در حال حاضر در بسیاری کشورهای دنیا اینترنت موبایل یا GPRS اولین راهکار کاربران برای دسترسی به اینترنت به شمار میرود و در بررسی شیوههای اتصال به اینترنت همواره بالاترین میزان را دارد که بی شک سهولت دسترسی از مهم ترین دلایل این محبوبیت به شمار می رود.
در کشور ما هم با شیوع استفاده از گوشیهای هوشمند و به ویژه با گرم شدن بازار نرم افزارها و برنامه هایی که برروی این گوشیها ارائه میشود بسیاری از کاربران به طور جدیتر به استفاده از اینترنت موبایل رو آورده و درصد ضریب نفوذ اینترنت در کشور را ارتقاء داده اند. با این وجود کیفیت و قیمت سرویسی که کاربران ایرانی در این حوزه دریافت میکنند همواره مورد بحث بوده است.
طبق آمارهای ارائه شده در شش ماهه اول سال گذشته GPRS یا همان اینترنت موبایل محبوبترین شیوه ایرانیان برای اتصال به اینترنت بوده است.
بنا بر آمارهای ارائه شده از ابتدای سال 92 تا پایان شهریورماه ضریب نفوذ اینترنت کشور 54.18 درصد بوده است که برای رسیدن به این ضریب نفوذ کاربران از شیوههای مختلفی بهره گرفتهاند.
در این میان اینترنت موبایل یا همان GPRS با ضریب نفوذ 21.03 درصد در صدور جدول قرار گرفته و تعداد کاربران آن به بیش از 15 میلیون و 803 هزار و 960 نفر بوده است.
در سال 90 هم اینترنت موبایل اولین راهکار ایرانیان برای اتصال به اینترنت به حساب می آمده و طی 6 ماه اول 36.46 درصد کاربران اینترنت این شیوه را مورد استفاده قرار داده بودند.
با این وجود همچنان در میان برخی کاربران و مشترکان گلایههای متعددی در زمینه سرعت، کیفیت و قیمت اینترنت موبایل مطرح است. این انتقادات در شرایطی است که ظرف سه ماه آینده با به پایان رسیدن دوره انحصار رایتل قرار بر آن است که اپراتورها به ارائه خدمات نسل سه (3G)بپردازند.
علاوه بر بحث کیفیت یکی دیگر از مشکلات این بخش به موضوع تعرفههای استفاده از GPRS مربوط می شود. اکنون در موارد متعدد شاهدیم که برخی از صاحبان گوشیهای هوشمند حتی در صورتی که استفاده چندانی از اینترنت ندارند در قبضهای خود با رقمهای بالای اینترنت مواجه شدند.
در واقع با توجه به نرمافزارهای مختلفی که میتوان برروی گوشیهای هوشمند نصب کرد، در بسیاری موارد کاربران برای استفاده از این نرمافزارها و موارد دیگر، بستههای تخفیفی اینترنت موبایل را فعال میکنند، اما برخی کاربران با این حساب که استفاده چندانی از اینترنت موبایل ندارند بستههای تخفیفی را فعال نکرده و ترجیح میدهند در موارد اندکی که به استفاده از اینترنت نیاز دارند، با هزینههای آزاد آن را تامین کنند یا برخی کاربران سیمکارتهای اعتباری از به پایان رسیدن سریع شارژ خود، آن هم در قبال استفادهای بسیار اندک از اینترنت گلایه میکنند.
بر همین اساس این سوال پیش میآید که آیا میزان پایین استفاده از اینترنت هم چنین هزینههایی برای کاربر به دنبال دارد؟
برخی کارشناسان مخابرات در این زمینه معتقدند: در گوشیهای هوشمند نرمافزارهای متعددی وجود دارند که ممکن است حتی بهطور خودکار به روز شوند و به روزرسانی آنها هزینههایی را به کاربر تحمیل میکند که در بسیاری موارد کاربران متوجه آن نمیشوند. به عنوان مثال نرمافزارهایی مانند GPS یا نرمافزارهای مربوط به آب و هوا از جمله نرمافزارهایی هستند که به طور دائم در حال به روزرسانی هستند و طبیعتا برای انجام این بهروزرسانی حجمی از اینترنت مصرف میشود، در حالی که کاربران هیچگاه این بخش را به عنوان مصرف خود در نظر نگرفته و حتی از اینکه چنین اتفاقی میافتد هم بیخبرند.
اما حتی با این توجیه هم این سوال مطرح است که مگر به روز شدن چند نرم افزار چقدر مصرف و هزینه به دنبال دارد و در شرایطی که فعالسازی بسته های ماهانه اینترنت حدود 10 هزار تومان هزینه دارد چرا باید استفاده آزاد از این سرویس گاهی هزینهای حتی تا 300 هزار تومان به دنبال داشته باشد؟!
معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان یکی از مسوولانی که بر غیرمنطقی بودن تعرفههای فعلی اینترنت موبایل اذعان دارد چندی پیش در این باره به ایسنا گفت: تعرفههای GPRS (اینترنت موبایل) نیاز به بازنگری دارد.
صادق عباسی شاهکوه در پاسخ به گلایههای برخی کاربران درباره رقمهای بالایی که گاهی برای اینترنت در قبضها ذکر می شود، اظهار کرد: اگر کاربران از اینترنت تلفن همراه استفاده نمی کنند لازم است که حتما اینترنت خود را غیرفعال کنند.
معاون رگولاتوری در عین حال گفت: به هر حال تعرفه اینترنت موبایل در کشور ما به طور طبیعی کمی بالاست که البته اپراتورهای تلفن همراه هم این مساله را مورد توجه قرار داده و تعرفههای خود را کمتر از سقف مجاز انتخاب کردهاند اما همان طور که گفته شده به طور کلی هزینه اینترنت موبایل به طور آزاد و بدون استفاده از بستههای تخفیفی کمی بالاست.
وی با تاکید بر اینکه سازمان تنظیم مقررات این تصور را ندارد که در هزینههای مربوط به اینترنت مشترکان تخلفی صورت گرفته باشد، گفت: با این وجود اگر کاربری همچنان این احساس را دارد که در قبض او اشتباهی صورت گرفته می تواند این موضوع را از طریق سازمان تنظیم مقررات پیگیری و بررسی کند.
وی در عین حال عنوان کرد: لازم است که در این زمینه فرهنگ سازیهای لازم صورت بگیرد چرا که به هر صورت برخی از نرم افزارها هستند که در صورت روشن بودن اینترنت موبایل به طور خودکار به روز می شوند به همین دلیل لازم است این اطلاعات به مردم داده شود تا آنها از بروز چنین مشکلاتی در امان باشند.
عباسی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر تعرفههای اینترنت موبایل نیاز به بازنگری دارد عنوان کرد: به مرور زمان با افزایش استفاده از تلفنهای هوشمند میزان استفاده از اینترنت موبایل هم افزایش پیدا میکند و به همین دلیل لازم است که تعرفههای این بخش بار دیگر مورد بررسی مجدد قرار گیرد. چرا که زمانی که این تعرفهها وضع شد میزان استفاده از اینترنت موبایل به مانند امروز نبود اما حال با گسترش استفاده ازاین تکنولوژی لازم است تعرفههای آن مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در ادامه صحبتهای خود یادآور شد: پیش ازاین با توجه به میزان استفاده کاربران از ADSL (اینترنت پرسرعت خانگی) تعرفههای این بخش که فوریتر بود مورد بازنگری قرار گرفت. اما حال با توجه به میزان گسترش استفاده از GPRS لازم است که این بخش نیز مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
عباسی ادامه داد: البته با این وجود همان طور که گفتیم بحث فرهنگ سازی نباید فراموش شود چرا که استفاده از گوشیهای هوشمند با ورود نسل 3 شدت گرفته و اطلاعات لازم در این زمینه در اختیار مردم قرار نگرفته است.
اما هفته گذشته وزیر ارتباطات درباره وضعیت اینترنت اپراتورها مورد سوال قرار گرفته و از او اینگونه پرسیده شد که در آستانه ورود به نسل سوم تکلیف کاربران با کیفیت و قیمت اینترنت سیم کارتهای نسل دو چه میشود؟
محمود واعظی در این باره اظهار کرد: دوستان ما در اپراتورهای مختلف امروز حضور دارند و شاهد هستند که طی 10 ماه گذشته بیشترین فشار را آوردهایم تا کیفیت خدمات بهبود پیدا کند و در این زمینه مطالبات من همواره بیش از سایرین بوده است. با این وجود با شما و مردم هم عقیده هستم و بر این باورم که مردم خدماتی که دریافت می کنند کمتر از تعرفهای است که می پردازند.
واعظی ادامه داد: برای یک اپراتور راحتترین کار افزایش تعرفهها است اما اگر نگاهی به کشورهای پیشرفته داشته باشیم می بینیم که اپراتورها تعرفه خود را کاهش می دهند نه افزایش و از سوی دیگر با ارائه سرویسهای مختلف درآمد خود را جبران می کنند. حال نیز درخواست من از هر سه اپراتور این است که به ارائه سرویسهای جدید بپردازند تا مردم بتوانند تمام نیازمندیهای خود را ازطریق موبایل برطرف کنند و از سوی دیگر برای انجام امور معمولی و چک کردن چند سایت مجبور نباشند هزینهای بالا پرداخت کنند.
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات همچنین اظهار کرد: امروز برای اعطای مجوز ارائه خدمات نسل سه و نسلهای بالاتر به اپراتورها بر این نکته تاکید داریم که دیگر نباید کار به شیوه آزمون و خطا پیش برود. چرا که در گذشته گاه خدمتی به مردم ارائه میشد اما به مرور زمان این سرویس و خدمت بهبود پیدا کرده و مشکلات آن برطرف میشد اما این بار ما خواستهایم که حتما از طریق چند استان بر اجرای طرح در آنها به صورت پایلوت کیفیت خدمات تضمین شود و دیگر با شیوه آزمون و خطا سراغ نسلها بالاتر نرویم.
واعظی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که با همه این تفاسیر کاربران از چه زمان می توانند انتظار داشته باشند که اینترنت سیم کارتهای نسل دو آنها با شرایط مناسب ارائه شود، توضیح داد: اکنون دستگاهها و اپراتورهای مختلف سرمایهگذاریهای متعددی در این زمینه انجام دادهاند و پهنای باند مناسب برای ارائه نیز از سوی شرکت زیرساخت قابل تامین است به همین دلیل فکر می کنم نیمه دوم امسال بتوان انتظار داشت که اپراتورها سرویس خوبی دراین زمینه ارائه کنند.
اما در این زمینه مدیران عامل اپراتورهای اول و دوم نیز به ارائه توضیحاتی پرداخته و مدیرعامل همراه اول در این باره اظهار کرد: در حوزه اینترنت موبایل نسل دو مانند ماشین و نسل سه مانند هواپیماست و ما نمیتوانیم از نسل دو انتظار جوابگویی بیش از این داشته باشیم.
وحید صدوقی با بیان این که شبکه نسل دو در واقع براساس مکالمه شکل گرفته است و مخصوص اینترنت نیست توضیح داد: با این وجود اکنون ما حدود 140 تا 150 کیلوبیت بر ثانیه اینترنت برروی سیم کارتهای نسل دو ارائه می دهیم که در بهترین شرایط اگر بخواهیم مقایسه کنیم مانند مقایسه بنز و هواپیماست؛ نسل دو در نهایت می تواند با سرعتی مانند بنز حرکت کند.
مدیر عامل همراه اول ادامه داد: طی چند ماه گذشته ترافیک GPRS ما حدود 1000 درصد رشد داشته است و با به روی کار آمدن نرم افزارهای جدید می خواهند از آنها استفاده کنند اما باید به این نکته هم توجه داشت که توان نسل دو در همین حد است.
صدوقی عنوان کرد: ما در این حوزه سرمایهگذاریهای متعددی انجام می دهیم و آمادگی ارائه نسل سه را هم داریم اما به هر حال تاکنون برای توسعه نسل دو و خدمات دیتای آن هزینههای مختلفی به ما تحمیل شده و ما در طول سال یک بار یا دو بار تجهیزات خود را ارتقا داده ایم اما در نهایت توان پاسخگویی نسل دو در همین حد خواهد بود.
به گزارش ایسنا، مدیرعامل ایرانسل هم در این خصوص با تاکید بر این که ایرانسل ایرانسل برنامهای برای افزایش تعرفه GPRS ندارد اظهار کرد: حداکثر توانی که بر روی نسل دوم ارتباطی وجود دارد ارائه اینترنت حدود 200 کیلوبیت بر ثانیه است که اکنون متوسط ما در این حوزه 150 کیلوبیت بر ثانیه است که با توجه به محدودیتهای تکنولوژی نسل دوم، این رقم، رقم مناسبی است و کیفیت این شبکه در حد استانداردهای بین المللی قرار می گیرد.