کد خبر: ۲۴۸۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴

آیا دولت یازدهم در یک سال اول موفق بود

به نظر می رسد به رغم کارشکنی‌ها و حاشیه سازی‌های بسیار، دولت اعتدال کارنامه خوبی را در طول یک سال گذشته از خود بر جای گذاشت. رییس جمهور نیز بارها اعلام کرده است که همچنان به وعده‌های خود پایبند است. همگان امید بسیار دارند تا به زودی شاهد رفع کامل تحریم های بین المللی و تثبیت بیش از پیش موقعیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی باشیم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - اگرچه دکتر روحانی در شرایط سختی دولت را به دست گرفت اما انصافا سرعت تحولات مثبت داخلی و بین المللی در دولت یازدهم فراتر از آن چیزی بود که پیش بینی می شد. فارغ از هرگونه نگاه جناحی و اذعان به این مسئله که کاستی‌ها همیشه وجود دارد ذیلا عملکرد یک ساله دولت تدبیر و امید به اجمال ارائه می گردد.

1. دولت یازدهم همواره پایبندی کامل به قانون را به عنوان نماد عقلانیت و اعتدال، سرلوحه فعالیت های خود قرار داد به طوری که تحویل لایحه بودجه سال 1393 در موعد قانونی به مجلس، در شرایطی انجام گرفت که سال ها شاهد تاخیر در این مورد بودیم و حتی در سال آخر دولت قبلی، کشور به صورت تنخواه اداره شد. این انضباط کاری، خط پایانی بود بر بلاتکلیفی و تردید سرمایه‌گذاران، تولید کنندگان، صنعتگران، بازار و مردم.

2. بزرگترین اقدام دولت جدید، شاید در بهبود موقعیت ایران در سیاست خارجی رقم خورد و رئیس جمهور در سفر مهر ماه خود به نیویورک پیام پایان ایران هراسی و آغاز ایران پذیری را به جهانیان اعلام کرد. دیدار با سران فرانسه، اتریش، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا.... و سخنرانی معروف با مذمون جهان عاری از خشونت و ترور، بر خلاف سال های قبل که سخنان تحریک آمیز و هاله نور... باعث ترک جلسه توسط نمایندگان کشورهای مختلف می‌شد، سر فصل جدیدی را در سیاست خارجی ایران رقم زد و خط بطلانی کشید بر فشار لابی صهیونیزم که همه ساله ایران را به عنوان کشور جنگ طلب معرفی می کرد و در نهایت طرح جهانی ایران با عنوان جهان مبارزه با خشونت و تروریسم به تصویب رسید.

3. دولت تدبیر و امید با محوریت اعتدال و نرمش قهرمانانه، به احیای واقعی مذاکرات هسته ای پرداخت. این در حالی بود که یک دهه مذاکرات بی نتیجه باعث تحریم های ظالمانه و گسترده جهانی و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت شده بود و هر مذاکره‌ای ایران را با تحریم جدید روبرو می‌کرد. تلاش جدی تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و انجام مذاکرات سخت و فشرده، نه تنها از صدور تحریم های جدید علیه ایران جلوگیری کرد بلکه با توافق نامه ژنو، دولت موفق شد بخشی از ثروت ملی را که در اثر گفتگو‌های بی نتیجه دولت قبلی در بانک‌های غربی بلوکه شده بود، آزاد کند و تحریم پتروشیمی‌ها، قطعات حمل و نقل هوایی، طلا و فلزات گرانبها و تجهیزات پزشکی را بر چیند.

4. که تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید با تثبیت بازار مسکن، ارز، طلا، کاهش تورم و خروج ایران از رکود اقتصادی به ملموس ترین نیازهای مردم پاسخ داد. به طوری که طبق آمارهای اعلام شده نرخ تورم در دولت یازدهم با وجود اجرای فاز دوم هدفمندی که احتمال افزایش تورم را به صورت غیر قابل پیشبینی بالا می‌برد  9.8 درصد در قیاس با دولت دهم کاهش یافت. هر چند تیم اقتصادی با امیدواری بسیار اعلام کرد این عدد را به زیر 25 درصد می‌رساند.

5. هر چند افزایش نرخ اشتغال و کاهش بیکاری مقوله زمان بری است که نیاز به برنامه ریزی بلندمدت دارد اما این معضل نیز در دولت یازدهم بهبود نسبی را شاهد بود. در طول 8 سال دولت قبل بنابر آمار رسمی تنها 542 هزار و 308 نفر به جمعیت شاغلان کشور افزوده شده است یعنی ایجاد حدود 70 هزار شغل در هر سال، آن هم برای کشوری با 75 میلیون نفر جمعیت که حدود 4 میلیون متقاضی شغلی دارد بسیار درد آور بود.

 6. دولت تدبیر و امید در طول سال گذشته با اقداماتی همچون ابلاغیه برخورد با دانه درشت ها، برخورد با ویژه خواران، همچنین اعلام اسامی 575 بدهکار بزرگ بانکی به قوه قضاییه در مقابل تداوم فساد مالی در کشور ایستادگی کرد به طوری که نه تنها شاهداختلاس های چندین هزار میلیاردی در صنعت بیمه، بانک، منطقه آزاد کیش، تامین اجتماعی..... نیستیم بلکه بابک زنجانی‌ها، م.ر ها و بدهکاران بانکی در انتظار قضاوت قانون به سر می برند.

7. طرح تحول سلامت را می‌توان یکی یگر از طرح‌های ارزشمند دولت دانست که با اجرای آن مقرر شد حدود 4 میلیون نفر که بیمه نداشتند بیمه شوند. در این طرح که اجرای آن از 15 اردیبهشت آغاز شده پرداختی بیماران بستری در بیمارستان ها بیشتر از 10 درصد نخواهد بود و بیماران روستایی که به بیمارستان ها ارجاع می‌شوند بیشتر از 5 درصد پرداختی نخواهند داشت.

8. دستور عدم توزیع بنزین پتروشیمی‌ها به جایگاه های سوخت در راستای کاهش آلودگی هوا، نشان از اولویت سلامت مردم در نزد دولتمردان داشت.

9. احیا خانه سینما، تلاش برای تشکیل خانه احزاب، توجه به بخش خصوصی برای افزایش تولید و بهره وری، احیای دیپلماسی فرهنگی، افزایش نرخ رشد اقتصادی نسبت به سالهای گذشته، بازگشایی نشریات که در سالهای گذشته با عناوین مختلف از انتشار آنها جلوگیری ‌شدو..... از دیگر مواردی است که در کارنامه دولت یازدهم به چشم می خورد.
در یک جمع بندی کلی، به نظر می رسد به رغم کارشکنی‌ها و حاشیه سازی‌های بسیار، دولت اعتدال کارنامه خوبی را در طول یک سال گذشته از خود بر جای گذاشت. رییس جمهور نیز بارها اعلام کرده است که همچنان به وعده‌های خود پایبند است. همگان امید بسیار دارند تا به زودی شاهد رفع کامل تحریم های بین المللی و تثبیت بیش از پیش موقعیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی باشیم. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین