کد خبر: ۲۴۸۷
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ - ۱۵:۵۸

130 قلم اشياي تاريخي به ايران بازگشت

آفتاب‌‌نیوز : حسين مرعشي با اشاره به دخالت رئيس جمهور براي جلوگيري از روند روبه افزايش قاچاق اشياي تاريخي به تلاش‌هاي انجام شده براي استرداد اشياي تاريخي ايران از انگلستان پرداخت و افزود: اين كار با تلاش همكاران ما در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، وزارت امورخارجه، سفارت ايران در لندن و همچنين گمرك انجام گرفته است.

وي به ضرورت همكاري سفارتخانه‌هاي ايراني خارج از كشور براي مبارزه با قاچاق اشياي تاريخي تأكيد كرد و با درخواست مشاركت همه ايراني‌هاي متخصص خارج از كشور در اين امر گفت: در صورت هماهنگي كشورها براي عمل به مفاد كنوانسيون‌هاي بين‌المللي روند بازپس‌گيري آثار تاريخي فراهم شده و مي‌توان اميدوار بود اشياي قاچاق شده دوباره به كشور بازگردانده شود.

براساس گزارش‌هاي موجود اشياي مذكور بخش اندكي از هزاران قطعه‌اي است كه توسط قاچاقچيان به خارج از كشور ارسال شده است. گفته مي‌شود يكي از مشكلات موجود در روند طرح دعوي حقوقي و اخذ اشياي مذكور، كمبود و نارسايي قوانين و مقررات در اين زمينه است. همچنين اعلام شده است باتوجه به سيستم دادرسي در انگلستان انجام اين امر مستلزم صرف وقت و هزينه بسيار و نتيجه موفقيت‌آميز نيز قابل پيش‌بيني نيست.

زيرا ابتدا بايد علم افراد نسبت به مالكيت دولت ايران به اين اشياء ثابت شود كه اثبات آن كاري مشكل است.

در اين نمايشگاه 118 قلم از اشياي بازپس گرفته شده از لندن به نمايش گذاشته شد.

ساير اشياء نيز از كشور امارات و آذربايجان به ايران مسترد شده است.

حسين مرعشي درباره قانون مالكيت اشياي عتيقه يادآور شد: باتوجه به قانون برنامه چهارم توسعه قانون مالكيت اشياي عتيقه مشروط به اينكه منبع آن زيرخاكي نباشد تصويب خواهد شد و ايران تلاش خواهد كرد به طور رسمي و قانوني بازار رسمي خريد و فروش عتيقه را راه‌اندازي كند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین