کد خبر: ۲۴۸۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲

مرگ 3 نفر به دلیل هاری در 2 ماه اخیر

کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام خبر وقوع سه مورد مرگ در مناطق مختلف کشور در اثر بیماری هاری، نسبت به توجه بیشتر مردم در این خصوص هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مرضیه عطاء‌الهی توضیح داد: در دو ماهه نخست سال جاری، سه مورد مرگ هاری در استان‌های خوزستان، کرمان و خراسان رضوی براثر ابتلا به بیماری هاری گزارش شده است. 
 
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: این موارد، شامل دو مرد 32 و 30 ساله و یک نوجوان 14 ساله بوده که توسط سگ ولگرد و روباه مورد گزش قرار گرفته بودند و به علت مراجعه نکردن به مراکز درمان پیشگیری هاری، به این بیماری مبتلا شده و فوت کرده‌اند. 
 
این کارشناس بیماری‌های واگیر با بیان اینکه با مراجعه فوری فرد مجروح به مرکز درمان پیشگیری هاری و شستشوی صحیح و عمیق محل زخم به مدت 15 تا 20 دقیقه با آب و صابون، ضدعفونی محل زخم و تزریق سرم و واکسن هاری، می توان از مرگ هاری پیشگیری کرد، افزود: سالانه در کشور پنج تا 6 مورد مرگ هاری اتفاق می افتد، اما وقوع سه مورد مرگ هاری طی دو ماه، بی سابقه بوده است. 
 
او تصریح کرد: در استان فارس سالانه بیش از 10هزار مورد گزش، به مراکز درمان پیشگیری هاری استان فارس مراجعه و مورد درمان پیشگیری هاری قرار می گیرند که خوشبختانه با تلاش همکاران مبارزه با بیماری ها در سطح استان، از سال 1388 تا کنون میزان مرگ هاری در استان فارس صفر بوده است. 
 
عطاء‌الهی، هاری را یک بیماری ویروسی سیستم عصبی مرکزی و قابل انتقال به انسان و سایر انواع پستانداران دانست و گفت: شخص و یا حیوان مبتلا به هاری، صد در صد محکوم به مرگ است و هنوز روشی برای نجات جان مبتلایان به بیماری وجود ندارد، اما نجات هارگزیدگان در صورتی که درمان پیشگیری بلافاصله پس از مجروح شدن و قبل از ظهور علائم بیماری انجام گیرد، حتمی است. 
 
وی اضافه کرد: این بیماری معمولا از طریق گاز گرفتن توسط حیوانات هار به انسان و یا حیوان دیگر منتقل می‌شود. 
 
این کارشناس بیماری‌های واگیر گفت: با وجود اینکه این بیماری صددرصد کشنده است، اما با وجود مراکز درمان پیشگیری هاری در تمامی شهرستان های استان فارس و حضور کارشناسان دوره دیده به صورت تمام وقت در این مراکز، چنانچه فرد مجروح بلافاصله پس از گزش مراجعه و تحت درمان پیشگیری هاری قرار گیرد، تقریبا ابتلا به بیماری هاری و مرگ آن، صفر خواهد بود، مگر در موارد استثنایی که ویروس مستقیما روی مغز و نخاع تزریق شده باشد. 
 
عطاء‌الهی تاکید کرد: با افزایش موارد هاری در کشور لازم است نسبت به افزایش آگاهی عمومی و مراجعه فوری مجروحان، برای درمان پیشگیری هاری اقدام شود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین