ایران و 1+5 به مرحله مذاکرات مستقیم یک رخداد بسیار بزرگ در منطقه است.

این روزنامه لبنانی افزود: اکنون آمریکا و ایران قرار است دور یک میز برای مذاکره بنشینند امری که تا دیروز یک خیال بود، این دیدار که قرار است در ژنو سوئیس برگزار شود، در سطح معاونان وزیر خارجه است که البته غافلگیر کننده نخواهد بود به سطح وزیران خارجه ارتقا یابد و همه اینها نتایج مثبت یک زلزله سیاسی است که بعداز مذاکرات تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا بوقوع پیوست.



** در آستانه ترسیم پیمان های جدید در منطقه وجهان هستیم


الاخبار با تاکید به اینکه « در مقابل ترسیم یک پیمان و دور جدیدی در منطقه وجهان هستیم که پیامدهای آن بزودی در بیشتر پرونده ها مشخص خواهد شد و در راس آنها سوریه است»، اضافه کرد: خبر این دیدارها و سفرها که شاید عده ای را غافلگیرمی کند نتیجه تلاش های بسیار زیاد و میانجی گری ها است که از چشم ها پنهان نگه داشته می شود.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: مشکل غرب و آمریکا با ایران بمب هسته ای نبود بلکه اصل مشکل دستیابی ایران به دانش و تکنولوژی هسته ای است، زیرا ایران را به رقیبی جدی بویژه برای فرانسه تبدیل می کند، مثلا در یک رقابت بین تهران و پاریس برای ساخت تاسیسات هسته ای در یک کشور منطقه قطعا همکاری با تهران از هر نظر مناسبت تر خواهد بود.

الاخبار ادامه داد: به نظر می رسد که امروز آمریکا و اروپای غربی قانع شده اند ایران در بهترین شرایط از دانش و فناوری هسته ای قرار دارد در حالیکه در گذشته آن را رد می کردند.

این روزنامه لبنانی تاکید کرد:اکنون ایران در سطح منطقه برای غرب و آمریکا مهمترین کشور است بویژه اینکه می تواند به آنها در مبارزه با تروریسم کمک کند و ایران و آمریکا حتی می توانند در باره نقش آفرینی در منطقه شرق آسیا به توافق برسند منطقه ای که برای آمریکا بسیار مهم و حیاتی است.

الاخبار نوشت: نشانه ها و اطلاعات حاکی است که حل همه پرونده ها در خاورمیانه و حوزه خلیج فارس به تفاهم و توافق ایران و آمریکا نیاز دارد که برخی نتیجه داده و آثار آن در عراق و لبنان دیده می شود.

این روزنامه لبنانی افزود: باراک اوباما با پذیرش اینکه آمریکا در مرحله منزوی کردن ایران شکست خورده است، کنترل مهار دوگانه ایران و عربستان و همپیمان دیگر خود در منطقه خلیج فارس را در پیش گرفت اما اکنون کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می گویند می ترسند آمریکا در آینده به نزدیک شدن بیشتر به ایران اهمیت بیشتری بدهد.

الاخبارخاطرنشان کرد: جان کری وزیر خارجه آمریکا از قلب بیروت یک پیام مکتوب را قرائت کرد و از ایران وحزب الله و روسیه خواست تا برای حل بحران سوریه کمک کنند و این تحول بزرگی بود نه یک حادثه گذرا بویژه اینکه بعداز انتخابات ریاست جمهوری سوریه صورت گرفت و از آنجا که این پیام مکتوب بود شرکای واشنگتن در لبنان نمی توانند بگویند که این یک خطای لفظی بود.

این روزنامه لبنانی همچنین تصریح کرد: نصیحت آمریکایی ها و روس ها به عربستان سعودی برای نزدیک شدن به ایران و دعوت ریاض از « محمد جواد ظریف، سفر شیخ « صباح الاحمد الجابر» امیر کویت به تهران ، دیدارهای وزیران خارجه ایران وامارات ، افزایش حجم تبادل تجاری دو کشور به 16 میلیارد دلار فقط در سال 2013، گرایش و تمایل زیاد قطر برای ارتباط با تهران، سفر معاون وزیر خارجه ایران به یمن و دیدارش با « خالد مشعل» رییس دفتر سیاسی حماس در دوحه قطر، سفر مقامات ترکیه به تهران و دیدار روحانی از آنکارا، تداوم مذاکرات بین ایران گروه 1+5 ، مذاکرات مستقیم تهران و واشنگتن ، پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه و انتخابات موفق عراق همه اینها اموری گذرا نیستند که بتوان براحتی از کنار آنها گذشت.

الاخبار خاطرنشان کرد: دعوت ژنرال « عبدالفتاح السیسی» از « حسن روحانی » رییس جمهوری اسلامی ایران برای سفر به قاهره به منظور شرکت در مراسم تحلیف او به عنوان رییس جمهوری بسیار مهم بود بویژه اینکه گفته می شود مذاکراتی شروع شده تا سطح روابط تهران وقاهره افزایش یابد ، افزایش سفر گردشگران خارجی و هیات های ارشد دیپلماتیک و اقتصادی اروپایی به ایران ، توقف قطار تحریم ها ، احتمال توافق ایران و امریکا در خصوص سوریه بشدت مخالفان نظام سوریه را نگران و هراسان کرده است هم اموری گذرا نیستند.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه «اکنون توافق ایران و گروه 1+5 در آخرین مراحل قرار دارد»، تصریح کرد: اکنون آیا می توان به گشایش در پرونده های مهم منطقه از جمله سوریه، عراق ، لبنان، یمن ، بحرین ، روابط ایران و عربستان ، مبارزه با تروریسم فکر کرد؟ ، بطور اکید بله اما قطعا موانعی وجود دارد که برخی با تاخیر به نتیجه خواهد رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین