کد خبر: ۲۴۹۹۲۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰

جهانگیری: کاهش تورم بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به این‌که در سیاست‌های دولت تا به امروز در برخی بخش‌ها بهبود فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است، گفت: کاهش تورم بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده و در برخی از بخش‌ها ثبات خوبی ایجاد شده است، اما نگرانی در موضوع رکود به قوت خود باقی مانده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: اسحاق جهانگیری در نشست هم‌اندیشی جمعی از اقتصاد دانان با تیم اقتصادی دولت با بیان این‌که دولت اصرار دارد از نظرات صاحبنظران بخش‌های مختلف کشور در جلسات رسمی و غیررسمی بهره گیرد، اظهار کرد: شرایط اقتصادی کشور طوری است که مجموعه اقتصاددانان برای کمک به دولت و در جریان مسائل و مشکلات دولت قرارگرفتن و همچنین راهنمایی و نقد دولت احساس مسئولیت می‌کنند.

جهانگیری با اشاره به این‌که در ماه‌های گذشته معاونت راهبردی ریاست جمهوری و وزیر اقتصاد نیز جلسات مشابهی با صاحب‌نظران حوزه اقتصاد داشته‌اند، تصریح کرد:‌ حتما در آینده نه چندان دور جلسه‌ دیگری با حضور شخص رییس‌جمهور خواهیم داشت.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به این‌که دولت از آغاز به کار با مجموعه مشکلاتی روبرو بوده است که بخشی از آن‌ها در وضع بحرانی و بخشی دیگر در شرایط دشوار و سخت بوده و باعث شده دولت فرصتی برای به تاخیر انداختن تصمیم‌گیری برای حل مشکلات نداشته باشد، افزود: شرایط سخت کشور حتی برای دولت گذشته هم روشن شده بود و تردیدی در این مساله وجود ندارد. تنها برخی معتقدند این شرایط زاییده تصمیمات مدیریتی بوده و برخی دیگر اعتقاد دارند مشکلات موجود نتیجه تحریم‌هاست.

وی در ادامه به نام بردن مشکلات اقتصادی دولت از زمان آغاز به کار پرداخت و گفت: نوسانات بازار ارز، نظام سه نرخی ارز، محدودیت در فروش نفت، مشکلات مالی و تجاری برای جابجایی و استفاده از پول نفت، محدودیت خرید کالاهای اساسی،‌ کسری قابل توجه بودجه 92، کسری بودجه یارانه‌ها، مسکن مهر، تورم بالا، کسری منابع بانک‌ها و مطالبات معوق بانک‌ها، آشفتگی‌ در نظام مالکیتی و مدیریتی بنگاه‌های بزرگ، بحران آلودگی هوای شهرهای بزرگ و وضعیت نامناسب درمان از جمله مشکلاتی است که دولت با آن روبه رو بوده است.

جهانگیری با بیان این‌که دولت با توجه به مشکلات پیش‌رو دو مسیر را در حرکت رو به جلو در نظر داشته است، توضیح داد: یک مسیر مربوط به فضای بین‌المللی و شکستن تحریم‌های ظالمانه علیه کشور بود که تیم بسیار قوی از نظر دیپلماسی در راس کار قرار گرفت و استراتژی برد-برد را برای حرکت در این مسیر تعریف کردیم.

وی با بیان این که تا این لحظه در مذاکرات موفق بوده‌ایم خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم با رعایت تمام خطوط قرمز در بحث هسته‌ای که از طرف مقام معظم رهبری مشخص شده‌ است و رعایت حق ملت ایران پیش رویم و بتوانیم با استدلال و منطق تحریم‌ها را بشکنیم و از حقوق ملت دفاع کنیم که تاکنون منجر به توافق ژنو شده است و فکر می‌کنیم که به نتایج خوب برسد.

جهانگیری با بیان این‌که توافقات ژنو تا الان خوب اجرا شده است خاطرنشان کرد: مبلغ 4.2 میلیارد دلار منابع ما را آزاد کرده‌اند البته به بهانه‌های مختلف تلاش داشتند تا جلوی استفاده مطلوب ما از این منبع را بگیرند اما ما به دنبال استفاده مطلوب خود بودیم که با مقاومت به آن دست یافتیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به این‌که دومین مسیر دولت اصلاح مدیریت فضای اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های صحیح اقتصادی بوده است تصریح کرد: در رابطه با ارز در دو ماه اول تصمیم گرفتیم ارز مرجع را از سیستم حذف کنیم و علی‌رغم اینکه خیلی‌ها دولت را در این مسیر ترساندند به شکر خدا این اقدام با موفقیت انجام شد و حتی شاهدیم قیمت کالاهای اساسی نسبت به آن زمان کمتر شده و اگر هم رشد داشته است میزان آن کم بوده است. همچنین در رابطه با مسکن مهر به این جمع بندی رسیدیم که صرفا از برگشت اقساط 40 هزار میلیارد تومان هزینه‌ها را تامین کنیم.

وی با بیان این‌که از بالارفتن بدهی ها به بانک مرکزی جلوگیری شده است، افزود: اصلاح لایحه بودجه نیز در سال 92 انجام شد و فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز اجرا شده است و در این فاز تلاش داشته‌ایم که رشد قیمت‌ها نسبت به مرحله اول ملایم باشد.

جهانگیری با اشاره به این‌که در سیاست‌های دولت تا به امروز در برخی بخش‌ها بهبود فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است گفت: کاهش تورم بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده و در برخی از بخش‌ها ثبات خوبی ایجاد شده است اما نگرانی در موضوع رکود به قوت خود باقی مانده است.

وی با بیان این‌که در سال 93 رکود مهم‌ترین مساله ماست افزود: ما در شرایطی هستیم که تقریبا منابع خارجی در دسترسی نداریم، از طرف دیگر منابع بانک‌ها نیز به دلیل مشکلات معوقات قابل دسترسی نیست و در حوزه بازار سرمایه نیز در مقطع فعلی حجم بالایی از درآمد نداریم که بتواند منابع موردنیاز رکود را تامین کند. از طرف دیگر بودجه نیز که با محدودیت‌های جدی مواجه است برای خروج از رکود نمی‌تواند کار جدی انجام دهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان این‌که برای تحرک اقتصادی مهم‌ترین نیاز ما، مالی است که باید برای آن فکری کنیم خاطرنشان کرد: عمق زیاد رکود در سال 91 و رشد -5.8 درصد منجر شده است که سرانه درآمدی کشور 15 درصد کاهش یابد که این موضوع در پس‌اندازها نیز تاثیر داشته است.

جهانگیری به بیان انگیزه‌های دولت از برگزاری چنین جلساتی پرداخت و گفت: انگیزه اول ما همفکری و دریافت نظرات و راهکارهای صاحبنظران حوزه اقتصاد بوده است و دوم اینکه از طریق شما شرایط و مشکلات اقتصادی دولت برای مردم تبیین شود تا انتظارات متناسب با این شرایط باشد.

به گزارش ایسنا، جهانگیری با اشاره به این‌که دولت در مسیر راه خود دو حالت را پیش رو دارد گفت: در شرایطی که در توافق با 5+1 به نتیجه برسیم و تحریم‌ها کاملا برطرف شود وضعیت اقتصادی کشور تغییر خواهد کرد، اما ما با اینکه فرض که نتوانیم در مذاکرات با 5+1 در کوتاه مدت به نتیجه مطلوب برسیم باید برنامه‌ریزی و مدیریت لازم را انجام دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین