کد خبر: ۲۴۸۹۳۸
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۵

حکم حبس ابد برای رئیس جمهور اسبق ترکیه

یک دادگاه در ترکیه «کنعان اورین» رئیس جمهور اسبق ترکیه را به اتهام کودتا در سال 1980 به حبس ابد محکوم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: برخی از کارشناسان معتقدند که این اقدام دولت ترکیه در صدور حکم نهایی برای اورین، به دلیل نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی در این کشور است که رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در حال آماده شدن برای آن است.

به گزارش فارس، یک دادگاه در ترکیه کنعان اورین رئیس جمهور اسبق این کشور را در خصوص اتهام دخالت در کودتای سال 1980 به حبس ابد محکوم کرد.

برخی از کارشناسان معتقدند که این اقدام دولت ترکیه در صدور حکم نهایی برای اورین، به دلیل نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی در این کشور است که رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در حال آماده شدن برای آن است.

کودتای نظامی در ترکیه به رهبری ژنرال کنعان اورین در سال 1980 میلادی انجام شد. گفته می‌شود، پیدایش رسوایی‏‌های مالی و تداوم نابسامانی‏های سیاسی و اجتماعی و پدید آمدن بحران‏های اقتصادی در ترکیه باعث شد تا در دوازدهم سپتامبر سال 1980 میلادی، ژنرال کنعان اورین رئیس ستاد نیروهای مسلح ترکیه، دست به کودتا بزند و درنتیجه، به ‏همراه یک شورای شش نفره، حکومت را در این کشور به دست گیرد و مسئولیت حکومت به ژنرال کنعان اورین سپرده شد.

رهبر کودتای نظامی دوازدهم سپتامبر 1980 میلادی در ترکیه به هیچ صورت از عمل خود پشیمان نیست. احمد کنعان اورین رهبر این کودتای نظامی هنوز هم برای توجیه این کودتا می‌گوید: «در آن زمان یک پارلمان کارآ وجود نداشت و هر روز تا 20 تن کشته می‌شدند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین