کد خبر: ۲۴۷۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸

بیماری آفریقایی میهمان ناخوانده دامداران ایرانی

بیماری "لمپی اسکین" که نوعی بیماری پوستی است و به سرعت در میان دام ها بویژه گاو منتشر می شود. این بیماری که پیشتر تنها در کشورهای آفریقایی مشاهده می شد، چند روزی است که میهمان ناخوانده منطقه شمالغرب کشورمان شده و در دو روز گذشته علاوه بر استان های آذربایجان‌ غربی،‌ ایلام،‌ کردستان و کرمانشاه، نمونه هایی از شیوع ویروس این بیماری دامی در برخی دامداری های آذربایجان شرقی نیز گزارش و تایید شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  در چند روز گذشته بیماری "لمپی اسکین" که نوعی بیماری پوستی ویروسی است و با سرعت بالا منتشر شده و به واسطه کاهش تولیدات دامی، ضایعات پوستی و تلفات در جمعیت گاوی خسارت‌های اقتصادی سنگینی را موجب می شود، برای نخستین بار در تعدادی از دامداری‌ها و روستاهای چند استان غربی کشور، گزارش و مورد تایید آزمایشگاهی قرار گرفته است.

به گزارش مهر، در روزهای گذشته گزارش های شیوع این بیماری که مختص دام بوده و قابل انتقال به انسان نیست و زمانی تنها محدود به قاره آفریقا بوده و در سال‌های اخیر در کشورهایی چون مصر، اردن، لبنان، فلسطین، عمان،‌ عراق و ترکیه بروز کرده، در تعدادی از دامداری‌ها و روستاهای استان ‌های آذربایجان‌ غربی،‌ ایلام،‌ کردستان و کرمانشاه از سوی آزمایشگاه های دام و طیور تایید شده است.

بیماری "لمپی اسکین" یک نوع بیماری ویروسی است که تب، ریزش آب از چشم‌ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر و ظهور ندول‌های جلدی و ضایعات پوستی به شکل برجستگی‌های دانه مانند از علایم اصلی ابتلای دام به آن است که گاهی تمامی بدن دام را نیز می پوشاند.

این بیماری درمان ندارد و باتوجه به اینکه در کشور ما غیربومی است و گاو و گوساله‌ها را در تمامی سنین در گیر می‌کند، ممکن است باعث تلفات زیادی نیز شود و با توجه به اینکه پشه‌ و مگس در انتقال آن به شکل مکانیکی نقش مهمی دارند، کنترل این حشرات از طریق سم پاشی و سایر اقدامات برای بهسازی محیط دامداری در پیشگیری از بیماری لمپی اسکین موثر خواهد بود.



تعطیلی بازارهای خرید و فروش و ممنوعیت نقل و انتقال گاو در آذربایجان شرقی

با توجه به دریافت برخی گزارش ها مبنی بر مشاهده احشام مبتلا به این بیماری در آذربایجان شرقی، جلسه ویژه کمیته مقابله با بیماری لمپی اسکین استان تشکیل و در آن مقرر شد تا بازارهای خرید و فروش گاو تا اطلاع بعدی در آذربایجان شرقی تعطیل و نقل و انتقال این حیوان در آذربایجان شرقی ممنوع شود.

در این جلسه ویژه که با حضور مسوولان استانداری، دامپزشکی و ستاد حوادث غیرمترقبه آذربایجان شرقی برگزار شد، معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: برای مقابله با شیوع این بیماری در سطح دامداری های استان، اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی ملزم شد تا با بهره گیری از کمک های نهادهایی چون بهداشت محیط، هلال احمر و بسیج، نسبت به انجام واکسیناسیون جمعیت دامی، سم پاشی و نیز ضد عفونی تمام مناطق آلوده استان اقدام کند.

سعید شبستری خیابانی همچنین با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته برای تامین هزینه های مورد نیاز جهت مقابله با بیماری لمپی اسکین اظهار داشت: از معاونت برنامه ریزی استانداری و نیز ستاد حوادث غیرمترقبه آذربایجان شرقی خواسته شده تا برای جبران خسارات ناشی از شیوع این بیماری، هزینه ها و اعتبار مورد نیاز برای تهیه واکسن و سم را تامین کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم همراهی و همکاری دامداران و صاحبان احشام روستایی برای مقابله با بیماری پوستی گاو و جلوگیری از شیوع آن که در صورت عدم پیشگیری به موقع منجر به خسارات اقتصادی جدی خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به انتشار سریع این بیماری دامداران باید با واحدهای اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی همکاری کامل را داشته باشند تا از بروز خسارت های جدی بدلیل شیوع بیماری جلوگیری شود.

شبستری خیابانی خاطر نشان شد: بیمه دام از سوی دامداران و صاحبان احشام روستایی برای جبران خسارت های احتمالی ضروری است که البته دامداران می توانند با مراجعه به واحدهای دامپزشکی استان و گذراندن دوره های آموزشی برای مقابله با بیماری لمپی اسکین تا حد امکان از بروز این خسارت ها جلوگیری کنند.

ویروس لمپی اسکین از مرزهای غربی و ترکیه و عراق وارد کشور شده است

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز در جلسه ویژه کمیته مقابله با بیماری لمپی اسکین استان گفت: ویروس این بیماری از طریق مرزهای غربی و کشورهایی چون عراق و ترکیه وارد برخی استان های واقع در این مناطق شده و تا کنون نمونه هایی از ابتلاء دام های ایرانی به این ویروس در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه گزارش و از سوی آزمایشگاه های دامپزشکی نیز تائید شده اند.

بهراد زندیه در ادامه با اشاره به ویژگی های این بیماری خاطر نشان شد: بیماری لمپی اسکین نوعی بیماری عفونی است که از کشورهای آفریقایی به آسیا و در نتیجه کشور ما وارد شده و در پوست گاو، گاو میش و گوساله مشاهده می شود و بدلیل سرعت انشار بالا می تواند موجب خسارات سنگینی به دامداران شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به آغاز واکسیناسیون گاوهای دانداران در مناطق آلوده آذربایجان شرقی تصریح کرد: دوشنبه شش گاو آلوده به ویروس لمپی اسکین در شهرستان عجب شیر شناسایی و نسبه به کشتار آنها اقدام شد و علاوه بر آن روز گذشته نیز مجدداً گزارش هایی مبنی بر مشاهده این بیماری در شهرستان های عجب شیر و ملکان دریافت شده که این موارد نیز در حال پیگیری است.



حشراتی چون پشه و مگس عوامل اصلی انتشار مکانیکی ویروس لمپی اسکین

وی با بیان اینکه انتقال عامل بیماری علاوه بر تماس با گاوهای بیمار و محصولات خام دامی آلوده به ویروس، از طریق گزش حشراتی چون پشه و مگس به طور مکانیکی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: با توجه به این موضوع و نیز به دلیل شرایط آب و هوایی فعلی، وزش بادهای شدید در روزهای اخیر و دمای هوای مناسب تکثیر و فعالیت حشرات ناقل ، بسیج امکانات در قالب اکیپ‌ های واکنش سریع در سطح استان‌های درگیر، برای جلوگیری از گسترش بیماری و خاموش کردن آن در کانون‌های اولیه ضروری است.

زندیه از دامداران خواست: ضمن بیمه کردن دام‌ های خود برای استفاده از تسهیلات در پرداخت غرامت در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری در گاوها، اعم از تب همراه با ضایعات پوستی غیرمعمول ضمن تشدید عملیات ضدعفونی و سمپاشی جایگاه‌های دام جهت مبارزه با حشرات ناقل مراتب را به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی و از طریق شماره تلفن 1512 گزارش دهند تا در اسرع وقت اقدامات لازم صورت گرفته و نیز از هرگونه نقل و انتقال گاوها بدون مجوز دامپزشکی خودداری کنند.

وی در پایان خاطرنشان شد: بیماری لمپی اسکین که انتشار سریع مهمترین مشخصه آن بشمار می رود، یک بیماری عفونی دامی است و به انسان سرایت نمی کند و از این نظر نباید نگرانی خاصی میان مردم وجود داشته باشد هر چند که رعایت اصول بهداشتی برای کنترل و ریشه کنی هر چه سریعتر این بیماری ضروری است.

در پایان ذکر دوباره ابن نکته حائز اهمیت خواهد بود که رعایت موازین بهداشتی و کنترل تردد افراد و وسایل نقلیه به دامداری ها و عدم نقل و انتقال دام بدون مجوز دامپزشکی از مهمترین عوامل پیشگیری از بیماری لمپی اسکین محسوب می‌شود، لذا دامداران باید در صورت مشاهده هر یک از علایم ذکر شده بیماری در گاوهای خود، مراتب را به نزدیکترین واحد دامپزشکی گزارش کرده و از هر گونه نقل و انتقال بدون مجوز دام‌ها خودداری کنند چرا که بر اساس تجارب حاصل از نمونه های پیشین شیوع این بیماری، ویروس لمپی اسکین می تواند در کوتاهترین زمان بالاترین خسارت های اقتصادی را بواسطه آلوده کردن سریع گاوها به دامداران وارد کند.

-------------------------
گزارش از: حسن عبداللهی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین