کد خبر: ۲۴۷۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷

شمس‌الواعظین: داعش کوچکتر از آنست که ایران را تهدید کند

ماشاءالله شمس‌الواعظین، کارشناسان خاورمیانه و جهان عرب و روزنامه‌نگار، در صفحه فیسبوک خود در مطلبی با عنوان «تحولات ناگهانی عراق و خطر داعش» به بررسی روند اتفاقات عراق پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این روزنامه‌نگار در ادامه تحلیل خود نوشت: روز سه شنبه خبر فوری از شمال عراق همه کشورهای همسایه این کشور را غافلگیر و نگران کرد: نیروهای داعش سومین شهر بزرگ عراق را به تصرف خود درآوردند. خبر البته شوک آور بود. برای همگان. طی دو روز گذشته خبرهای دیگری به خبر فوق افزوده شد: نیروهای داعش شهرهای سامرا و… را نیز به تصرف خود درآوردند.

من در همین دو روز گذشته تماس های زیادی از هموطنانم داشتم که با نگرانی از گسترش دامنه عملیات داعش سخن می گفتند. حتی برخی گفتند در وایبر و… شایع شده که داعش به نزدیکی مرز کشورمان در خانقین رسید. از اینرو لازم دیدم دوستان فیس بوکی ام را در جریان اطلاعاتم و تحلیلم در مورد تحولات ناگهانی عراق قرار دهم:

توضیح ضروری: داعش نام کوتاه شده "دولت” "اسلامی” "عراق”و "شام”(نام تاریخی سوریه) است.این گروه عمر کوتاهی دارد و به القاعده مرتبط بود اما پس از بروز اختلافات با دیگر شاخه های وابسته به القاعده مانند جبهةالنصرة و التوحید در جریان بحران سوریه از فرامین ایمن الظواهری رهبر القاعده مبنی بر مصالحه با دیگر شاخه های ستیزه جو در سوریه مجددا به عراق بازگشت و در استان نینوا و صلاح الدین این کشور متمرکز شد.

از سوی دیگر شهر موصل به لحاظ وسعت و جمعیت سومین شهر عراق است. جمعیتی در حدود ۲/۵ میلیون دارد و به مرزهای مورد اختلاف حکومت مرکزی عراق و اقلیم کردستان این کشور نزدیک است. دو لشکر ارتش عراق در این شهر مستقر است و یک پایگاه هوایی نیز در فرودگاه این شهر وجود دارد. پرسش های گوناگونی در مورد چگونگی سقوط این شهر و فروپاشی منظومه امنیتی و نظامی موصل وجود دارد. من تا لحظه نگارش این مطلب می توانم به یقین بگویم که داعش با تکیه بر نیروهای ذاتی خود این شهر را تصرف نکرده است بلکه در درون این شهر و در صفوف نیروهای امنیتی و نظامی موقعیتی فرصت ساز داشته و با تکیه بر این موقعیت توانست همه را غافلگیر کند. ضمنا از مدتها قبل نیروهای بعثی عراق در صفوف داعش رخنه کرده و کار آموزش نظامی واحدهای وابسته به آن را به عهده داشته است.

اما نکته بسیار مهم در زمینه عملیات داعش در موصل عراق این بوده وهست که آدم های متخصص در جنگ روانی و ایجاد شوک بسیار قوی در صفوف حریف و افکار عمومی کمک زیادی به این نیرو کرده است. چرا؟ برای اینکه موفق شد طی چند ساعت شوک های روانی بسیار زیاد و در عین حال دروغین را به جبهه حریف و افکار عمومی وارد کند و من متاسفم که بسیاری از سایت های خبری کشورمان به دام این شوک های روانی افتادند و از ساعات اولیه روز چهارشنبه به صورت پیوسته خبرهای نادرست را مخابره کردند: داعش به ۱۰۰ کیلومتری کربلا رسید. سامرا در آستانه سقوط قرارگرفت. داعش در آستانه ورود به بغداد. داعش به مرز ایران در خانقین نزدیک شد و از این قبیل خبرها. حتی بسیاری از خانواده ها در غرب کشورمان نگران شدند. من به یکی از دوستانم در غرب کشور گفتم که داعش یک نیروی تروریستی است که قادر به گسترش عملیات به صورت افقی و زمینی به لحاظ فقدان پیوستگی جغرافیایی اش و نداشتن عمق استراتژیک و راه های مواصلاتی و نداشتن پوشش هوایی نیست و کافی است یک واحد ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماموریت پیدا کنند که این نیرو را قلع و قمع کنند خواهید دید که ظرف چند روز اوضاع به حالت عادی بازخواهد گشت و داعش این نکته را می داند و به مرزهای ایران نزدیک نخواهد شد. اما همین داعش موفق شده با یک پوشش شایعه شوک آور حتی هموطنان ساکن مرزهای غرب کشور را نگران کند. اما من به سهم خود و با اطلاع از کم و کیف اقدامات نیروهایی از این دست به هموطنانم بویژه در غرب کشور اطمینان می دهم که داعش بسیار کوچکتر از آنست که مرزهای کشورمان را تهدید کند. البته نیروهای ما بویژه دلاوران مرزبان باید هوشیاری خود را برای برخورد به موقع با هر دسیسه احتمالی حفظ کنند، زیرا همین موصل عراق در درجه اول در اثر سهل انگاری واحدهای حافظ امنیت سقوط کرد.

اکنون عراق با یک چالش بزرگ ملی مواجه شده است که اگر دیر بجنبد آشکار نیست اوضاع به کدام سو پیش خواهد رفت. خوشبختانه مرجع عالی شیعه عراق علامه سیستانی طی اطلاعیه ای از ضرورت سرعت عمل واحدهای نظامی و همه قوای مردمی سخن به میان آورد. امروز پنجشنبه پارلمان عراق قرار است به تقاضای نوری المالکی نخست وزیر این کشور مبنی بر اعلام حالت فوق العاده در کشور رسیدگی کند. در میان کشورهای منطقه نیز کشورمان واکنش سریعی از خود نشان داد ودر مورد خطر نفوذ داعش هشدار داد.

عراق پس از پاکسازی موصل از وجود تروریست ها باید در مورد نحوه مدیریت وساختار نیروهای مسلح خود تجدید نظر کند چون فروپاشی دو لشکر نظامی مستقر در موصل با هیچ محاسبه ساده نظامی قابل توجیه نیست. بویژه آنکه واحدهای داعش بدون هیچ مقاومتی از سوی ارتش موفق به تصرف این شهر شده است.

به همکاران خودم در عرصه رسانه ها می گویم که به دام منظومه شایعه در انتقال و تدوین خبرهای چند روز آینده عراق نیفتند و به لحاظ حرفه ای از کانال های متعدد برای دستیابی به صحت خبر استفاده کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین