کد خبر: ۲۴۸۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
لحظه به لحظه با وین 5

آغاز مذاکرات با ناهار کاری ظریف و اشتون

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران امروز قبل از ظهر به وقت محلی به همراه تیم مذاکره کننده هسته ای وارد وین شد تا ابتدا یک ناهار کاری افتتاحیه این دور از مذاکرات با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اعضای تیم پر و پیمان آمریکا در مذاکرات هسته‌ای چه کسانی هستند؟نخستین روز از دور پنجم مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان، در حالی با دیدار سه جانبه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا آغاز می‌شود که این دور از مذاکرات حکم طولانی ترین مذاکرات هسته‌ای را خواهد داشت.

 روند تازه مذاکرات ایران با آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان از مهرماه سال گذشته با حضور محمدجواد ظریف در ژنو آغاز شد که در دور سوم مذاکرات در این شهر ایران و ۱+ ۵ به توافق‌نامه‌ای با نام برنامه اقدام مشترک رسیدند؛ توافق‌نامه‌ای که تعهداتی در محدوده زمانی شش ماه برای طرفین ایجاد کرد و قرار شد در این دوره شش ماهه، طرفین برای رسیدن به راهکاری جامع برای برداشتن «گام نهایی» و حل همیشگی چالش‌های پیش روی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مذاکراتی داشته باشند.

در همین راستا دور تازه مذاکرات، از اسفندماه سال ۹۲ در وین از سر گرفته شد تا مفاد توافق‌نامه راه حل جامع تهیه شود. تاکنون چهار دور از این گفت‌وگو‌ها برگزار شده و حال طرفین پنجمین دور از این مذاکرات را در پنجمین ماه از امروز دوشنبه 26 خردادماه آغاز کرده‌اند؛ مذاکراتی که نسبت به دوره‌های پیشین سنگین‌تر است و با پنج روز زمان مشخص شده، حکم طولانی ترین دور مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را خواهد یافت.

این دور از مذاکرات در وین موسوم به وین 5 در حالی آغاز می شود که ایران و آمریکا حدود چند روز قبل در شهر ژنو سوئیس با هم دیدار و گفتگو کردند. در این دیدارها که عباس عراقچی سرپرستی تیم ایرانی را برعهده داشت، هلگا اشمیت، معاون اشتون و نیکلاس برنز، وندی شرمن و جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز حضور داشتند.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران امروز قبل از ظهر به وقت محلی به همراه تیم مذاکره کننده هسته ای وارد وین شد تا ابتدا یک ناهار کاری افتتاحیه این دور از مذاکرات با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشته باشد. پس از این دیدار ظریف و اشتون به همراه معاون وزیرخارجه آمریکا دیدار سه جانبه خواهند داشت.

13:40: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران و در پیش‌بینی از این دوره از مذاکرات گفت که امیدواریم با وجود واقع‌بینی طرف مقابل در این دور از مذاکرات کار به پیش رود. باید ببینیم که طرف مقابل تا چه حد با واقع‌بینی وارد مذاکرات شده است؟

وی در خصوص اینکه آیا فکر می کنید می توان پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای را تدوین کرد، گفت: احساس می کنیم می شود، حتی در دور قبلی نیز می‌شد.

وی با بیان اینکه از پایان این دور از مذاکرات یک ماه تا 29 تیرماه فرصت داریم، خاطر نشان کرد، اگر آمادگی از طرف مقابل وجود داشته باشد آماده هستیم کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه را آغاز کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امشب بازی فوتبال ایران و نیجریه را تماشا می کنید، گفت: امیدوارم همراه با بقیه اعضای هیأت و دوستانی که برای پوشش خبری به وین آمده‌اند بتوانیم مسابقه را تماشا کنم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین