کد خبر: ۲۴۹۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۴
ادامه مذاکرات فشرده برای رسیدن به توافق جامع

آلمان: وین5 مفید و سازنده بود

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان پنجمین دور از مذاکرات هسته ایران و گروه 1+5 در اتریش موسوم به وین5 در راه دستیابی به توافق جامع را سازنده و مفید توصیف کرد و گفت: این مذاکرات برای رسیدن به هدف نهایی تا 20 جولای (29تیر) به صورت فشرده ادامه می یابد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ˈسوسان شبلیˈ روز دوشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درخصوص ارزیابی آلمان به عنوان یکی از کشورهای عضو گروه 1+5 از پنجمین دور مذاکرات هسته ای که در روزهای 26 تا 30 خرداد در وین برگزار شد، گفت: از نظر برلین این مذاکرات در فضایی خوب و سازنده انجام شد.

این مقام وزارت امور خارجه آلمان با یادآوری اینکه تا 20 جولای، زمان پایان مهلت تعیین شده در توافق موقت ژنو زمان زیادی باقی نمانده است، گفت: آنچه همه به آن واقف هستند اینکه ما تحت فشار زمانی هستیم، به همین دلیل تلاش همه این است تا در فرصت تعیین شده به یک توافق جامع برسیم.

شبلی با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته ای به صورت فشرده در روزهای باقیمانده ادامه می یابد، گفت: طرفین هنوز درخصوص موضوع های متعدد اختلاف نظر دارند و مواضع متفاوتی اتخاذ می کنند که باید در مذاکرات آینده نسبت به رفع اختلافات اقدام شود.

وی در همین رابطه به اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان اشاره کرد و گفت: همانطوری که آقای اشتاین مایر نیز تاکید کردند، امکان دستیابی به توافق جامع تا 20 جولای وجود دارد و نباید ضرب الاجل زمانی تعیین شده زیرسوال برود اما هنوز با موانع سختی مواجه ایم.

پنجمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 موسوم به وین5 ، از 26 خرداد در پایتخت اتریش با ناهار کاری ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست گروه مذاکره کننده 1+5 در محل نمایندگی ایران در وین آغاز شد.

یکی از نکات بارز این دور از مذاکرات، حضور ویلیام برنز معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا در این مرحله از مذاکرات بود که در روز نخست این دور از گفت وگوها، با اضافه شدن وی به نخستین نشست دو جانبه ظریف و اشتون در بعدازظهر روز دوشنبه اتفاق افتاد.

مذاکره کنندگان هسته ای ایران و کشورهای 1+5 در طول پنج روز گفت وگوهای سخت و فشرده خود، دیدارهای متعددی در سطوح مختلف از ظریف و اشتون گرفته تا معاونان دو طرف و کارشناسان برگزار و در نهایت از چهارشنبه شب که مذاکرات آن تا ساعت 2 بامداد روز بعد بطول انجامید، کار نگارش متن توافق جامع مشترک را آغاز کردند.

دو طرف در روز جمعه و آخرین روز مذاکرات وین5 نیز همچنان مذاکرات فشرده و سخت خود را ادامه دادند به طوری که حتی در زمان برگزاری نشست خبری پایانی وزیر خارجه ایران با خبرنگاران ایرانی و تنها ساعتی قبل از ترک وین، معاونان وی همچنان مشغول مذاکره با معاونان خانم اشتون بودند.

نگارش متن توافق مشترک نهایی با عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» از روز چهارشنبه (28 خردادماه) آغاز شد و قرار است در مذاکرات بعدی نیز ادامه یابد تا در نهایت تکمیل شود. به گفته طرفین مذاکره، اختلاف نظرها بر سر موضوعاتی همچون مدت زمان توافق جامع، میزان، سطح و اندازه غنی سازی یعنی تعریف یک برنامه غنی سازی بر اساس توافق ژنو و جدول زمان بندی لغو تحریم ها همچنان ادامه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین