کد خبر: ۲۴۸۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
در نخستین سالگرد حماسه سیاسی 24 خرداد:

روحانی: توافق نهایی با 1+5 از بزرگترین توافقات سیاسی در منطقه و جهان است

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه در صورت حسن نیت طرف مقابل در پنج هفته آینده می توانیم به توافق برسیم، گفت: توافق نهایی با 1+5 از بزرگترین توافقات سیاسی در سطح منطقه و جهان است که دشمنان جدی دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» در دومین کنفرانس مطبوعاتی خود به عنوان هفتمین رییس جمهوری اسلامی ایران همزمان با نخستین سالگرد حماسه سیاسی ملت ایران در ۲۴ خردادماه سال ۹۲ در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی و بین المللی افزود: توافق با 1+5 به نفع منطقه، جهان، توسعه و ایران است.



*** انتخابات 24 خرداد نه بزرگ به تندروهای خارج و داخل بود


رییس دولت یازدهم در بخش دیگری از این کنفرانس خبری با بیان اینکه انتخابات 24 خرداد 92 احیای اعتماد عمومی آن سرمایه بزرگ اجتماعی بود، گفت: انتخابات 24 خرداد ماه «نه » بزرگ به تندروهای خارج از کشور و افراطیون داخل کشور بود.

وی اضافه کرد: اولا مردم در این انتخابات به رای، نظر، عمل و حضورشان در یک انتخابات بسیار مهم و سرنوشت ساز اعتماد کردند.

وی تصریح کرد: مردم به نظام اعتماد کردند و اگر ملتی به نظام، صندوق آرا و دولت خودش اعتماد نداشته باشد و نداند سرنوشت رای او کجاست، از صبح زود پای صندوق رای نمی ایستد و بعد با لبخند رای خود را به صندوق بیندازد و حمد و شکر خدا به جای بیاورد و سپس منتظر بماند چه کسی از این صندوق به عنوان منتخب مردم انتخاب می شود.

رییس جمهوری با تاکید بر این که انتخابات 24 خرداد پیام مهمی برای افراطیون داشت، گفت: انتخابات 24 خردادماه «نه» بزرگ به تندرویان خارج از کشور و افراطیون داخل کشور بود.

روحانی افزود: در انتخابات 24 خرداد مردم فهیم و شریف ایران خواستند به دنیا اعلام کنند که فشار، تحریم و تهدید در مسیر اصلی مردم در آرمان های این ملت تاثیر نخواهد گذاشت.

وی ادامه داد: اگر بالاترین هدف تحریم کنندگان و تهدید کنندگان آن بود که مردم را از نظام جدا کنند ، مردم در 24 خرداد سال گذشته پای صندوق های رای اعلام کردند که از نظام و کشور جدا نخواهند شد.

مشروح کنفرانس خبری رییس جمهوری در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی به شرح زیر است:



***انتخابات 24 خردادماه، احیای اعتماد عمومی و سرمایه بزرگ اجتماعی بود

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس جمهوری در ابتدای سخنانش ضمن تبریک ایام باسعادت میلاد منجی عالم بشریت، حضرت مهدی (عج) که همه ما همه امیدواران جهان، منتظران آمدن آن مصلح و منجی و همه آنهایی که به دنیای آینده توام با عدالت و سعادت می اندیشند هستند، گفت: امیدوارم کشور و ملت ما مورد توجهات ویژه آن عزیز پشت پرده غیبت باشد.

روحانی همچنین 24 خرداد سالروز انتخابات شکوهمند و تاثیر گذار سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران را به محضر رهبر معظم انقلاب و ملت ایران تبریک گفت و افزود: نخستین سالگرد انتخابات شورای اسلامی شهر را نیز به همه آن عزیزان تبریک می گویم به خاطر بار مسوولیتی که برای اداره شهر ها و بخش های خود بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: در واقع انتخابات سال گذشته، احیای اعتماد عمومی ، سرمایه بزرگ اجتماعی بود؛ در این سرمایه اجتماعی نخست مردم به خودشان اعتماد کردند.

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: مردم به رای و نظر خودشان، به عمل و حضور خودشان در یک انتخابات بسیار مهم و سرنوشت ساز اعتماد کردند.

روحانی ادامه داد: دوم، مردم به نظام اعتماد کردند، اگر ملتی به نظام خودش به صندوق آرای خودش به دولت خودش اعتماد نداشته باشند و نداند سرنوشت رای آنها چیست و کجاست از صبح زود بلند نمی شدند در صف های طولانی رای بایستند و وقتی نوبتش می شود رای خود را در صندوق بیاندازد و بعد شکر و حمد خدا را به جا آورد و منتظر بماند تا از این صندوق چه فردی به عنوان منتخب مردم اعلام می شود.

وی خاطرنشان کرد: سوم این که مردم به راهی که منتخب مردم اعلام کرده بود اعتماد کردند؛ اکثریت مردمی که در پای صندوق رای، به راه تدبیر و امید و اعتدال و عقلانیت رای دادند به آن معنا بود که این راه را پذیرفته اند و معتقدند در شرایط کشور، منطقه و جهان تنها میانه روی و فاصله گرفتن از خشونت، مسیر را برای توسعه کشور، بهبود معیشت مردم و عزت بیشتر ملت بزرگ ایران تامین و تضمین می کند.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: در انتخابات 24 خرداد مردم فهیم و شریف ایران خواستند به دنیا اعلام کنند که فشار، تحریم و تهدید در مسیر اصلی مردم، در آرمان های این ملت تاثیر نخواهد گذاشت، اگر بالاترین هدف تحریم کنندگان و تهدیدکنندگان آن بود که مردم را از نظام جدا کنند، مردم در پای صندوق های رای اعلام کردند که ما از انقلاب، نظام، کشور و منافع کشورمان هرگز جدا نخواهیم شد و تحریم ها نمی تواند در اراده ملت بزرگی که سابقه تمدنی آن به هزاران سال بازمی گردد و از روز اول پیروزی انقلاب تا امروز ایستادگی کرده است از اهداف و آرمان های مقدسش بازدارد.

روحانی خاطرنشان کرد: انتخابات 24 خرداد پیام مهمی برای افراط داشت؛ افراطیون در خارج از کشور که فکر می کردند با فشار و تهدید ملتی را به زانو در می آورند و همچنین پیام به افراط گران داخل کشور که فکر می کردند طرفداران فراوانی دارند و می توانند راه افراط و خشونت را در کشور ادامه دهند.

وی همچنین پیام 24 خرداد را یک «نه» بزرگ به تندرویان خارجی و افراطیون داخلی دانست و گفت: پیام 24 خرداد به جهان این بود که ملت ما راه اعتدال ، راه آشتی ، راه صلح و دوستی ، تعامل با جهان و همچنین مسیر توسعه متوازن پایدار را برگزیده است.

رییس جمهوری ادامه داد: دراینجا لازم می دانم از رهبر معظم انقلاب به دلیل رهنمودهایشان برای شکوهمند برگزار شدن انتخابات 24 خرداد تشکر کنم، اگر رهنمودهای ایشان نبود و اعلام نکرده بودند که حتی آنهایی که از نظام و حکومت هم گله ای دارند اما به کشور علاقه مندند به پای صندوق رای بیایند و اگر نگفته بودند که این رای حق الناس است و اگر تصریح نکرده بودند که رهبری یک رای دارد و هیچ کس نمی داند آن رای تعلق به چه کسی خواهد داشت و اگر نگفته بودند که ما در پی یک حماسه سیاسی هستیم شاید چنین انتخابات شکوهمندی را ما تجربه نمی کردیم.

وی یادآور شد: هوشیاری و بیداری مردم ما، ارشادات رهبری همه دست به دست هم دادند و البته بالاتر از همه عنایت و لطف خداوند، توجهات حضرت ولیعصر(عج)، ملت بزرگ ما توانست پیروز انتخابات 24 خرداد 1392 باشد.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: این ملت در صحنه های بعدی هم بدون تردید، پیروز و موفق خواهد شد همه موانعی که دوستان نادان یا دشمنان پیش پای او گذاشته اند به کنار بزند و راه تعالی را طی کند و ادامه دهد.



***نهادهای ملی نباید کار حزبی انجام دهند


به گزارش ایرنا، پس از سخنان اولیه رییس جمهوری، خبرنگار روزنامه جمهوری نخستین خبرنگاری بود که سوالش را از دکتر روحانی مطرح کرد و پرسید: در بدو ثبت نام شما و پس از اینکه به عنوان رییس جمهوری انتخاب شدید، کارشناسان و متخصصان چالش های مختلفی برای شما پیش بینی می کردند، مصادیق برخی از این چالش ها به ویژه در حوزه اقتصادی کاملا مشخص بود، اما در حوزه سیاسی به ویژه سیاست داخلی نمی شد برای آن مصادیق مشخصی آن مطرح کرد و برشمرد.

این خبرنگار ادامه داد: به نظر می رسد متاسفانه همان چالش هایی که نمی شد برای آن مصادیق مشخصی در حوزه سیاسی تعیین کرد، اکنون گریبانگیر دولت شده است و برخی به دنبال این هستند که برای دولت شما حاشیه سازی کنند. برنامه شما برای اینکه دولت کمتر به دام این حاشیه ها بیفتد چیست؟

رییس جمهوری در پاسخ گفت: همانطور که دولت قبلا شاید چند بار اعلام کرده است، از نقد، به ویژه نقد سازنده استقبال می کنیم.

روحانی افزود: دولت دلش می خواهد هر کسی حرف می زند با شناسنامه حرف بزند. دلیل آن نیز این است که برخی از نهادها ملی هستند. نهادهای ملی نمی توانند کار حزبی انجام دهند و اپوزیسیون دولت باشند. کار نهادهای ملی تلاش و خدمت به کل ملت، کشور و جامعه است.

رییس دولت یازدهم اظهار داشت: دولت، قوه مقننه، قوه قضاییه، نیروهای مسلح، شهرداری ها، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، صدا و سیما و ... نهادهای عمومی و ملی هستند.



*** هر حزبی که به دنبال یک رسانه است، وزارت ارشاد به سرعت مجوز دهد

وی تصریح کرد: اما درباره احزاب و گروه ها به وزارت ارشاد توصیه می کنم هر حزب، جناح و هر گروهی که به دنبال یک رسانه است، به سرعت مجوز رسانه به آن داده شود تا مشخص شود این روزنامه، این سایت متعلق به این حزب و این گروه است، نقد می کند، حرف می زند یا حمایت می کند.



***کار رسانه حرفه ای با جنگ روانی کاملا متفاوت است

روحانی با تاکید بر اینکه نهادهای ملی نباید کار حزبی انجام دهند، توضیح داد: کار رسانه حرفه ای با جنگ روانی کاملا متفاوت است. لااقل خود من و همه ما می دانیم جنگ روانی و کار رسانه حرفه ای چیست؟

رییس دولت تدبیر و امید گفت: از همه عزیزان چه کسانی که حامی، منتقد هستند و حتی مخالفان دولت خواهش می کنم با روزنامه، سایت و هر ابزاری که دارند شناسنامه دار به نام حزب و گروهشان نقد و انتقاد کنند تا مبادا از پول بیت المال در مسیر دیگری استفاده نشود که این کار، خلاف است.

رییس جمهوری اظهار داشت: در مورد وضعیتی که طی یک سال گذشته ادامه داشت، به عنوان رییس جمهوری و مسوول اجرای قانون اساسی بعدها سخن خواهم کرد زیرا قانون اساسی وظیفه ای را بر عهده من گذاشته است.

وی با بیان اینکه این مقدمه ای بر پاسخ به سوال شما بود، ادامه داد: اینکه عده ای دولت را در بخش های مختلف به چالش می کشند، اگر واقعا این چالش به معنای آن است که می خواهد ابهامی روشن شود، خوب است اما اگر این بحث ها به معنای آن است که می خواهند نقد کنند و یک راه بهتری را پیش پای دولت بگذارند این هم خوب است.

روحانی گفت: اما اگر خدای نکرده، کسی دنبال این است که دولت را مشغول کند یا سنگ اندازی کند که حرکت ماشین دولت متوقف شود، همه پیاده شوند، آن سنگ را کنار جاده بیندازند و دوباره به کار خود ادامه دهند، آن کار شایسته نیست.



***دولت خود را به حاشیه ها مشغول نمی کند

وی تصریح کرد: دولت هم خود را مشغول نخواهد کرد، ما خیلی به حاشیه ها تکیه نمی کنیم و امیدواریم در متن وظیفه ای که قانون و قانون اساسی برای ما مشخص کرده در همان مسیر حرکت کنیم.

رییس جمهوری در این کنفرانس خبری از همه به دلیل صبوری در مقابل هجمه های زودهنگام که البته این هجمه ها پیامی دریافت نکردند، تشکر کرد.



***استانداران، فرمانداران یا بخشدارانی را که از چارچوب ها و برنامه های این دولت نیستند، تعویض کنند

روزنامه آرمان نیز در این نشست خبری سوال کرد که 10 ماه از فعالیت دولت یازدهم می گذرد و شاهد هستیم تنها 45 درصد فرمانداران تغییر کرده اند؛ آنها مسوولان اجرایی هستند که بایداهداف دولت را پیش ببرند، بعضا مشاهد شد که عملکرد آنها با سیاست های دولت تدبیر و امید هماهنگی ندارد آیا تغییر نکردن سایر فرماندارن تاکتیک دولت است یا عملکردی برای جلوگیری از فشار مجلس؟

رییس جمهوری نیز پاسخ داد: آنچه که دولت در پی آن هست این که همه آنهایی که مسوولیت اجرایی در استان ها و شهرستان ها و بخش ها برعهده دارند ،خودشان را مجری استراتژی های اجرایی و متعهد به چارچوب هایی که دولت تعیین می کند، بدانند، اگر کسی هست که عمل، کمک و به وظیفه قانونی خودش عمل کند. اگر دولت بر اعتدال اصرار می کند به دلیل آرا و رای مردم است و اگر اصرار می کند بر عقلانیت و خرد جمعی براین مبناست که مردم بر این مبانی و به خاطر همین شعار ها به این دولت رای دادند.

وی یادآور شد که نسبت به همه دولت های گذشته تغییرات این دولت کمتر از همه است.

وی اضافه کرد:قرار ما به همه استانداران این بوده که مبنا شایسته سالاری است و اصلی که برای ما مهم است این است فردی که کار را برعهده می گیرد، بتواند به خوبی به مردم خدمت کند، میانه رو باشد افراطی این طرف یا آن طرف نباشد اینکه به چه جناحی متنسب هست خیلی از نظر این دولت اهمیت ندارد چون شما زیر سقف هیات دولت هم می بینید همان هایی که به عنوان وزرا و معاونین دورهم نشسته اند از هر حزب و جناحی هستند ، ما نمونه ای در این دولت داریم.

وی ادامه داد: البته بعضی ها همیشه معتقد بودند که چنین دولتی موفق نیست و دولت ترکیبی ناموفق است و دولت باید یکدست باشد.هیچ وقت چون عقیده نداشتم

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: این عقیده را نداشتم و هر جا هم کار می کردم، معتقدم در این 10 ماه که از دولت گذشته از این نظر پیشیمان نیستم اصلا ترکیبی از جناحهای مختلف داریم .

روحانی همچنین گفت: در عین حال من به استانداران توصیه می کنم مواردی از فرمانداران یا بخشداران مجری وجود دارند که از چارچوب ها و برنامه های این دولت نیستند یا شایستگی لازم را ندارد برای تعویض و یا تغییر آنها اقدام کنند.



*** تلاش دولت برای اختصاص تسهیلات بانکی ارزان به بخش تولید

به گزارش ایرنا، خبرنگار خبرگزاری فارس نظر رییس جمهوری را درباره پرداخت سهم تولید از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها جویا شد و پرسید: با توجه به عدم تفکیک نیازمندان از غیرنیازمندان و امکان تکرار مشکل کسری اعتبار در اجرای این قانون، دولت چقدر از اعتبارات 10 هزار میلیارد تومانی بخش تولید را پرداخت کرده است؟

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال، توجه به بخش تولید برای رشد اقتصادی و اشتغال را یکی از اهداف مهم دولت عنوان کرد و افزود: در بحث یارانه ها بخشی از درآمد یارانه ای دولت به بخش تولید اختصاص خواهد یافت که حداقل بخشی از آن 10 هزاری که مورد نظر شماست به تولید برق اختصاص یافته است.

روحانی با بیان اینکه رقم دقیق اختصاص سهم تولید از هدفمندی یارانه ها تا پایان سال مشخص نیست، خاطر نشان کرد: حتما دولت بخشی از درآمد هدفمندی را به تولید اختصاص می دهد.

رییس دولت تدبیر و امید با یادآوری این که دولت برای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اولویت هایی نظیر سلامت، امنیت غذایی، محیط زیست و حمل و نقل را در نظر گرفته است، توضیح داد: یک موضوع مهم سلامت است که بخش بزرگی از درآمد یارانه ای دولت به این بخش اختصاص می یابد.

روحانی هدف دولت از توجه به بخش سلامت را کاهش نگرانی های مردم در پرداخت هزینه سلامت و درمان دانست و اظهار داشت: تا به امروز قدم های مهمی در این زمینه برداشته شده است و دولت بیمه را همگانی کرد و برای همه آنهایی که صاحب دفترچه بیمه نبودند، دفترچه بیمه صادر کرد.

رییس جمهوری افزود: در بیمارستان های دولتی تسهیلات فراوانی به مردم داده می شود، تعداد داروهای مشمول بیمه توسعه یافته و همچنین در حال توسعه است ضمن این که بیماران صعب العلاج تحت پوشش هستند.

روحانی ادامه داد: در بخش سلامت دولت کمک زیادی کرده است به نحوی که وقتی کسی وارد بیمارستان می شود، پولی که باید برای بستری شدن پرداخت کند 10 درصد و در روستاها 5 درصد است که پرداخت آن برای مردم قابل تحمل است.

رییس جمهوری در عین حال با یادآوری این که این کار بار مالی سنگینی بر دوش دولت گذاشته شده است، اظهار داشت: دولت فکر می کند این کار ضروری است تا مردم بتوانند در نظام سلامت آسودگی داشته باشند.

روحانی تامین امنیت غذایی مردم، محیط زیست و حمل و نقل عمومی را از دیگر بخش هایی برشمرد که دولت بابت آنها یارانه اختصاص می دهد.

وی در عین حال با تاکید بر این که بخشی از درآمد هدفمندی یارانه ها به بخش تولید اختصاص می یابد، اظهار داشت: برای حل مشکل بخش تولید دو جلسه در شورای هماهنگی اقتصادی برگزار کردیم.

روحانی با یادآوری این که مشکل عمده و نیاز اولیه بخش تولید، سرمایه در گردش است تا بتواند حرکت کند و متحول شود، گفت: برای حل مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مشکلاتی در بانک ها داریم و از این رو جلساتی با بانک ها برگزار می کنیم تا راه حلی برای آن پیدا کنیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: از ابتدا گفتیم که سهم بخش تولید را صرف سرمایه در گردش و پرداخت تسهیلات بانکی می شود یعنی بخشی از سود تسهیلات را دولت متقبل شود تا این تسهیلات با سود کمتری در اختیار تولید قرار گیرد.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در حد توان درآمدی برای حمایت از تولید تلاش می کنیم.



***امیدوارم منشور حقوق شهروندی تا پایان یکساله دولت منتشر شود


به گزارش ایرنا، خبرنگار اعتماد از رییس جمهوری پرسید: یکی از وعده های جنابعالی اعاده حقوق شهروندی بوده و هست و در این زمینه بحث نوشتن منشور حقوق شهروندی آغاز شده است، الان به جاست بگویید این منشور حقوق شهروندی در چه مرحله ای قرار دارد؟ آیا این منشور ضمانت اجرایی خواهد داشت؟ آیا دولت برای این منشور راهکارهای اجرایی هم در نظر گرفته است؟ علاوه بر آن، این پرسش مطرح است که با توجه به این که بخشی از نقض حقوق شهروندی در جاهایی از خارج از دولت انجام می شود، دولت برای پایان دادن به این وضعیت چه اقدامی انجام می دهد.

خبرنگار اعتماد همچنین گفت: یکی از همکاران رسانه ما خانم «صبا آذرپیک» مدتی است که در بازداشت بسر می برد از شما تقاضا داریم وضعیت ایشان را پیگیری کنید و خانواده ایشان را از نگرانی دربیاورید.

رییس جمهوری پاسخ داد: موضوع حقوق شهروندی از قول هایی بود که من در دوران تبلیغات انتخاباتی ام به مردم وعده داده بودم و گفتم که بعد از انتخاب، منشوری را تحت عنوان منشور حقوق شهروندی در اختیار مردم قرار خواهم داد که تلاش می کنم برای اجرای آن منشور.

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: همان طور که می دانید منشور در پایان همان صد روز اول تهیه شد بعد ما آن را در اختیار افکار عمومی و اساتید دانشگاه قرار دادیم، نظرات بسیار زیادی در مورد آن حقوق شهروندی آمد که بخش حقوقی بنا شد همه آن نظرات را بگنجاند و اصلاحات لازم را انجام دهد و این کار تا اینجا انجام گرفته و اخیرا هم آن را به من دادند و بیان کردند که اصلاحات آن انجام شده است، من باید یک دور دیگر با مشاورانمان این متن را بخوانم و آن را برای انتشار نهایی کنم.

رییس جمهوری گفت: امیدوارم انشاءالله تا پایان یک سال فعالیت دولت که دو ماه از آن باقی مانده این کار انجام گیرد و منتشر شود؛ منتهی نکته مهم تر این است که چگونه این منشور اجرایی می شود.

وی افزود: مبنای این منشور همان طوری که قبلا گفته بودم، فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت و نکاتی که مثل فرمان 10 ماده ای حضرت امام یا فرمان هشت ماده ای حضرت امام یا فرامین دیگری که مقام معظم رهبری در این زمینه داشتند، است. ما در این منشور این ها را هم مد نظر قرار می دهیم.

روحانی گفت: در واقع وقتی این منشور نهایی می شود، دو قسمت دارد یک قسمتی است که دولت می تواند انجام دهد و به یک دستور العمل تبدیل می شود و یک مصوبه هیات وزیران که به دستگاه های اجرایی ابلاغ می کنیم و بخش هایی هم به دستگاه های دیگر مربوط می شود.

وی اضافه کرد: حال آن هایی که مربوط به دستگاه های دیگر می شود اگر ما می توانیم قانون برای آن پیدا کنیم یعنی یک قانونی برای آن وجود داشته باشد، می توان به آن قانون استناد کرد و اجرا کرد ولی اگر نیاز به قانون جدید داشته باشد باید لایحه ای تقدیم مجلس شورای اسلامی شود و مجلس باید آن را تصویب کند چون به هر حال یکی از چیزهایی که در قدرت ما نیست و نباید باشد وضع قانون است که در اختیار مجلس شوار اسلامی است.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: امیدواریم با نهایی شدن و اجرایی شدن این منشور کمکی به شهروندان عزیز شود برای احقاق حقوقشان.

روحانی خطاب به خبرنگار اعتماد ادامه داد: «نسبت به آن فردی که فرمودید ما دنبال می کنیم در حد توانی که داریم از طریق دستگاه قضایی که اگر مشکلی دارد، مشکلش حل شود.»



*** شکست خوردگان انتخابات عراق با سلاح انتقام می گیرند

به گزارش ایرنا، خبرنگار بی.بی.سی از رییس جمهوری پرسید: حضرت عالی در اظهارات روز پنج شنبه خود گفته اید که جمهوری اسلامی ایران خشونت را تحمل نمی کند و آمادگی لازم را دارد که با خشونت و تروریسم در منطقه با جدیت مقاومت کند.علاوه براین در خبرها آمد که جلسه شورای امنیت ملی تشکیل شده است،سوالم این است که به طور مشخص، جمهوری اسلامی ایران چه برنامه ای برای مقابله با داعش دارد و اینکه آیا اگر برنامه مشترکی با آمریکا باشد یا همکاری خواهید کرد؟

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال عنوان کرد:موضوع تروریسم در منطقه بسیار مهم است. می دانید که این مساله سالهاست که آغاز شده و ابتدا هم در کشورهای شرقی همسایگی ما، افغانستان و پاکستان شکل گرفت و بعد مثل بیماری مسری به بخش های دیگر سرایت کرد.

وی افزود: در ماه های اخیر مساله ترویسم بسیار حاد بود. در سوریه با نام های مختلف می جنگیدند و هنوز هم البته هستند. در عراق هم گروه های تروریستی از قبل و در ماههای گذشته در استان انبار این کشور فعال بودند اما به نظر می رسد نتیجه انتخابات این کشور آنها را به شدت عصبانی کرده است.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: اینکه تروریسم دمکراسی را تحمل نمی کند، مساله اصلی است.

وی درباره نحوه اداره کشور گفت: دمکراسی می گوید صندوق رای و تروریسم می گوید جعبه مهمات و این دعوای اصلی بین این دو است.

روحانی گفت: در عراق که به تازگی انتخابات خوب و فراگیر این کشور پایان یافته است و خوشبختانه انتخابات دیگری در همسایگی ما در کشور افغانستان داریم که امیدواریم آن هم به خوبی انجام شود و فرد منتخب مردم است بتواند حکومت آینده مردم افغانستان را بردوش بکشد، عده ای می خواهند بعد از انتخابات خوب این کشور (عراق) شکست در انتخابات را با تروریسم جبران کنند.

وی تصریح کرد: اگر می بینید شهری چون مثل موصل سقوط می کند، این به معنای حرکت موفق یک گروهک تروریستی نیست. این ناشی از مسائل پشت پرده دیگری است و هماهنگی های دیگری انجام گرفته است.

رییس دولت یازدهم عنوان کرد: یعنی شکست خوردگان امروز به سلاح و گلوله برای جبران شکست متوسل شده اند و این اشتباهی بزرگ است. هر کس در عراق مرتکب این اشتباه شده خطای بزرگی است.نمی توان شکست در انتخابات را با کشتار مردم جبران کرد و یا از مردم انتقام گرفت.هم این انتخاب غلط است هم جبران آن امکان پذیرنیست.



*** اصولا از حرکت تروریسم در منطقه نگرانیم


روحانی تاکید کرد:ما اصولا از حرکت تروریسم در منطقه نگران هستیم،هر کجا که باشد. کشورهای مختلف درگیر مساله تروریسم هستند.من به همین دلیل در سازمان ملل مساله افراطی گری و خشونت را به عنوان یکی از مهمترین مسائل مطرح کردم که دنیا باید برای مقابله با افراطی گری و خشونت دست به دست هم دهد و مصداق بارز آن نیز تروریسم است.

وی توضیح داد : در اجلاس سیکای در شانگهای چین نیز یکی از مصوبات همین بود. آنجا تاکید شد که طرح (wave) را همه کشورها اجرایی و عملیاتی کنند و بسیاری از کشورهای منطقه عضو سیکا هستند. 26 کشور آسیایی عضو سیکا هستند و آنها هم بر این موضوع تاکید کردند. بنابراین ما راهی نداریم جز اینکه با تروریسم مقابله کنیم.



*** عراق درخواست کند، کمک می کنیم

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم دوست و هم همسایه عراق است و هم روابط ما با عراق بسیار نزدیک و صمیمانه است. اگر دولت عراق کمکی بخواهد، مورد رسیدگی قرار می دهیم البته تا امروز درخواست خاصی نشده است اما آمادگی داریم در چارچوب قواعد بین المللی و درخواست رسمی دولت و ملت عراق به آنها کمک خواهیم کرد.

وی افزود: آمریکایی ها هم ممکن است اقداماتی بخواهند انجام دهند، من از طرح آنها بی خبرم اما آنچه امروز برای ما مهم است، خواست ملت و دولت عراق است؛ بنابراین اگر کمکی از ما برآید ما آمادگی داریم.



***دولت عراق قادر است تروریسم را دفع کند

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: من به ملت عزیزخودمان اطمینان می دهم که ملت عراق قادر است تروریسم را دفع کند. فتوایی هم که مرجعیت عراق، حضرت آیت الله سیستانی صادر کرده و گفته هر کس که می تواند از خودش و کشورش باید دفاع کند، به نظرم فتوای بسیار مهمی است و ایشان فرد مورد احترام همه است.

روحانی تاکید کرد: به نظرم عراق می تواند مشکل را حل کند، درعین حال اگر از ما درخواست کمک شود، ما آمادگی داریم در چارچوب قواعد بین المللی کمک کنیم.



***کشورهایی که از تروریسم حمایت می کنند، روزی آنها بلای جانشان می شوند/ با همه توان از مرزهای خود دفاع می کنیم


خبرنگار خبرگزاری آریا نیز در این کنفرانس خبری پرسید: به نظر می رسد هدف گروهک تروریستی داعش تحریک ایران برای درگیری مستقیم در اماکن مقدس و نزدیک شدن به مرزهای ایران است،آیا احتمال برخورد مستقیم ایران با داعش حتی با درخواست عراق وجود دارد؟ آیا ایران با پشتیبانان داعش از جمله عربستان یا قطر گفت و گو هایی داشته است؟

رییس دولت یازدهم در پاسخ به این سوال گفت: اینکه گروهک های تروریستی از طرف کشورهای خارجی حمایت می شوند، روشن است و جای تردید نیست.

روحانی افزود: برخی کشورها مالی و برخی تسلیحاتی کمک می کنند. کشورهای قدرتمند دیگری هم هستند بویژه غربی ها که هم از لحاظ سیاسی و تبلیغاتی، مالی و تسلیحاتی به این تروریست ها کمک می کنند.

وی خاطرنشان کرد: تروریسم به نفع هیچ کشوری نیست، حتی کشورهایی که امروز از تروریسم حمایت می کنند، روزی این تروریسم بلای جای آنها می شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین گفت: من شنیده ام البته یک مقام رسمی از غرب نبود، یک مقام رسمی از غیر از غرب می گفت ، اروپایی ها پشت پرده خیلی تلاش می کنند که نیروهای تروریستی در سوریه کشته شوند و به کشور خودشان بازنگردند، چرا که دردسر بزرگی برای خودشان می شوند.

روحانی ادامه داد: من نمی دانم تا چه حد این موضوع درست است ، اما اگر صحیح باشد از دروغ ها و نفاق های بزرگ تاریخی است که کشوری به جای دفاع از تبعه خود آرزو کند، تبعه اش در درگیری کشته شود.

وی افزود: منظور این است که این تروریست ها برای همه دردسر و مشکل خواهند بود.

رییس جمهوری افزود: اگر گروهی تروریستی به مرز ایران نزدیک شود، حتما ما برخورد خواهیم کرد. اگر گروه تروریستی بخواهد به مرزهای ما نزدیک شود و ما احساس خطر و تهدید نسبت به حضور آنها کنیم با همه توان برخورد خواهیم کرد.

روحانی همچنین گفت: اینجا وظیفه دفاع از امنیت ملی و تمامیت ارضی مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: اما در کشور دیگر کمک کردن یک مقوله، ورود مقوله دیگری است. دولت عراق اگر درخواست کمک کند، ما ممکن است هر کمکی که ملت عراق بخواهد انجام دهیم، اما ورود نیروهای ایرانی تا کنون مطرح نبوده است.

رییس جمهوری یادآور شد: از اول جمهوری اسلامی ایران تاکنون این کار را در هیچ کشوری نکرده ایم که نیروهای ما وارد عملیات در کشور دیگری شوند، ممکن است در مبارزه با تروریسم نظر مشورتی به کشوری بدهیم ، اما این که نیروهای ایرانی بخواهند وارد عملیات شوند تا امروز چنین نبوده و من هم بعید می دانم چنین شرایطی پیش بیاید.


***** نیاز 1+5 برای رسیدن به توافق بیش از ما است


به گزارش ایرنا، در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی خبرنگار شبکه خبر از رییس جمهوری پرسید: با توجه به اینکه همچنان بین ایران و 1+5 اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد، که مانع نگارش و تدوین پیش نویس توافق نامه جامع هم شده است، اما همچنان جنابعالی برای رسیدن به توافق خوشبین هستید و آن را محتمل می دانید، آیا این اطمینان خاطر پیام اشتباه به طرف مقابل نمی دهد که ایران نیازمند توافق است؟

روحانی به این خبرنگار پاسخ داد: بله این نکته مهم است، طرف مقابل اگر بخواهد در توهم زندگی کند، مشکل پیدا می کند و برای خودش هم مشکل به وجود می آید.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در بخشی از عرایضم به این نکته اشاره کردم ما راهی را برای کشور در پیش گرفتیم و شروع کردیم که جدای از اینکه در توافق با آنها به تفاهم نهایی برسیم یا نرسیم، در حال پیشروی هستیم. ماهم در بخش اقتصاد و هم سیاست جلو خواهیم رفت.

روحانی تصریح کرد: بدانید هم در مسایل منطقه ای و هم بین المللی جایگاه امروز جمهوری اسلامی ایران با دیروز کاملا متفاوت است.

رییس جمهوری ادامه داد: فکر نمی کنم در دنیا کسی باشد که باور نداشته باشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات جدی است، البته من از ابتدا گفته ام که این مذاکرات ما برد- برد خواهد بود، بدان معنا که هم به نفع ما و هم به نفع 1+5 خواهد بود.

رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: اگر این توافق به نتیجه نرسد، به معنای باخت- باخت خواهد بود که نه به نفع ما و نه به نفع آنها هست. من فکر می کنم نیاز آنها برای رسیدن به توافق بیش از ما باشد، ما که راه خودمان را به هر حال ادامه می دهیم.



**به راحتی 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری می تواند وارد کشور شود

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری اضافه کرد: اکنون ایران کشوری است که می تواند حداقل و به راحتی 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری وارد کشور شود؛ سرمایه گذاری ای که برای کشور ما رونق و برای آنها نیز سود عادلانه خواهد بود.

روحانی ادامه داد: آنها به استعداد و جایگاه ایران آشنا هستند، ما یک جایگاه جغرافیایی، منابع فیزیکی، فرهنگ و تاریخ گذشته و یک ملت بزرگ داریم. اینها قابل تغییر نیست و نمی توان آن را تغییر داد و آنها نیز این موضوع را می دانند.



***با اراده لازم و حسن نیت طرف مقابل می توان در 5 هفته دیگر به توافق رسید

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: بنابراین اگر طرف مقابل ما، اراده لازم و حسن نیت داشته باشد این شدنی است که در 5 هفته دیگر به توافق برسیم.

روحانی ادامه داد: اما اگر به توافق نرسیدیم به مذاکره ادامه می دهیم و فاجعه بزرگی اتفاق نمی افتد. ما کارمان را ادامه می دهیم اما شرایط منطقه و جهان برای خود آنها هم روشن است. ایران یک کشور مهم تاثیرگذار در منطقه است و آنها هم این واقعیت را لمس و درک کرده اند.



*** توافق با 1+5 به معنای آغاز تعامل با دنیا است


به گزارش ایرنا، رییس شورای عالی امنیت ملی در ادامه پاسخ به این سوال اظهار داشت: همانطور که اشاره کردم توافق با 1+5 به معنای پایان کار تعامل با دنیا نیست بلکه به معنی آغاز آن است یعن این قدمی است که می توانیم پشت سر آن گام های فراوانی برداریم که آن قدم های فراوان بعدی نیز برد- برد خواهد بود.



**احتمالا در مذاکرات این هفته به مرحله تدوین برسیم


روحانی خطاب به این خبرنگار گفت: همانطور که شما گفتید ما هم در این مرحله می خواستیم به تدوین برسیم، هنوز به تدوین نرسیدیم، هنوز در برخی موارد اختلاف نظر وجود دارد، البته احتمال دارد مذاکراتی که این هفته آغاز می شود، دو طرف به مرحله تدوین برسیم.



***توافق نهایی با 1+5 از بزرگترین توافقات تاریخ سیاسی جهان است


رییس جمهوری توضیح داد: این را هم به شما بگویم کار بزرگی در حال انجام است؛ توافق نهایی با 1+5 یکی از بزرگترین توافقات تاریخ سیاسی نه منطقه بلکه در سطح جهان است. این توافق بسیار مهم به شمار می رود.

روحانی اظهار داشت: این توافق دشمنان جدی دارد. شما می دانید به هر حال برخی از کشورها که البته اشتباه می کنند و صهیونیست ها و تندروهای آمریکا نیز به وضوح فریاد می زنند، برخی از کشورهایی هم هستند که تصور می کنند اگر این توافق انجام شود، به ضرر آنها است که اشتباه می کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: توافق با 1+5 به نفع همه، منطقه، جهان، ایران و به نفع توسعه، ثبات و امنیت خواهد بود و در واقع به نفع همه چیز است.

وی ادامه داد: «اگر آنها واقعا نگرانی دارند، مثل اینکه اخیرا دلها اشکال پیدا کرده است، می گویند دل ما باید کمی قرص شود که شما بمب نمی سازید، اگر واقعا دل آنها مشکل دارد ما می توانیم این دل را به گونه ای حل کنیم ولی اگر قصد چیز دیگری باشد که حرف دیگری است.»



*** حضور بیش از 200 خبرنگار، عکاس و تصویربردار

به گزارش خبرنگار ایرنا، این کنفرانس خبری با تلاوت آیاتی از قرآن کریم در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری آغاز شده است که رییس جمهوری به پرسش های خبرنگاران درباره مسایل داخلی، منطقه ای و جهانی پاسخ خواهد داد.

بیش از ۲۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار در این کنفرانس مطبوعاتی حضور دارند. خبرنگاران و گزارشگرانی از اروپا، آمریکا، آسیا و کشورهای عربی منطقه، این نشست مطبوعاتی را پوشش خبری می دهند.

این کنفرانس مطبوعاتی ساعت ۱۰ صبح آغاز شده و پیش بینی می شود ۹۰ دقیقه ادامه یابد.

کنفرانس خبری رییس جمهوری از شبکه های خبر، پرس تی وی، جام جم و رادیو ایران پخش می شود و امکان پخش مستقیم این نشست خبری از شماری از شبکه های معتبر تلویزیونی نیز فراهم شده است.

رییس جمهوری همچنین ظهر امروز (شنبه) پس از کنفرانس خبری میزبان رقبا و کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

خبر در حال تکمیل است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین