کد خبر: ۲۴۹۶۸۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸

معاون قوه قضائیه: در نظام اسلامی به من چه و به تو چه نداریم

وی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: وظیفه نظام امر به معروف و نهی از منکر است و کسی نمی تواند بگوید این موضوع به ما ربطی ندارد. این حرف با نظامهای لیبرال سازگار است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: متاسفانه برخی قضات نمی توانند صلابت و قدرت را با یکدیگر جمع بسته و به همین دلیل با خشونت با مردم برخورد می کنند.

به گزارش مهر، حجت الاسلام هادی صادقی در همایش روحانیون و رابطین فرهنگی دادگستری تهران اظهار داشت: حضرت امام(ره) سال 58 طی حکمی شهید بهشتی را به ریاست دیوان عالی کشور منصوب کرد و به وی ماموریت داد تشکیلات نوینی را برای دادگستری ایجاد کند. شهید بهشتی نیز که به درستی از وی به عنوان معمار دستگاه قضایی نام برده می شود با توجه به آگاهی و بصیرتش به خوبی نقش معماری خود را ایفا کرد. شهید بهشتی در سخنرانی درباره قوه قضائیه اعلام کرده بود در نظام اسلامی نمی توانیم کار انتخابی در مورد قوه قضائیه داشته باشیم و انتخاب قاضی سخت تر از نماینده شورای ملی است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در این باره ادامه داد: نقش مردم در انتخاب دستگاه قضایی غیر مستقیم است و انتخاب از طریق امامت انجام می شود. تفاوت نظام اسلامی ما با دیگر کشورها عمیق است و پیوند امت امامت از مقصدی واحد ناشی شده است.

وی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: وظیفه نظام امر به معروف و نهی از منکر است و کسی نمی تواند بگوید این موضوع به ما ربطی ندارد. این حرف با نظامهای لیبرال سازگار است.

حجت الاسلام صادقی تاکید کرد: در نظام اسلامی به من چه و به تو چه نداریم و همه جنبه نظارتی دارد البته نظارت با دخالت فرق دارد و نمی توان با عنوان نظارت در زندگی دیگران دخالت کرد. مقام معظم رهبری نیز در این زمینه گفتند همه وظیفه نظارت دارند اما نمی توانند دخالت کنند زیرا دخالت باعث آشوب می شود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در ادامه سخنرانی خود خاطرنشان کرد: امروز باید بدانیم همه باید به هم تذکر خیر بدهیم هم مردم به دولت و هم دولت به مردم باید تذکر خیر بدهند و یکدیگر را از شر باز بدارند.

حجت الاسلام صادقی ادامه داد: برداشت من از حوادث تاریخی این است که هر کجا خدا یک خیر بزرگ به مردم می دهد در برابرش شر بزرگی شکل می گیرد. جمهوری اسلامی ایران نیز طی 35 سال پس از انقلاب همیشه مورد حملات شیاطین بود و ایران هر جا قوی تر شد این حملات شدت بیشتری پیدا کرد.

وی در ادامه خطاب به قضات گفت: قضات باید بدانند نمایندگانی از امامت الهی هستند و مستند قضا با مسند نمایندگی مجلس فرق دارد و قضات نباید خواسته مردم را تحقق یابند بلکه باید اراده الهی که احقاق حق است تحقق یابد البته جاری ساختن اراده خدا به این معنا نیست که مردم از دستگاه قضا ناراضی باشند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه تاکید کرد: صلابت و جدیت را باید با اقتدار همراه کرد که متاسفانه برخی همکاران به دلیل ضعیف بینش یا ضعف اراده نمی توانند صلابت و قدرت را با یکدیگر جمع کرده و با مردم با خشونت رفتار می کنند این یک نقص است که باید آن را از بین ببریم. امام علی(ع) یک قاضی را به خاطر اینکه صدایش را از شاکی و متشاکی بالاتر برده بود عزل کرد. این ماجرا نشان می دهد قضات باید با طرفین پرونده رفتار خوبی داشته باشند.

صادقی خاطرنشان کرد: قضات علاوه بر اینکه باید مظهر صلابت و قدرت نظام باشند در عین حال باید مظهر اخلاق باشند. به کرات دیده ام که افرادی حق خود را گرفته اند اما از دستگاه قضایی ناراضی هستند این به دلیل این است که گوش شنوا و بیانی برای اقناع کم است همچنین به کرار افرادی را دیدم که حکم به نفع آنها نبوده اما به دلیل رفتار قاضی با رضایت کامل از دادگستری بیرون آمدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین