کد خبر: ۲۴۹۳۹۷
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴

هشدار امام جمعه اهواز نسبت به شیوع بزهکاری در مناطق محروم به‌علت بی‌سوادی

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به برنامه آموزش‌وپرورش استان برای پوشش کمتر از 50 درصد نوآموزان واجد شرایط در دوره پیش‌دبستانی برای امسال، این رقم را فاجعه‌آمیز توصیف کرد و گفت: ادامه این روند آثار و تبعات بسیار خطرناکی به دنبال خواهد داشت زیرا یکی از علل مهم شیوع بزهکاری‌ها، شرارت‌ها و مسائل مختلف در مناطق محروم و حاشیه‌نشین، بی‌سوادی و کم‌سوادی است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آیت‌الله محسن حیدری در شورای آموزش‌ و پرورش استان که امروز یکم تیر در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به موضوع تحت پوشش قراردادن نوآموزان در کلاس‌های پیش‌دبستانی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 94 هزار نوآموز واجد شرایط در استان وجود دارد در حالی که برنامه آموزش‌وپرورش برای پوشش‌ نوآموزان در دوره پیش‌دبستانی، 45 هزار نفر یعنی کمتر از 50 درصد و این واقعا یک فاجعه است.

وی با بیان این‌که بسیاری از بزهکاری‌ها و شرارت‌ها در مناطق محروم و حاشیه‌نشین معلول عواملی است که یکی از این عوامل بی‌سوادی و کم‌سوادی است، خاطرنشان کرد: برای ریشه‌کن کردن این ناهنجاری‌ها و مشکلات باید فکر اساسی کنیم، متاسفانه این محرومیت تنها مربوط به مناطق روستایی نیست و حتی در شهرها هم مناطق حاشیه‌نشین درگیر هستند اما اگر علت را بررسی کنیم که چرا این رقم پایین است، بعید می‌دانم که ناآگاهی خانواده‌ها نسبت به ارزش سواد علت این عدم اقبال باشد، در واقع یک علت مهم، نبود و کمبود فضاهای آموزشی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر این‌که در اهواز بر اساس یک آمار از 750 فضای آموزشی تنها 80 فضا در مناطق حاشیه‌نشین قرار دارد، افزود: این درحالی است که مناطق حاشیه‌نشین یک سوم کل شهرستان هستند و به‌طور طبیعی باید بیش از 250 فضای آموزشی داشته باشند در حالی که تنها حدود 30 درصد این رقم تخصیص داده شده‌ است، وجود این فضاهای آموزشی می‌تواند عامل مهمی در ایجاد رغبت و استقبال خانواده‌ها از دوره‌های پیش‌دبستانی باشد.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها هم همین روال وجود دارد و روستاها نیز در وضعیت مشابهی هستند به طوری که برخی روستاها بدون فضای آموزشی و بعضی هم تنها یک مدرسه برای همه پایه‌های تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر دارند که اکثر این فضاها فرسوده است. بنابراین بحث فضاهای آموزشی همچنان به‌صورت جدی مطرح است، در کنار آن باید به موضوع نیروی انسانی توجه شود که یکی از مشکلات اصلی آموزش‌ و پرورش است. معتقدم شورای آموزش و پرورش باید در جهت تامین منابع مالی اجرای این طرح متمرکز شود و اگر امکان تخصیص منابع ملی وجود ندارد از منابع استانی و یا جلب مشارکت خیرین بهره بگیرد تا بی‌سوادی از استان برچیده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین