کد خبر: ۲۴۹۵۳۲
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴

بازتاب بیانات مقام معظم رهبری در مخالفت با دخالت آمریکا در عراق در رسانه‌های خارجی

مقام معظم رهبری روز یکشنبه با حضور در جمع مقامات قضایی اعلام کردند ایران با دخالت آمریکا در عراق مخالف است. سخنان ایشان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف خارجی داشته است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه واشنگتن پست با انتشار سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران در روز یکشنبه نوشت: رهبر ایران می‌گوید که تهران و واشنگتن در عراق با یکدیگر همکاری نخواهند کرد. این سخنان در واقع هرگونه احتمال همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا برای محافظت از عراق در برابر گروه‌های تروریستی را از بین برد.

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در جمع مقامات قضایی گفت: ما از هیچگونه دخالت خارجی در عراق حمایت نمی‌کنیم و قویا با دخالت آمریکا در این کشور مخالفیم.

این روزنامه در ادامه نوشت: علیرغم ابراز تمایل مقامات واشنگتن برای همکاری با ایران به منظور حل بحران امنیتی عراق و مقابله با دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، اظهارات آیت الله خامنه‌ای نشان‌دهنده جدایی میان منافع این دو کشور مخالف است.

رهبر ایران همچنین گفت که حوادث کنونی عراق بدلیل اختلافات میان شیعه و سنی نیست بلکه جنگ واقعی میان کسانی است که خواهان بازگشت حضور آمریکایی‌ها به این کشور هستند و آنهایی که حفظ استقلال عراق را می‌خواهند.

همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به سخنان روز یکشنبه رهبر معظم انقلاب در جمع مقامات قضایی ایران گزارش داد: رهبر ایران گفت که آمریکا باید از عراق پرهیز کند چون دولت و مردم این کشور با کمک رهبران مذهبی برجسته قادرند به این فتنه‌ انگیزی‌ها پایان دهند.

وی در سخنانش تندروهای داعش را دشمن شیعیان و سنی‌هایی دانست که خواستار استقلال عراق هستند رهبر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد با دخالت آمریکا در عراق مخالف است.

خبرگزاری رویترز نیز ضمن پوشش سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران در جمع مقامات قضایی در گزارشی تحلیلی نوشت: رهبر ایران روز یکشنبه مقامات آمریکایی را به تلاش برای به دست گرفتن کنترل دوباره عراق از طریق گسترش اختلافات فرقه ای متهم کرد.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در حالی دخالت آمریکا در عراق را محکوم کرد که سه روز پیش از این باراک اوباما رییس جمهور آمریکا اعلام کرد 300 نیروی نظامی‌اش را برای ارائه مشاوره به دولت عراق به این کشور می‌فرستد. وی در سخنانش گفت که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند حوادث عراق را یک جنگ بین شیعه و سنی جلوه دهند اما این یک جنگ فرقه‌ای نیست.

علاوه بر این، روزنامه ایندیپندنت ضمن پوشش سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشت: رهبر ایران در حالی با دخالت آمریکا در عراق مخالف است که شورشیان دولت اسلامی عراق و شام چندین شهر این کشور را به تصرف در آورده‌اند.

رهبر ایران در سخنانش هشدار داد: هدف آمریکا این است که حامیان کور خود را به قدرت برساند.

ایندپیندنت در ادامه آورده است: واشنگتن و تهران از این پیشروی‌ها نگرانند اما سخت است که بخواهند برای توقف آن با یکدیگر همکاری کنند.

در جایی دیگر روزنامه گاردین با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری نوشت که ایران با دخالت آمریکا در عراق مخالف است این روزنامه در ادامه ضمن پوشش این بیانات یادآور شد که حسن روحانی رییس جمهور این کشور نیز صبح روز یکشنبه گفته بود، برخی کشورها با دلارهایی که از نتیجه فروش نفت به دست می‌آورند تروریست‌ها را تغذیه میکنند.

وی هم چنین هشدار داد که این حمایت‌ها روزی به سمت آنها بازمی‌گردند و آزارشان خواهد داد.

همچنین شبکه اسکای نیوز در این باره گزارش داد: رهبر جمهوری اسلامی ایران در اولین سخنانش با موضوع بحران کنونی عراق گفت که قویا با دخالت آمریکا و دیگران در امور داخلی عراق مخالف است.

این شبکه خبری یادآور شد: اما مقامات آمریکایی پیش از این ابراز تمایل کرده‌اند که برای حل بحران عراق آماده همکاری با ایران و گفت‌وگو با مقامات این کشور هستند.

رهبر ایران در سخنان روز گذشته‌اش که دولت و مردم عراق قادرند خود به این وضعیت پایان دهند.

علاوه بر این، رسانه‌های دیگری چون روزنامه گلف نیوز، تایمز آوا اسراییل، نشنال پست، شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز و ... این بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص دخالت‌ آمریکا در عراق را پوشش گسترده‌ای داده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین