کد خبر: ۲۴۸۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴

تکذیب ورود گردان‌های ایرانی به عراق/ عادی‌سازی پروازهای زوار از فردا

یک دیپلمات ایرانی در عراق ضمن تکذیب خبر ورود گردان های ایرانی به عراق اظهار داشت: احتمالا با عادی‌تر شدن شرایط، پروازهای زوار از فردا به حالت عادی بازخواهد گشت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: یک دیپلمات آگاه ایرانی در عراق در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تحولات اخیر عراق و وضعیت استان های این کشور برای عزیمت زوار گفت: استان های کربلا و نجف کاملا امن هستند و در کاظمین نیز امنیت برقرار است.

وی افزود: با وجود حمله هفته گذشته به سامرا اکنون امنیت در این شهر برقرار است البته در سامرا از سال گذشته تاکنون زوار ایرانی به طور رسمی حضور نداشته اند و سفر زوار به کربلا، نجف و کاظمین است. گاهی‌اوقات بعضی افراد عادی برای سفر به سامرا ویزا می گرفتند.

وی تاکید کرد: چند روز پیش نیز اعلام کردیم که مردم حتما به سامرا سفر نکنند چراکه سنی نشین است و ممکن است ناامنی هایی ایجاد شود.

وی افزود: در کاظمین نیز منع ساعت رفت و آمد از 10 شب تا 5 صبح به دلیل امنیت بیشتر وجود دارد که در غیر این ساعت ها رفت و آمد به آنجا مانعی ندارد.

این دیپلمات تصریح کرد: برای ما حفظ جان هر ایرانی زائر مهم است تا دولت عراق به یک برنامه ریزی جدی برسد، به یکی دو روز زمان نیاز دارد، به همین دلیل نیز سازمان حج و زیارت پروازها را به مدت دو روز لغو کرد و پروازهای بغداد نیز به نجف منتقل شد. احتمالا از فردا شرایط عادی می شود و پروازها در صورتی که در ساعت های منع رفت و آمد نباشد، صورت می گیرد. فرودگاه بغداد باز است و پروازهای خارجی انجام می شود.

این دیپلمات آگاه درباره اینکه آیا عراق از ایران کمک خواسته و ایران کمک های خود را به عراق منتقل کرده است، گفت: تمام کشورهایی که رابطه دوستانه دارند چه کشورهای غربی و چه روسیه و چین این اقدام داعش را محکوم کردند. آقای روحانی روز گذشته با نخست وزیر عراق تماس تلفنی داشتند و سه روز پیش نیز آقای ظریف با آقای هوشیاری تماس گرفتند و وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز گذشته تحرکات دیپلماتیکی در این باره در گفتگو با همتایان خود و سازمان ملل داشتند که نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران به شدت با کشور دوست و برادر که دارای رابطه استراتژی هستند، همدردی می کند.

وی تاکید کرد: ما تلاش های سیاسی خود را برای کاهش عملیات تروریستی انجام می دهیم. در سطح داخلی نیز تلاش ها برای جمع کردن اطراف سیاسی توسط خود عراقی ها انجام می شود و هر جا نیاز به کمک سیاسی جمهوری اسلامی باشد، دریغ نمی شود.

این دیپلمات آگاه بیان کرد: در عراق شرایط بعد از شوک اولیه که از هفته پیش آغاز شد و موصل به اشغال درآمد، وارونه شد. کم کم اقدامات تروریستی متوقف می شود، همکاری های داخلی در حال شکل گیری است و در روزهای آینده حتما خبرهای متفاوتی را خواهید شنید.

وی در این باره که آیا نیروهای نظامی آمریکایی پس از درخواست کمک عراق از آمریکا وارد این کشور شده‌اند، گفت: هیچ چیز رسمی مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی وارد عراق شوند، نشنیده ایم البته عراق و آمریکا همکاری های امنیتی و نظامی دارند و ممکن است در این چارچوب عراق از آمریکا کمک بخواهد.

این دیپلمات آگاه در این باره که سازمان ملل چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: سازمان ملل پس از سقوط صدام دفتری بنام یونامی که مربوط به اقدامات سازمان ملل در امور عراق است، در این کشور دارد که این دفتر دارای رئیسی است که از سوی دبیرکل سازمان ملل تعیین می شود و اقدامات مربوط به کمک های سازمان ملل به عراق را مورد رسیدگی قرار می دهد.

وی درباره خبر منتشر شده در رسانه های آمریکایی مبنی بر ورود سه گردان ایرانی به عراق ضمن تکذیب این خبر گفت: ما تنها خبرهایی که رسما از طرف دولت ها و مقامات انتشار یابد را تایید می کنیم، در حال حاضر و در شرایط کنونی شایعات بسیاری در رسانه ها منتشر می شود که قابل استناد نیست.

این دیپلمات آگاه در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاسی و روابط دو جانبه تحرکات خود را انجام داده است و هماهنگی های لازم نیز صورت می گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین