کد خبر: ۲۴۹۸۴۰
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱

انتخابات پارلمانی در لیبی آغاز شد/ ترکیه ۴۰۰ تبعه خود را از لیبی خارج کرد

انتخابات پارلمان لیبی لحظاتی پیش در سراسر این کشور آغاز شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش تسنیم به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، مردم لیبی امروز برای انتخاب نمایندگان پارلمان خود به پای صندوق های رای می‌روند.

بر اساس این گزارش، صندوق های اخذ رای لحظاتی پیش بر روی رای دهندگان لیبی بازگشایی شد.

بیش از 1.5 میلیون نفر از مردم لیبی برای رأی دادن در انتخابات پارلمانی ثبت نام کرده اند که این رقم در مقایسه با اولین انتخابات پارلمانی در سال 2012 پنجاه درصد کاهش نشان می‌دهد.

مردم لیبی امروز چهارشنبه (4 تیر) علی‌رغم نا امنی و هرج و مرج گسترده در این کشور در انتظار بازشدن در مراکز أخذ رأی برای شرکت در دومین انتخابات عمومی بعد از سرنگونی معمر‌قذافی دیکتاتور مخلوع این کشور در سال 2011 میلادی است.

به نظر می‌رسد که نا آرامی‌های امنیتی و عدم ثبات سیاسی در این کشور بر استقبال شهروندان لیبی شرکت در انتخابات پارلمانی تأثیر گذاشته است؛ چرا که بیش از 1.5 میلیون نفر برای رأی دادن در انتخابات پارلمانی لیبی ثبت نام کرده اند که این عدد در مقایسه با اولین انتخابات پارلمانی در سال 2012 پنجاه درصد کاهش نشان می‌دهد.

مردم لیبی امیدوارند برگزاری موفق این انتخابات به تشکیل قوه مقننه جدیدی بینجامد که در خلال مرحله انتقالی کشور را هدایت کرده و نگارش قانون اساسی جدید را آغاز کند، مأموریتی که کنگره ملی لیبی (پارلمان موقت) از پس آن بر نیامد.

مجلس آینده لیبی که پارلمان نامیده خواهد شد به جای کنگره ملی که بسیاری از مردم لیبی آن‌ را در نا آرامی های اخیر این کشور مقصر می‌دانند، ماموریتی 18 ماهه را در خلال مرحله انتقالی به عهده می‌گیرد.

در این انتخابات 1628 تن نامزد شده‌اند که در بین نامزدها 1497 نفر مرد و 131 تن زن هستند که برای به دست آوردن 200 صندلی با هم رقابت می‌کنند که از این تعداد 32 صندلی نیز به زنان اختصاص داده شده است.

رئیس کمیسریای عالی انتخابات لیبی با اشاره به وجود برخی مشکلات و تهدیدات برای باز کردن درهای مراکز اخذ رأی گفت: این کمیسریا اقدامات نهایی به منظور برگزاری این انتخابات را انجام داده است.

سازمان ملل متحد روز گذشته از مردم لیبی خواست که به شکل صلح آمیز در انتخابات پارلمانی شرکت کنند.

انتخابات پارلمانی لیبی در حالی برگزار می‌شود که درگیری بین نیروهای خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش لیبی و شبه نظامیان وابسته به گروه‌های اسلام‌گرا از جمله اخوان المسملین همچنان ادامه دارد.

لیبی از زمان سرنگونی قذافی تاکنون با دخالت شبه نظامیان که از سوی برخی از کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای حمایت می‌شوند روبرو بوده است و مقامات این کشور نتوانسته اند ثبات و امنیت را برای این کشور به ارمغان بیاورند.

نخستین انتخابات پارلمانی لیبی سال 2012 میلادی بعد از نیم قرن حکومت معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سراسر لیبی برگزار شد.

این در حالی است که آخرین انتخابات آزادی که پیش از سرنگونی قذافی در لیبی برگزار شده بود به سال 1965 میلادی بر می‌گردد تا اینکه معمر قذافی که در سال 1969 پس از یک کودتای نظامی در لیبی به قدرت رسید و در مدت 42 سال حکومت از برگزاری تنها یک رفراندوم نیز خودداری و برگزاری انتخابات را ممنوع اعلام کرده بود.

در همین حال در راستای ضرب الاجل خلیفه حفتر به شهروندان ترک و قطری در لیبی برای خروج از این کشور، ترکیه ۴۰۰ تن از اتباع خود در لیبی را از این کشور خارج کرد.

بعد از تهدید و ضرب الاجل خلیفه حفتر فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش لییی به اتباع ترکیه و قطر برای خروج از لیبی، ترکیه 400 تن از اتباع خود را از این کشور خارج کرد.

سفارت ترکیه روز گذشته (3 تیر) به وسیله 3 هواپیما 420 تن از اتباع خود را از مصراته واقع در شرق طرابلس خارج کرد و عملیات خروج اتباع ترکیه از شرق لیبی همچنان ادامه دارد.

سرهنگ محمد حجازی سخنگوی نیروهای خلیفه حفتر پیش از این اعلام کرده بود که شهروندانی که تابعیت ترکی و قطری دارند باید ظرف 48 ساعت از مناطق مرزی شرق و غربی این کشور خارج شوند.

وی تأکید کرد که در صورت دستگیری این اشخاص بعد از مهلت تعیین شده، اقدامات قانونی علیه آنها اتخاذ خواهد شد.

خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش لیبی که از دوماه پیش عملیات گسترده ای با هدف پاکسازی اخوان المسلمین و گروه‌های افراطی در بخش‌هایی از این کشور آغاز کرده است، دولت ترکیه و قطر را حامی گروه‌های اسلام‌گرا و شبه نظامیان در این کشور می‌داند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین