کد خبر: ۲۴۷۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶

ارایه تسهیلات به داوطلبان استثنایی در آزمون سراسری سال 93

مشاور عالی رییس سازمان سنجش آموزش کشور از ارایه تسهیلات به داوطلبان نابینای مطلق، کم بینا، ناشنوای مطلق، کم شنوا و معلولین جسمی و حرکتی در آزمون سراسری سال 93 خبرداد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حسین توکلی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: این تسهیلات برای آن دسته از داوطلبانی در نظر گرفته می شود که نابینای مطلق، کم بینا، ناشنوای مطلق یا معلول جسمی و حرکتی بودن آنها به تایید سازمان بهزیستی رسیده باشد و این افراد گواهی آن را به سازمان سنجش آموزش کشور تحویل داده و در بند 22 تقاضانامه الکترونیکی ثبت نام برحسب مورد، معلولیت خود را مشخص کرده باشند.

مشاور عالی رییس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: در آزمون سراسری سال 93 به استناد علامت گذاری این دسته از داوطلبان در بند 22 تقاضانامه الکترونیکی ثبت نام، تعداد یک هزار و 806 داوطلب در ردیف داوطلبان یاد شده قرار گرفته اند که از میان آنها881 نفر زن و 925 نفر مرد هستند.

از یک هزار و 806 داوطلب استثنایی آزمون سراسری سال 93، 277 نفر نابینای مطلق، 346 نفر کم بینا، 98 نفر ناشنوای مطلق، 182 نفر کم شنوا و 903 نفر معلول جسمی و حرکتی هستند.

توکلی با بیان اینکه حوزه این قبیل از داوطلبان در شهرستان تهران در دانشکده علوم توانبخشی خواهد بود، گفت: حوزه داوطلبان مذکور در هریک از گروه های آزمایشی پنج گانه در هر یک از شهرهای برگزاری آزمون، مجزا از حوزه امتحانی سایر داوطلبان تعیین شده است. 

وی افزود: سازمان بهزیستی کشور و سازمان آموزش و پرورش استثنایی در تامین مراقبین ذی صلاح با نمایندگان مجری آزمون همکاری لازم را مبذول خواهند داشت.

مشاور عالی رییس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد به منظور فراهم آوردن تسهیلات لازم برای پاسخگویی به سوالات برای داوطلبان نابینایان مطلق، کم بینا، ناشنوای مطلق، کم شنوا و معلولین جسمی و حرکتی ترتیبی اتخاذ شده که علاوه بر در نظر گرفتن منشی که به زبان عربی و زبان انگلسی آشنا باشد، برای این دسته از عزیزیان سوالات برخی از دروس به شرحی که گفته خواهد شد به خط بریل تدوین شده است.

به گفته توکلی تمامی سوالات دروس زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی مندرج (دفترچه شماره1) برای تمامی داوطلبان گروه های آزمایشی پنج گانه، به خط بریل تنظیم شده است؛ همچنین تمامی سوالات دروس ریاضی، اقتصاد، زبان و ادبیات فارسی، عربی، تاریخ، جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق در دفترچه شماره 2 آزمون اختصاصی برای داوطلبان گروه علوم انسانی نیز به خط بریل است.

مشاور عالی رییس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: سوالات درس انگلیسی برای داوطلبان گروه زبان های خارجی به خط بریل است و می توان گفت که سوالات آزمون عمومی و اختصاصی آنها به خط بریل است ولی سوالات آزمون عمومی سایر داوطلبان به خط بریل خواهد بود.

وی توضیح داد از آنجایی که ممکن است عارضه نابینایی در بزرگسالی برای برخی از داوطلبان نابینای مطلق به وجود آمده باشد، دفترچه سوالات عادی نیز در اختیار این دسته از داوطلبان قرار داده خواهد شد تا در صورتی که به خط بریل تسلط نداشتند، براساس دستور العمل ها توسط منشی برای آنها قرائت شود.

توکلی افزود: داوطلبان نابینای مطلق گروه علوم انسانی آزمون سراسری سال 93 در مجموع 75.09 درصد و داوطلبان نابینای مطلق گروه زبان های خارجی نیز 15.88 درصد از یک هزار و 806 داوطلب امسال هستند؛ به عبارت دیگر 90.97 درصد از این قبیل داوطلبان در این دو گروه آزمایشی در آزمون سراسری سال 93 ثبت نام کرده اند و تمامی سوالات دفترچه شماره 1 و شماره 2 آنها به خط بریل است.

به گفته وی، به منظور افزایش کیفیت آزمون سراسری ترتیبی اتحاذ شده تا فواصل صندلی داوطلبان از یکدیگر، برای آن دسته از داوطلبانی که نیاز به منشی دارند، به گونه ای تنظیم شود که قرائت سوالات توسط منشی مربوط، اختلالی در آزمون سایر داوطلبان ایجاد نکند.

توکلی درباره مدت زمان امتحان برای داوطلبان نابینای مطلق، کم شنوا و معلولیت های خاص تصریح کرد: زمان پاسخ دهی به سوالات دروس ریاضیات، فیزیک، فیزیک مکانیک و شیمی 1.5 برابر زمان لازم هریک از این دروس در آزمون سراسری است؛ زمان لازم برای پاسخ دهی به سایر سوالات اعم از عمومی و اختصاصی نیز 1.3 برابر زمان هریک از این دروس در آزمون دروس دیگر است.

مشاور عالی رییس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین درباره سهمیه های این داوطلبین نیز گفت: به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر براساس مصوبات مربوط، تمامی داوطلبان نابینای مطلق، کم بینا، ناشنوای مطلق، کم شنوا و معلولین جسمی و حرکتی، در هریک از سهمیه های مناطق یک و دو در گزینش نهایی با مناطق 2 و 3 پذیرش می شوند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین